آمادگی هند برای پرداخت پول نفت ایران

در آستانه لغو تحریم‌ها علیه ایران، دو منبع آگاه گفتند، به پالایشگاه‌های هندی گفته شده 700 میلیون دلار پول در یونایتد کامرشال بانک سپرده گذاری کنند و آماده بازپرداخت قسط اول بدهی‌های نفتی ایران باشند.

پس از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 که روز 14 جولای [23 تیرماه] منعقد شد، تحریم‌ها احتمالاً از اواخر امسال لغو خواهد شد.

پالایشگاه‌های اسار اویل، مانگالور، ایندین اویل، هندوستان پترولیوم و ای‌پی‌سی‌ال میتال انرژی مجموعاً بیش از 6.6 میلیارد دلار به ایران بدهکارند. 700 میلیون دلار قسط اول بر اساس نسبت بدهی این شرکت‌ها توسط آنان تقبل خواهد شد.

ماه گذشته از پالایشگاه‌های هندی خواسته شد تا آماده پرداخت 1.4 میلیارد دلار به ایران در قالب 2 قسط مساوی باشند.

هرچند دهلی‌نو خرید نفت خود از تهران را تحت فشار تحریم‌ها کاهش داده، اما هند همچنان بزرگترین مشتری نفت ایران پس از چین است.

پالایشگاه‌های هندی مجموعاً بیش از نصف پول نفتی را که از فوریه 2013 از ایران خریداری کرده‌اند، به این کشور بدهکارند. در فوریه 2013 مسیر پرداخت پول نفت ایران از طریق هالک بانک ترکیه بسته شد.

بر اساس توافق موقت هسته‌ای که در نوامبر 2013 منعقد شد، بخشی از دارایی‌های بلوکه شده ایران از سوی خریداران آسیایی از جمله هند آزاد شده است.

شرکت‌های هندی 45 درصد پول نفت ایران را در حسابی به روپیه نزد یونایتد کامرشال بانک ذخیره کرده‌اند و ایران می‌تواند از این پول برای خرید کالاهای غیرتحریمی نظیر مواد غذایی و دارو استفاده کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا