تصویری

کوچ کاربران به تلگرام

به همین منظور اکنون هیچ تصمیمی برای محدود کردن شبکه‌های اجتماعی نداریم» این سخنان وزیر ارتباطات در نخستین نشست خبری سال 94 با اصحاب رسانه است. وزیر ارتباطات در این نشست صراحتا از فیلتر نشدن شبکه‌های اجتماعی و موبایلی خبر می‌دهد، حال اینکه چند صباحی است که وایبر به‌عنوان یکی از پرطرفدار‌ترین اپلیکیشن موبایلی در دنیا و ایران با اختلال و کندی همراه شده است.
کندی و اختلال در وایبر از اسفندماه سال 93 شروع شد و رفته‌رفته افزایش پیدا کرده و در حال حاضر بسیاری از کاربران از اپلیکیشن پرطرفدار کوچ کرده‌اند. برخی معتقدند که کندی و اختلال در وایبر بی‌ارتباط با کارت زرد نمایندگان به وزیر ارتباطات به دلیل توسعه پهنای باند اینترنت نیست؛ مساله‌ای که هنوز تایید یا تکذیب نشده است. از سوی دیگر آمارهای رسمی گویای آن است که حداقل 20 میلیون مشترک موبایل کشور از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند که بخش قابل توجهی از این افراد نیز کاربر شبکه‌های ارتباطی موبایل محسوب می‌شوند اگرچه تاکنون در آمارهای رسمی هیچ‌گاه به تفکیک به تعداد کاربران نرم‌افزارهای ارتباطی اشاره نشده اما به هر حال آنچه واضح و مبرهن است استفاده جمع کثیری از کاربران از وایبر است. اپلیکیشنی که کم‌کم و به دلیل اختلال زیاد در حال از دست دادن طرفدارانش است.
شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان متولی اصلی اینترنت در کشور تاکنون هیچ توضیحی درخصوص اختلال وایبر نداده و این در حالی است که به دلیل فراگیر بودن این اختلال در بین تمامی کاربران نمی‌توان اپراتور یا شرکت ارایه‌دهنده اینترنت مشخصی را مقصر کندی سرعت اعلام کرد.
از سوی دیگر برخی از کارشناسان معتقدند این یک سیاست کلی است تا کاربران به‌طور رایگان از خدمات این اپلیکیشن‌ها استفاده نکنند چراکه با ادامه این روند اپراتورهای فعال در کشور بخشی از درآمد خود را از دست می‌دهند؛ مساله‌ای تاکنون اپراتورها هیچ واکنشی به آن نشان نداده‌اند اما این بی‌تفاوتی مسوولان باعث شده است تا کاربران اپلیکیشن دیگری را جایگزین وایبر کنند؛ اپلیکیشنی که با وجود عمر کوتاه خود توانسته است نیاز کاربران را به خوبی پاسخ دهد.
تلگــرام یک مسنجر قدرتمند، رایگان و بسیار عالی از کمپانی Digita- Fortress برای سیستم‌عامل آندروید می‌باشد که با تمرکز روی دو فاکتور مهم سرعت و امنیت بسیار بالا طراحی شده است و به کاربران این امکان را می‌دهد که با سرعتی بسیار بالا عکس‌ها، ویدیوها، فایل‌ها و متن‌های دلخواه خودشان را در هر کجای این کره خاکی که باشند ارسال کنند این مسنجر بسیار شبیه به اپلیکیشن معروف واتس‌آپ است با این تفاوت که ویژگی‌هایی که تلگرام در اختیار کاربران قرار می‌دهد نسبت به واتس‌آپ بیشتر است.
آن‌طور که ویکی‌پدیا می‌گوید، پیام‌رسان تلگرام یک پیام‌رسان چندسکویی است که برای نسخه‌های کلاینت متن‌باز است. کاربران تلگرام می‌توانند پیام‌ها، تصاویر، ویدیوها و اسناد (همه انواع فایل‌ها پشتیبانی می‌شود) خودویرانگر و رمزنگاری‌شده تبادل کنند. (امنیت اطلاعات را مدنظر قرار داده است) تلگرام رسما برای آندروید و آی‌اواس (از جمله تبلت‌ها) در دسترس است. نرم‌افزارهای کلاینت غیررسمی برای ویندوز فون، همینطور نسخه وب، نسخه آی‌اواس، نسخه لینوکس و یک کلاینت دسکتاپ ویندوز از توسعه‌دهنده‌های مستقل که از رابط برنامه‌نویسی (API) نرم‌افزار تلگرام استفاده می‌کنند در دسترس هستند.
تلگرام توسط دو برادر به نام‌های نیکلای و پاول درو در سال ۲۰۱۳ راه‌اندازی شد. برادران درو از بنیان‌گذاران VK بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی روسیه هستند. آنطور که خودشان مدعی هستند، شرکت LLP مسنجر تلگرام، یک شرکت غیرانتفاعی و مستقل در برلین است که هیچ ارتباطی با VK و روسیه ندارد.
تلگرام مدعی است از مارس ۲۰۱۴ بیش از ۳۵ میلیون کاربر فعال ماهانه و ۱۵ میلیون کاربر فعال روزانه دارد.
تلگرام ادعا می‌کند نسبت به رقبای اصلی خود یعنی واتس‌اپ و لاین امنیت بیشتری دارد و حتی یک دوره مسابقات برای هک کردن اطلاعات رمزگذاری شده برگزار کرد که ۲۰۰ هزار بیتکون برای برنده آن در نظر گرفت. تلگرام مدعی است که اشخاص ثالت و حتی مدیرانش هم به اطلاعات کاربران دسترسی ندارند و می‌گوید پیام‌ها و فایل‌ها دارای یک دوره زمانی خودتخریبی است که بعد از مدتی پس از خوانده شدن حذف می‌شوند.
در هر صورت با بالاگرفتن اختلال وایبر، کاربران بسیاری در حال کوچ به تلگرام هستند، برنامه‌ای که به اعتقاد بسیاری از کاربران بسیار بهتر از وایبر و دیگر اپلیکیشن‌های موبایلی است.

منبع: روزنامه جهان صنعت

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا