بازار تولید و تجارت

۷۸ درصد کاغذهای اظهار شده، ترخیص شد

بازار ایران -‌به گزارش بازار ایران به نقل از گمرک ایران، مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران، از ترخیص ۷۸ درصد کاغذهای وارداتی اظهار شده خبر داد و گفت: مبنای محاسبه حقوق ورودی تمامی کالاهای وارداتی که ارز آنها تامین شده، نرخ ۴,۲۰۰ تومان است.

وی در مورد انباشت هزار تن کاغذ در گمرکات و اینکه گفته شد، کاغذ مشمول ارز دولتی شده، اما هنوز با نرخ نیمایی محاسبه می‌شود، اظهار داشت: مبنای محاسبه حقوق ورودی تمامی کالاهای وارده و تامین شده با ارز بانکی، نیما و حتی سنا طی گروه‌های کالایی ۱ و ۲ با نرخ ۴۲۰۰ تومانی محاسبه می‌شود؛ اما اینکه ممکن است چنین تفسیر شود که گمرک مبنای محاسبه خود را بر پایه ارز نیمایی قرار داده است، صحت ندارد.

معاون امور گمرکی و فنی گمرک افزود: مطابق دستورالعمل شماره ۶۶۶۴۹/ ۶۰ مورخ ۹۸/۲/۳۱ وزیر صنعت، معدن و تجارت، تعداد ۵۵۰ ردیف کد تعرفه از جمله کاغذهای دارای کد تعرفه ۴۸۰۱۰۰۰، ۴۸۰۲۵۵۰۰، ۴۸۰۲۵۷۰۰ در تغییر گروه‌بندی کالایی از گروه اول به گروه دوم کالایی منتقل شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه قبل از صدور این دستورالعمل، کاغذهای تحت ردیف تعرفه فوق در گروه کالایی اول قرار داشتند و خرید آنها نیز با ارز دولتی تامین شده است، گفت: چنانچه در زمان ترخیص، ثبت‌سفارش اخذ شده با ارز دولتی باشد، مطابق مفاد دستورالعمل مذکور، واردکنندگان ملزم به پرداخت یا تعهد پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز (ارز دولتی به نیمایی) به بانک عامل خواهند بود که در صورت تاییدیه بانک عامل، تشریفات ترخیص این گونه کاغذها صورت خواهد گرفت.

ارونقی با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تا امروز تعداد ۱۲۲۵ فقره اظهارنامه جهت انواع کاغذهای روزنامه و چاپ و تحریر ردیف تعرفه‌های ۴۸۰۱، ۴۸۰۲، ۴۸۱۰ و ۴۸۱۱ به وزن بیش از ۱۳۶ هزار تن به گمرکات کشور اظهار شده است، بیان داشت: از مجموع این تعداد، محموله مربوط به ۸۸۳ فقره اظهارنامه تنظیمی به وزن بیش از ۱۰۷ هزار تن از گمرک ترخیص شده‌اند.

به گفته معاون فنی و امور گمرکی گمرک، در تغییر گروه کالایی، هیچ مبلغ مازادی توسط گمرک اخذ نمی‌شود، لیکن تاییدیه بانک عامل مبنی بر وصول مابه‌التفاوت نرخ ارز، از نظر گمرک ضروری است. با این وجود باید توجه داشت تغییر گروه همان گونه که بارها اعلام شده، گمرک وفق قانون نمی‌تواند در مورد کالاهایی که به گمرک اظهار نشده اقدام خاصی انجام دهد و مسئولیتی در این باره متوجه گمرک نیست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا