اخبار برگزیدهبازار بورس

بازدهی پایین بورس نسبت به بازار ارز و مسکن

بازار ایران – علی صادقین در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، رشد اخیر شاخص بورس را ناشی از دو عامل دانست و افزود: جو سیاسی و امنیتی موجود در کشور از جمله عواملی بود که می توانست بر اقتصاد کشور تاثیر منفی داشته باشد اما به دلیل سفر نخست وزیر ژاپن و وزیر امور خارجه آلمان به ایران ریسک های سیستماتیک کاهش و جو مثبتی نسبت به هفته گذشته در بازار حاکم شد.

 

وی ادامه داد: شاخص اقتصاد کلان که می تواند تاثیر به سزایی را بر روند بازار سرمایه داشته باشد از دیگر مسایلی است که زمینه رشد بازار سرمایه را فراهم کرد.

 

به گفته صادقین، در بورس عواملی مانند نرخ ارز، تورم و دیگر مسایل اقتصادی اثر مثبتی را بر رشد و سودآوری شرکت ها خواهند داشت.

 

این کارشناس بازار سرمایه به تاثیر نرخ ارز در سامانه نیما بر مسیر معاملات شرکت ها اشاره کرد و گفت:  قیمت ارز در این سامانه در ۶ ماه گذشته به طور مستمر با روند صعودی همراه شد که این موضوع در کنار دیگر عوامل بر رشد شاخص بورس موثر بود.

 

گزارش منتشر شده شرکت ها خلاف انتظارات بود

 

وی افزود: گزارش هایی که در فروردین و اردیبهشت ماه امسال از شرکت ها منتشر شد مطابق انتظار نبود و توقع داشتیم که شرکت ها به علت تحریم با افت فروش مواجه شوند اما برعکس شد و نسبت به سال گذشته با میزان فروش بیشتری همراه شدند.

 

صادقین اظهار داشت: افزایش تورم، زمینه رشد قیمت فروش برای شرکت ها را فراهم کرد که همین موضوع باعث شد تا مجامع سال جاری مثبت برگزار شود.

 

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر عملکرد مثبت شاخص بورس در سه ماه نخست سال جاری گفت: روند معاملات در بورس در روزهای نخست سال بسیار مثبت بود و پیش بینی می شود که بازار در ماه های آینده رشد داشته باشد اما این موضوع را هم باید در نظر گرفت که ممکن است این رشد با برخی اصلاحات همراه شود.

 

بازدهی پایین بازار سرمایه نسبت به بازار ارز و مسکن

 

صادقین به دلیل اقبال سهام خودرویی ها در بورس اشاره و بیان کرد: نخستین عامل ناشی از کاهش ریسک سیستماتیک بود، همچنین بسیاری از شرکت های گروه خودرو به دلیل مشمول شدن ماده ۱۴۱ و افزایش سرمایه از جذابیت برای سرمایه گذاران برخوردار شد.

 

این کارشناس بازار سرمایه به دیگر عامل تاثیرگذار بر رشد سهام خودرویی ها تاکید کرد و افزود: نرخ سهام این صنایع در کف قیمتی قرار داشت و در مقایسه با دیگر گروه ها از معاملات عقب بودند اما ورود نقدینگی به بازار سرمایه بر روند گروه خودرویی ها تاثیرگذار بود و باعث رشد آنها شد.

 

وی گفت: ادامه رشد گروه خودرویی ها در بازار وابسته به اخبار روزهای آینده به ویژه در زمینه مذاکرات و دیگر اخبار مثبت سیاسی است.

 

صادقین اظهار داشت: گروه خودرو به شدت وابسته به مسایل سیاسی و اقتصادی موجود در کشور است و باید تمهیداتی برای گروه خودرویی ها در زمینه افت قیمت ارز در نظر گرفته شود.

 

این کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به وضع موجود دیگر گروه های موجود در بازار سرمایه از پتانسیل بالاتری برای رشد نسبت به گروه خودرویی ها برخوردار و مستعد پذیرش نقدینگی بیشتر هستند.

 منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا