بازار بورس

مدیر عامل فرابورس: از دستکاری قیمت ها در بازار پایه جلوگیری می شود

بازار ایران – «امیر هامونی» در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا در خصوص مسایل مطرح شده در جلسه ای که امروز درباره قوانین بازار پایه برگزار شد گفت: در مورد دامنه نوسان قیمت ها قرار شد در مرحله کشف قیمت، دامنه نوسان در نظر گرفته شود و همچنین شرکت کنندگان در جلسه، پیشنهاد دهند که دامنه نوسان در روند معاملات به چه میزان باشد تا بتوان از نوسانات عجیب و دستکاری قیمت ها جلوگیری کرد.

مدیر عامل شرکت فرابورس ایران گفت: در این جلسه بحث لات سایز (تخمین میزان ریسک نسبت به سرمایه) مطرح شد که کارشناسان در این جلسه اعلام کردند محدودیت هایی برای این موضوع در نظر گرفته شود و همچنین پیشنهادات لازم برای ضریب مشخص را در نظر بگیرند تا توسط افراد سودجو منجر به علامت دهی و سواستفاده از بازار نشوند.

وی افزود: موضوع دیگر که در این نشست مورد بررسی قرار گرفت، بحث مخفی بودن سفارش ها قبل از آغاز معاملات و در حین معاملات است که در خصوص اجرای آن هم قرار بر این شد تا نظرات جمع بندی شود.

به گفته مدیرعامل شرکت فرابورس ایران، تعیین تعداد روزهای کشف قیمت برای بازار پایه از دیگر مباحث مطرح در این جلسه بود و مقرر شد شرکت کنندگان در جلسه، پیشنهادهای خود را در مورد کاهش یا افزایش روزهای کشف قیمت اعلام کنند.

هامونی اضافه کرد: به دلیل نبود نظارت، میزان ریسک معاملات در بازار پایه زیاد است؛ سرمایه گذاران باید این موضوع را مورد نظر قرار دهند که بازار پایه بازاری پر ریسک است و فرابورس شرکت هایی که در بازار پایه قرار دارند را پذیرش نمی کند و به موجب قانون فقط در تابلو معاملات درج می شود.

در پایان این جلسه قرار بر این شد کانون کارگزاران و کانون نهادهای سرمایه گذاری تا روز شنبه هفته آینده نظرات کارشناسی خود در مورد مسائلی که امروز مورد بحث قرار گرفت را به صورت مکتوب جمع آوری و برای تصمیم گیری به سازمان بورس ارسال کنند تا بتوان از این طریق دستورالعمل نهایی ارائه شود.

مدیرعامل شرکت فرابورس ایران گفت: اگر فعالان بازار معتقد هستند که دستورالعمل تدوین شده به صورت تدریجی اعمال شود پس بهتر است تا پیشنهادهای مربوط به اعمال تدریجی را به طور کامل تشریح و ارائه کنند.

جلسه بررسی تغییر قوانین بازار پایه فرابورس امروز صبح با حضور «شاپور محمدی» رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، «امیر هامونی» مدیر عامل شرکت فرابورس ایران و «سعید اسلامی» مدیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری در محل سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد.

 منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا