بازار بورس

توسعه بازار سرمایه با رویکرد رونق تولید

بازار ایران – برای تهیه استراتژی رونق تولید یک از محورهای هدف توسعه بازار سرمایه است که می‌تواند تحرک در بازار سرمایه از طریق هدایت نقدینگی ایجاد کند.

در این بین موضوع عرضه‌های اولیه در بورس، موسسات رتبه بندی در فضای تامین مالی کشور مد نظر قرار گرفته است.

توسعه بازار سرمایه با رویکرد رونق تولید

افزایش تعداد عرضه‌های اولیه در بازار بورس به خصوص عرضه شرکت‌های بزرگ و ایجاد شرایط جذاب قیمتی برای حرکت نقدینگی به سمت بورس است. این موضوع علاوه بر توسعه عرضه بازار سهام و فراهم آوردن فضا برای رونق پایدار معاملات، ضربه‌گیری برای کل اقتصاد کشور محسوب می‌شود.

در نتیجه نقدینگی سرگردانی که در اقتصاد کشور عطش کسب بازدهی را دارد به سمت بورس حرکت خواهد کرد، باید خاطر نشان کرد که هدایت نقدینگی به سمت بازار سرمایه عمدتاً متوجه بازار ثانویه اوراق بهادار است، اما آن چیزی که به تولید و توسعه کشور کمک می‌کند بازار اولیه و تجهیز و تشکیل شرکت‌ها است.

همچنین، فعالیت مؤسسات رتبه بندی، فضای تأمین مالی کشور را شفاف و قابل اجرا می‌کند. سرمایه گذاران در ابزار بدهی به اطلاعات شرکت دسترسی ندارند و احتمالاً در صورت دسترسی تخصص تحلیل آن را ندارند. خریداران اوراق بدهی نگران بازپرداخت اصل اوراق در سررسید و پرداخت سود اوراق در موعدهای مشخص هستند و این که شرکت توان پرداخت دارد یا خیر را این مؤسسات بر اساس تحلیل‌های خود انجام می‌دهند.

بدون وجود رتبه اعتباری، شرکت‌های تأمین سرمایه نمی‌توانند به بازاریابی اوراق با تعهد پذیره نویسی بپردازند. انتشار اوراق بهادار بدون ضمانت و با پشتوانه رتبه بندی این مؤسسات می‌تواند تأثیر در حال حاضر دستورالعمل تأسیس و فعالیت این شرکت‌ها به تصویب رسیده و بهترین روش برای آغاز به فعالیت این مؤسسات، ایجاد مشارکت خارجی است تا ضمن انتقال دانش فنی کار، رتبه اعطا شده در سطح بین المللی قابل استفاده باشد.

علاوه بر این، بنابر مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی مقرر شده که در سال ۱۳۹۷، در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تهران و فرابورس ایران، ماخذ سود تقسیم نشده که صرف افزایش سرمایه می‌گردد، به شرطی که در طرح‌های توسعه شرکت هزینه گردد، مشمول مالیات با نرخ صفر شود.

در این صورت ضمن فراهم آمدن بستر رشد در شرکت‌ها، زمینه مناسبی برای تجدید ساختار صنایع نیز فراهم خواهد شد، به منظور نگهداری منابع در بازار سرمایه با هدف تقویت سرمایه شرکت‌ها، هدایت نقدینگی به بازار سرمایه، افزایش سهم سود توزیع نشده شرکت‌ها در بازار سرمایه کشور و افزایش سرمایه‌‌گذاری در کشور از طریق شرکت‌های بزرگ بورسی، مصوبه مذکور می‌تواند با اعمال برخی قیود پیشنهادی برای سال ۱۳۹۸ تمدید شود.

دستاوردها

هدایت نقدینگی سرگردانی در اقتصاد کشور و افزایش جذابیت بازار سرمایه، اهرم‌سازی منابع مالی داخلی شرکت‌های بورسی جهت افزایش سرمایه‌گذاری

 منبع: فارس

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا