بازار بورس

محرک خاصی برای رشد بازار سرمایه وجود ندارد

بازار ایران – شایان کرمی، روند بازار سرمایه را ریزشی پیش بینی کرد و افزود: اخبار سیاسی منتشر شده زمینه ایجاد تعادل در نرخ ارز را فراهم خواهد کرد که این موضوع باعث شده تا در زمان کنونی بازار سرمایه از لحاظ سیاسی بازار مناسبی برای سرمایه گذاری نباشد.

کرمی اظهار داشت: ایجاد برخی تغییرات روانی در بازار سرمایه مانند بازار پایه و آغاز خرید اعتباری از ساعت ۱۱:۳۰ به بعد، سبب ترس سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری شده است که این موضوع منجر به کاهش سرعت ورود سرمایه به بازار سرمایه خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: قیمت جهانی به دلیل وجود جنگ تجاری بین چین و آمریکا وضع مناسبی ندارد، بنابراین این عوامل در کنار یکدیگر باعث شده که بازار سرمایه تا آخر شهریور عقب نشینی کند و با نوسان رو به پایین همراه شود.

سهام برتر در بازار سرمایه

به گفته وی، از ابتدای خرداد پیش بینی بازار سرمایه به دلیل وضعیت موجود در بازار ارز، نزدیک بودن به فصل مجامع و نیز ارزندگی بازار سرمایه برای سرمایه گذاری به سمت رشد بود.

وی اظهار داشت: گروه بانکی‌ها به خصوص بانک ملت به دلیل تسعیر نرخ ارز و بهبود عملکرد آنها از ابتدای سال جاری، بازدهی مناسب را کسب کردند.

به گفته کرمی، صنعت خودرو نیز به دلیل تجدید ارزیابی دارایی ایران خودرو از جذابیت برخوردار شد و قیمت آن تا ۵۸۰ تومان افزایش یافت.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه دیگر سهم‌های این صنعت به دلیل لیدر شدن گروه خودرو روند صعودی را در پیش گرفتند، افزود: در کنار گروه خودرویی‌ها سایر صنایع مانند فلزات و پتروشیمی تحت تأثیر رشد نرخ نیمایی بازدهی بالایی را کسب کردند.

رویکرد مثبت بانک مرکزی برای ایجاد تعادل قیمت‌ها

وی با بیان اینکه راه اندازی بازار متشکل ارزی منجر به ایجاد تعادل قیمت‌ها در بازار ارز می‌شود، افزود: بانک مرکزی دو رویکرد را برای ایجاد تعادل کنترل قیمت ارز در نظر گرفت، در رویکرد اول تقاضای مصرفی واردات بدون انتقال ارز را ممنوع کرد و میزان واردات و تقاضای مصرف را متناسب با میزان صادرات کرد که نتیجه این رویکرد تاکنون مثبت بوده است.

کرمی اظهار داشت: با توجه به اینکه قیمت ارز با افزایش شدید همراه شد و اکنون متناسب با حجم نقدینگی شده است بنابراین چشم انداز صعودی برای این بازار وجود ندارد مگر آنکه برخی اتفاقات سیاسی خاص مانند جنگ رخ دهد که باعث افزایش قیمت ارز شود در غیر این صورت قیمت دلار بین ۱۲ تا ۱۴ هزار تومان باقی خواهد ماند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در صورت جنگ فعالان بازار به سمت سرمایه گذاری در بازار سرمایه نخواهند رفت به همین دلیل چشم انداز مثبتی برای این بازار پیش بینی نمی‌شود.

 منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا