بازارچه

اینترنت را گران کنید!

بازار ایران؛ نرگس‌السادات حجازیان – اگر پیگیر اخبار این حوزه باشید حتماً شنیده‌اید برخی شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت ثابت تخلف کم‌فروشی یا گران‌فروشی داشته‌اند. به‌عنوان‌مثال 100 گیگابایت ترافیک خریداری کرده‌اید، اما 8 گیگابایت کمتر(یعنی 92 گیگابایت) دریافت کرده‌اید!
پس از اینکه این تخلف محرز شد، آذری‌جهرمی قول پیگیری و بررسی موضوع را داد. وزیر ارتباطات حتی تأکید کرد باید اسامی شرکت‌های متخلف نیز به مردم اعلام شود. آن‌طور که آذری جهرمی گفته «در بیش از 10 استان، بیش از 14 شرکت اینترنتی، هشت درصد کم‌فروشی کرده‌اند. این کم‌فروشی مصداق حق‌الناس بوده و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید به آن رسیدگی کند. از سازمان تنظیم مقررات خواسته شد تا اسامی شرکت‌های متخلف و استان‌ها را منتشر کند، همچنین تمامی پولی که به‌ناحق از مردم اخذ شده باید به آن‌ها بازگردانده شود. ما درباره این موضوع با کسی تعارف نداریم.»
جالب اینجاست در کنار تخلفاتی که صورت گرفته، برخی شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت ثابت تلاش می‌کنند با لابی‌گری و تحت فشار قرار دادن سازمان تنظیم مقررات، یا قیمت اینترنت همراه را افزایش دهند یا از تنوع سرویس‌های اینترنت اپراتورهای موبایل بکاهند تا از این طریق کاربران را مجبور به استفاده از اینترنت ثابت کنند!

سرعت اینترنت در چند سال اخیر به لطف پیشرفت و گسترش فناوری نسل چهارم ارتباطات همراه، افزایش چشم‌گیری یافته است. این روزها اغلب مردم ترجیح می‌دهند از مودم‌های همراه سیمکارت‌خور استفاده کنند یا نهایتاً گوشی موبایل‌شان را هات‌اسپات کرده و اینترنت مورد نیاز لپ‌تاپ یا ابزارهای دیگر را تأمین کنند؛ در این میان بی‌اعتمادی به شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت ثابت باعث شده تمایل کاربران به اینترنت همراه سرعت بیشتری بگیرید. کم‌فروشی و گران‌فروشی خدمات اینترنت توسط برخی شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت ثابت هم مزیدی بر علت شده تا تمایل کاربران به اینترنت اپراتورهای موبایل هر روز بیشتر شود. این تغییر ذائقه کاربران چالش‌هایی را در صنعت اینترنت و مخابرات به‌وجود آورده که در ادامه بیشتر به آن می‌پردازیم.

internet

متأسفانه این لابی‌گری‌ها به اسم اصلاح فضای رقابتی انجام می‌شود، اما خروجی آن به‌طور مشخص به ضرر مصرف‌کننده نهایی است. اینکه یک شرکت ارائه‌دهنده اینترنت ثابت نمی‌تواند به لحاظ قیمتی یا فناوری با اینترنت اپراتورهای موبایل رقابت کند، دلیل کافی و معقولی نیست که مردم را از خدمات ارزان‌تر اپراتورهای موبایل محروم کنند تا چرخ‌های بیزینس برخی شرکت‌های فعال در این حوزه بچرخد!

بد نیست به اظهار نظر مدیر یکی از شرکت‌های بزرگ ارائه‌دهنده اینترنت ثابت نیز اشاره کنیم. وی مدعی شده که قیمت اینترنت در ایران ارزان است و باید گران‌تر شود، چراکه همه چیز در کشور گران شده و هزینه اینترنت نیز باید افزایش یابد. همین مدیر گفته که «در یک اقتصاد تورمی قیمت کالاها و خدمات هر ساله ده‌ها درصد افزایش می‌یابد، چه گونه است که قیمت خدمات دسترسی به اینترنت، باید ثابت بماند؟»

نکته جالب‌توجه درباره شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت ثابت این است که مدیران این شرکت‌ها معتقدند به هر نحو ممکن باید جلوی اپراتورهای تلفن همراه گرفته شود تا اینترنت ارزان به مردم نفروشند و استدلال‌های عجیبی هم برای درخواستشان مطرح می‌کنند.

محمدعلی یوسفی‌زاده مدیرعامل اپراتور ثابت آسیاتک اخیراً گفته «متأسفانه رفتار غلطی برخلاف تِرند دنیا در حوزه ارتباطات همراه شکل‌گرفته و اپراتورهای تلفن همراه با سوددهی چشم‌گیری که از بخش خدمات پایه نظیر مکالمات تلفنی دارند، حاضر می‌شوند سوبسیدهایی را روی سرویس‌های دیتای همراه ارائه دهند که بازار ارتباطات ثابت کشور را که یک صنعت تلقی می‌شود، تحت تأثیر قرار داده است.»

greenleaf center fiber optic

وی توضیح می‌دهد که «این روند فعالیت در اپراتورهای همراه به شکلی بوده که حتی نرخ‌هایی پایین‌تر از کف تعرفه‌های مصوب در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات داشته‌اند و با توجه به گستردگی سرویس‌دهی آن‌ها، برای بخش نظارتی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اتفاق راحتی نیست که بتواند مراقبت لحظه‌ای را بر خدماتی که این اپراتورها به مشترکانشان می‌فروشند، داشته باشد. این فعال صنعت ارتباطات ثابت با بیان اینکه افزایش نرخ بسته‌های اینترنتی اپراتورهای همراه طبیعتاً می‌تواند تأثیر حداقلی در ثبات بازار ارتباطات ثابت داشته باشد، اظهار کرده است: البته همچنان قیمت بسته‌های اینترنت موبایل به سطح مطلوب و واقعی نرسیده و همین موضوع باعث می‌شود فرهنگ استفاده صحیح از فرکانس و تلفن همراه خدشه‌دار شود و مردم تمایل پیدا کنند تا همه سرویس‌هایشان را از طریق موبایل تأمین کنند.»

همان‌طور که می‌بینید صاحبان کسب‌و‌کارهای ارائه‌دهنده اینترنت ثابت به هر طریق و با هر استدلالی دنبال افزایش قیمت اینترنت هستند تا هزینه‌های سربار یا مازاد خود را بر دوش کاربران تحمیل کنند و در این میان تنها مانع رسیدن به درآمد بیشتر را اپراتورهای موبایل می‌دانند!

حال این پرسش مطرح می‌شود که آیا سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و در رأس آن وزارت ارتباطات منافع مردم را لحاظ می‌کند یا تلاش می‌کند مطابق خواسته شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت ثابت، قیمت‌ اینترنت را افزایش دهد!

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا