سکوت مرموز شهردار در مقابل قانون‌گریزی معاونش

بازار ایران؛ علیرضا شاکر – طرحی که در سال جدید با یکپارچه شدن مناطق طرح ترافیک و اجرای آن از تیرماه عنوان طرح کاهش آلودگی هوا نام گرفت. با اینکه معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران بر اجرای این طرح اصرار دارد، ولی فرمانداری و پلیس راهور ضمن مخالفت با بخشی از آن خواستار بازگشت پولهایی شده‌اند که به عنوان عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک از مردم گرفته شده است. پولی که محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران، رقم آنرا میلیاردها تومان عنوان کرده است.  با این حال محسن پورسیدآقایی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران می‌گوید که بخششی در کار نیست و پول مردم را پس نمی‌دهد!

اجرای یک طرح باهدف افزایش درآمد

ماجرا از چه قرار است؟ این طرح برای چه عملیاتی شد؟ موضوع این است که محسن پورسیدآقایی از همان لحظه‌ای که به توصیه آخوندی و با اتوبوس نجفی وارد ساختمان شهرداری تهران شد، طرحی را کلید زد که هدف تبلیغاتی آن کاهش ترافیک تهران اعلام شد. طرحی که با وجود اجرای حدود یک و نیم ساله آن، پلیس می‌گوید که تأثیری بر کاهش ترافیک نداشته و صرفاً به افزایش درآمد برای شهرداری تهران منجر شده است.

طرح جنجالی ترافیک، با چند لایه کردن مناطق زوج و فرد، مکانیزم پیچیده‌ای را به اجرا گذاشت که بخشی از آن به اینجا ختم می‌شود که اگر خودرویی بدون ثبت‌نام در سامانه معرفی شده از سوی شهرداری، وارد محدوده طرح ترافیک بشود، علاوه بر جریمه راهنمایی و رانندگی، باید عوارضی نیز به شهرداری پرداخت کند. این نکته همان گلوگاه درآمدزایی است که شهرداری تهران برای خود ایجاد کرده و بدنبال تثبیت آن است.

حناچی

 اعتراض‌ها به درآمدزایی غیرقانونی شهرداری

از همان روزهای نخست که معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران این طرح را رونمایی کرد، انتقادات گسترده‌ای متوجه آن شد. انتقادهایی که همچنان ادامه دارد. در انتهای سال گذشته تعدادی از شهروندان تهرانی که با پیامک لزوم پرداخت عوارض ورود به منطقه طرح ترافیک مواجه شده بودند، ناچار به پرداخت آن شدند.

این پول در حالی به جیب شهرداری ریخته شد که حتی رئیس پلیس راهور ناجا هم آنرا غیرقانونی خواند و برای جلوگیری از ادامه این روند به دیوان عدالت اداری شکایت کرد. شکایتی که پس از چند ماه در دیوان وارد شناخته شد و اکنون در مرحله صدور رای در عمومی دیوان قرار دارد. سردار سید کمال هادیانفر درباره گرفتن عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک گفت: فرمانداری تهران این تصمیم را نقض کرده و مغایر با قانون دانسته است. پلیس راهور هم برای مدیریت ترافیک و کمک به مردم شکایت را به دیوان فرستاده است، تا در آنجا تصمیم نهایی در این خصوص اتخاذ شود.

وی تأکید کرد: ما بحثمان این است که طرح زوج و فرد برای کاهش آلودگی هوا خوب است و موافق آن هستیم،  چراکه دو میلیون وسیله نقلیه در تهران شده چهار میلیون وسیله و معابر تهران گنجایش این تعداد وسیله نقلیه را ندارد، اما باید بدانیم که زوج و فرد باهدف کسب درآمد ایجاد نشده است و در این شرایط اقتصادی مردم، ما مخالف اخذ عوارض هستیم.

هادیانفر در پاسخ به این سؤال خبرنگار «فارس» که چرا قبل از پرداخت عوارض از سوی مردم شکایت نکردید؟ تصریح کرد: نامه و شکایت پلیس راهور مربوط به سال قبل است و مربوط به الآن نیست و امیدوار بودیم که قبل از رسیدگی دیوان، شهرداری آن را اصلاح کند.

پلیس: ترافیک در محدوده طرح افزایش یافته است

طرح جدید ترافیک نه‌تنها بر ترافیک و آلودگی هوا تأثیر نداشته، بلکه موجب افزایش تردد خودروها در مناطق تحت پوشش طرح ترافیک و طرح زوج و فرد شده است. در همین رابطه رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی پایتخت به «مهر» گفت: بعد از گذشت حدود یک ماه ترافیک داخل محدوده طرح (زوج یا فرد سابق) نسبت به روزهای ابتدایی طرح جدید افزایش پیدا کرده است.

سردار محمدرضا مهماندار خاطرنشان کرد: بعد از بررسی‌ها اگر نواقصی را مشاهده کنیم، حتماً اعلام می‌کنیم و اگر هم نیاز به اقداماتی از سوی پلیس برای بهتر اجرا شدن طرح باشد، انجام می‌دهیم.

مهماندار در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا با گذشت یک ماه از این طرح تغییری در حجم ترافیک در محدوده طرح داشته‌ایم یا نه، بیان کرد: در روزهای ابتدایی طرح جدید در داخل محدوده طرح، چند درصدی ترافیک کمتر شده بود، ولی بیرون منطقه، ترافیک سنگینی داشتیم.

وی در پایان افزود: اما بعد از گذشت حدود یک ماه از این طرح همچنان ترافیک سنگین بیرون از محدوده را داریم و ترافیک داخل محدوده نسبت به روزهای ابتدایی طرح جدید هم، افزایش پیدا کرده است.

 

 

 

 

تاریکخانه مدیریت شهری

اداره شهری مانند تهران، نگاهی همه‌جانبه را می‌طلبد. مدیر پایتخت اگر بدنبال تأثیرگذاری است، باید بیشترین هماهنگی را با دستگاه‌ها و نهادهای دیگر داشته باشد. اما حداقل رویه معاون حمل‌ونقل و ترافیک چنین نبوده و از همان ابتدا که پورسیدآقایی بر این صندلی تکیه زد، تلاش کرد تصمیمات پشت اتاق‌های بسته گرفته شود. اقدامات پور سید آقایی مانند برخورد با خبرنگاران و کاهش شدید حذف سهمیه ورود به منطقه طرح ترافیک بسیاری از آنان ، تا اجبار برای گرفتن عوارض از تاکسی‌های اینترنتی و گرفتن عوارض غیرقانونی از مردم، همواره منتقدان زیادی را علیه شهردار ساماندهی کرده است. اینروزهای هم که این دو خبر منتشر شده ، بار دیگر این واقعیت یادآور شد که فرمانداری با بخشی از طرح موافق نبوده و پلیس راهنمایی و رانندگی هم از اجرای آن رضایت ندارد. اقدامات شهرداری در حوزه حمل‌ونقل نه‌تنها در بیرون از آن مجموعه منتقدینی دارد، بلکه در داخل شهرداری و شورای شهر هم بسیاری هستند که با رویه معاون حمل‌ونقل مخالف هستند. پورسید آقایی پاسخگوی هیچ‌کس نیست و مدام حقوق شهروندان را نادیده می‌گیرد، با این اوصاف چرا همچنان حناچی این معاون بازنشسته خود را مهار نمی‌کند؟ این سؤالی است که پاسخ آن شاید بتواند چراغی بر تاریکخانه مدیریت شهری باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا