بازارچه

اختصاص ۴۰۰کارت شناور ۱۰میلیاردی به صداوسیما در ازای تبلیغات!

بازار ایران – در حالی که یکی از مصادیق اشکال طرح ترافیک قدیمی تهران که معاونت ترافیک شهرداری در دوره جدید از آن به‌عنوان یک عامل رانتی بودن طرح یاد می‌کرد، توزیع کارت‌های طرح ترافیک شناور میان گروه‌های خاص بوده است، با اجرای طرح ترافیک جدید نیز مجوزهای شناور، حذف نشد و همچون سال گذشته، امسال هم این کارت‌ها با همان میزان به برخی افراد داده شده است.

برابر اخبار واصله به پایگاه خبری اقتصادآنلاین، امسال ۱۰ هزار مجوز سیار طرح ترافیک توزیع شده که از این تعداد چهار هزار کارت به ارزش سه میلیون تومان به نیروهای مسلح و پلیس راهنمایی و رانندگی و شش هزار کارت یک میلیون تومانی به سایر اشخاص حقیقی و حقوقی داده شده است.

پورسید آقایی معاون حمل و نقل و ترافیک از حناچی شهردار تهران طی نامه‌ای درخواست کرده که نسبت به تعیین منابع لازم برای صدور این کارت ها اقدام کند. طبق اخبار واصله منبع تعیین شده برای صدور این تعداد کارت “بودجه در اختیار شهردار” است که حناچی با آن موافقت کرده است.

اما در مقابل اداره کل برنامه و بودجه شهرداری تهران با اختصاص 18میلیارد تومان از بودجه در اختیار شهردار به کارت سیار نهادها و اشخاص حقیقی و حقوقی مخالفت کرده و گفته معاونت باید بودجه لازم را از محل درآمدهای طرح ترافیک تامین کند.

در عین حال کارشناسان کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا معتقدند در مصوبه شورای شهر تهران و شورای عالی ترافیک بند یا تبصره‌ای مبنی بر اینکه شهرداری اجازه اختصاص کارت سیار به نهاد یا اشخاص حقیقی یا حقوقی دارد، نیامده است.

اما معاونت حمل و نقل و ترافیک چه می‌گوید؟

یک منبع آگاه در معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در توضیح شرایط گذشته و مقایسه‌اش با شرایط فعلی به خبرنگار اقتصادآنلاین می‌گوید: در گذشته برای اینکه رفت و آمد ماشین‌های امنیتی در سیستمی ثبت نشود، شهرداری تهران اقدام به صدور کارت‌های شناور کرد. دارندگان این کارت‌ها می‌توانستند همزمان از سه خودرو و یا با 10کارت از یک ماشین بدون ثبت موقعیت در محدوده طرح استفاده کنند.

به گفته این منبع آگاه؛ از سال 96 شرایط استفاده از این کارت‌ها تغییر پیدا کرد و بنا شد هر کارت یک کد مشخص داشته باشد تا قبل از ورود به محدوده در سیستم ثبت شود. از کارت‌های شناور همه سهم داشتند و در کشوی میز مدیران شهرداری هر میزان که فردی نیاز داشت پیدا می‌شد. از شورایاران گرفته تا نمایندگان مجلس. کارت‌ها یا هبه و یا به مناسبت‌های مختلف هدیه داده می‌شدند.

مطابق با قانون باید گیرندگان آن‌ها هزینه‌ای برای خریدشان پرداخت می‌کردند که کف قیمت 4میلیون تومان و سقف آن 8میلیون تومان بود. اما آن طور که فرد مطلع در معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران می‌گوید، هیچگاه هزینه‌ای برای داشتن این کارت‌ها از سوی دریافت‌کنندگانشان پرداخت نشد!

اما در سال 97 و همزمان با اجرا شدن طرح جدید ترافیک، به گفته این منبع آگاه، معاونت حمل و نقل تصمیم می‌گیرد بساط کارت‌های شناور را از شهرداری جمع کند اما شرط پلیس راهور برای همراهی با اجرای این طرح برقرار بودن 4هزار کارت شناور بوده است.

به گفته او معاونت در سال گذشته همه 10هزار سهمیه را فعال نکرده و دارندگان این کارت‌ها نمی‌توانستند در یک روز از سه خودرو استفاده کنند، بلکه تنها مزیتشان نسبت به سایرین این بود که هر روز اجازه تغییر خودرو را داشتند.

منبع مطلع در معاونت حمل و نقل اضافه می‌کند: از آنجایی که دارندگان این 10هزار کارت عادت نداشتند بابت تردد پولی پرداخت کنند تصمیم گرفته شد در سال گذشته تا عادت کردن آن‌ها با شرایط جدید کارت ها فقط یک میلیون تومان شارژ شوند. معاون حمل و نقل شهردار زیر بار اینکه بودجه کارت‌های شناور را از محل درآمدهای طرح ترافیک و در واقع از جیب مردم تامین کند نرفته و شهردار خواسته که این تعداد از محل بودجه در اختیار خودش تامین شود.

اختصاص 400کارت 10میلیون تومانی طرح ترافیک به صدا و سیما در ازای تبلیغات

این فرد آگاه همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه گفته می‌شود شهرداری تهران بنا دارد به اسم شرکت پیام رسا 400کارت 10میلیون تومانی طرح ترافیک در ازای تبلیغات به صدا و سیما بدهد، هرچند تایید نمی‌کند اما می‌گوید: ایرادی ندارد که شهرداری در ازای تبلیغات به رسانه‌ها کارت بدهد.

WhatsAppImage2019 08 03at05.34.10

WhatsAppImage2019 08 03at05.34.17

 منبع: اقتصاد آنلاین

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا