بازارچه

ترافیک شرط و شروط

بازار ایران؛ علی خرسندی کرباسدهی – خروجی همه مطالب ما این واقعیت تلخ است که ایشان بیشتر از آنکه بدنبال حل‌وفصل معضل ترافیکی باشد، بدنبال کسب درآمد برای شهرداری است. به همین منظور مجموعه‌ای از اقدامات را طراحی و به اجرا گذاشته است که خروجی آن همین مهم است. اقدامی که به اذیت و آزار شهروندان منتهی می‌شود. در این مطلب یکی دیگر از ده‌ها اقدام «شهروند آزار» ایشان را مرور می‌کنیم.
معاون حمل و ترافیک شهرداری تهران، محدوده زوج و فرد را در شورای ترافیک شهر تهران، به محدوده کنترل آلودگی یا حلقه دوم ترافیکی تغییر داد؛ در دستورالعمل ابلاغی این طرح، ورود مجاز به حلقه دوم، به مدت ۲۰ روز در هر فصل (دوره ۳ ماهه)، مجانی و در بقیه روزهای آن فصل، با پرداخت هزینه امکان‌پذیر اعلام شد.
در همین راستا و در اقدامی تبلیغاتی اعلام شد که ساکنان داخل حلقه اول و دوم، از تخفیف ۵۰ درصدی برخوردارند. اقدام به‌ظاهر مثبت ولی در عمل غیرقابل اجرا.
چراکه شرط اولیه برای برخورداری از این تخفیف، ثبت‌نام در تارنمای اینترنتی «تهران من» است و شرط دوم اینکه ثبت‌نام کنندگان باید نسبت به تسویه حساب مواردی که بعضاً ممکن است هیچ ربطی به صاحب خودرو ندارد، اقدام کنند.
این شروط عبارت است از تسویه بدهی عوارض ساختمان. این در حالی است که بسیاری از شهروندان متقاضی، داخل محدوده مستأجر بوده و مالک ساختمان به هر دلیلی عوارض ساختمان را ممکن است که نپرداخته باشد.
یا اینکه محل سکونت آنها با مشکل سند مواجه بوده؛ یا در اخذ پایان کار مشکل داشته؛ یا زمین اوقافی بوده و با اوقاف به مشکل خورده؛ یا شرکا با هم اختلاف داشته و یا دهها دلیل دیگر درگیر باشند.
حال این‌ پرسش مطرح می‌شود که مستأجر بخت‌برگشته که غالباً از اقشار متوسط و پایین جامعه است چه گناهی کرده که برای برخورداری از تخفیف، با هفت خوان این معضلات ملکی، مواجه و درگیر شود؟
آیا می‌تواند به فوریت ملک بدون ایرادی برای اجاره پیدا کند؟ اصلاً تسویه عوارض ملک چه ربطی به طرح ترافیک دارد؟ پس لطف فرموده به این موارد، تسویه حساب با اداره‌های دارایی، بیمه، فاضلاب و حتی بهشت‌زهرا را نیز اضافه کنید.
این شرط و شروط ما را به یاد مثلی می‌اندازد که مردی بر در بازار، فروش یکی از عزیزانش را فریاد می‌زد؛ وقتی با تعجب و سؤال مردم مواجه شد، گفت: می‌دانم نگران نباشید، قیمتی می‌گویم که کسی نخرد.
در سال ۹۷ عوارض غیرقانونی ورود به طرح زوج و فرد بر دوش بسیاری از شهروندان قرار گرفت و فرمانداری، سازمان بازرسی کل کشور و کمیسیون عمران شورای شهر تهران آن را غیرقانونی اعلام کردند.
برای ثبت‌نام در «تهران من»، تسویه این «پول زور» نیز از شروط ثبت‌نام برای استفاده از ۲۰ روز استفاده رایگان در حلقه دوم و تخفیف ۵۰ درصدی تعرفه برای ساکنان این محدوده ضروری است.
واقعیت این است که معاون حمل‌ونقل به جای خدمت و ایجاد آرامش برای شهروندان، هدفی جز ایجاد نارضایتی در شهروندان نداشته و از این راه به دنبال درآمدزایی است؛ زیرا اگر کمی منطق و دوراندیشی در راهبرد او وجود داشت، به جای تسکین درد افزایش قیمت‌های اجاره در سالجاری از دوش مستأجران، چنین مسیری که به دعوا و تنش میان مالک و مستأجر منتهی شود را در پیش روی این جماعت مستضعف قرار نمی‌داد.
برای اینکه شهروندان اسیر در حلقه‌های اول و دوم ترافیکی تهران بدانند، بد نیست بگوییم که معاون حمل‌ونقل‌وترافیک شهرداری تهران پاسخگوی هیچ نهاد و مرجعی نیست و به‌گونه‌ای که پلیس تهران هم بدلیل دستورات غیرقانونی‌اش از او شکایت کرده است.
همچنین گفته می‌شود ایشان در سال گذشته و برخلاف عرف مبلغ 120 میلیون تومان و در سال‌جاری 100 میلیون تومان به تعدادی پرداخته تا وظایف معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد را انجام دهند و تعریف واژه روزنامه‌نگار را برایش تدوین کنند.
شهروندان محصور در حلقه‌های اول و دوم ترافیکی تهران برای اثبات دروغ بودن تخفیف 50 درصدی ساکنان این محدوده باید بدانند که در ضوابط اعطای مجوز ورود به طرح ترافیک روزنامه‌نگاران هم هیچ توجهی به این دروغ پورسیدآقایی نشده و وجود دفتر رسانه‌ها در زوج‌وفرد (حلقه دوم) یا هسته مرکزی (حلقه اول) هیچ تأثیری در تعداد و هزینه مجوزهای رسانه‌ها نداشته است.
برای اینکه بدانید این لاف و فریبی بیش نبوده است، یک سازمان خبری با دهها کارمند و چندین رسانه آن هم در محدوده مرکزی طرح ترافیک صرفاً دو عدد مجوز گرفته و روزنامه‌ای مثل همشهری که اصلاً در منطقه شمیران (پل پارک‌وی) قرار دارد و به‌نوعی در مرز تهران و شهرستان شمیرانات قرار دارد، 78 عدد مجوز گرفته است.
بنابراین چندان به وعده‌های پورسیدآقایی دلخوش نباشید که بزودی تعرفه‌های دیگری هم وضع کرده و همه شهروندان را شگفت‌زده خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا