بازار دیجیتال

نسخه «iOS» نرم‌افزار رمز یکبارمصرف بانک مسکن آماده شد

بازار ایران – به گزارش بازار ایران، بانک مرکزی با هدف ارتقاء امنیت تراکنش‌های بانکی سندی را تحت عنوان «الزامات رمزهای یکبار مصرف» در سال گذشته به شبکه بانکی ابلاغ کرد که در راستای عملیاتی کردن این سند، بانک مسکن طراحی و توسعه سامانه مربوط به تولید رمز یکبار مصرف بانکی را از سال گذشته آغاز و متناسب با زمان‌بندی اعلامی از سوی بانک مرکزی، در ابتدای خرداد ماه سال جاری رونمایی کرد.
هر چند از ابتدا قرار بر این بود که استفاده از رمز دوم یکبار مصرف بانکی اجباری اعلام شود، اما به دلیل فراهم نبودن برخی از زیرساخت‌ها در ابعاد کلان، این موضوع موقتا منتفی شد و در عین حال بانک‌ها طرح ارائه امکان استفاده از رمز یکبار مصرف را عملیاتی کردند تا مشتریان در صورت تمایل به ارتقاء امنیت تراکنش‌های خود از آن استفاده کنند.
ساده‌ترین راه استفاده از امکان رمز دوم یکبار مصرف بانکی، نصب نرم‌افزار مربوطه موسوم به «رمز دوم پویا» است که توسط بانک مسکن طراحی شده و لینک آن از طریق وب‌سایت این بانک در دسترس عموم مشتریان قرار گرفته است.
در ابتدا با توجه به فراگیری بیشتر استفاده از گوشی‌های هوشمند با سیستم عامل «اندروید» در میان مردم، نسخه ویژه این گروه از تلفن‌های همراه در سایت بانک مسکن بارگذاری شد، اما توسعه نرم‌افزار و تهیه نسخه ویژه گوشی‌های مبتنی بر سیستم عامل «iOS» نیز در گام بعدی انجام شده و اکنون لینک دانلود آن در نشانی اینترنتی https://www.bank-maskan.ir/maskan-otp وجود دارد.
با مراجعه به لینک مذکور که آدرس صفحه‌ای ذیل سایت بانک مسکن است، امکان دریافت نسخه اندروید و iOS این نرم‌افزار این موسوم به «رمزنما» که توسط بانک طراحی شده، وجود دارد.
مشتریان بانک مسکن برای فعال‌سازی رمز دوم یکبار مصرف باید با مراجعه به خودپرداز و پس از اینکه رمز اول خود را وارد کردند، وارد صفحه «تغییر رمز» شده و سپس گزینه «خدمات رمز پویا» را انتخاب می‌کنند. در مرحله بعد گزینه «تخصیص رمز پویا» را انتخاب کرده و سپس لازم است شماره تلفن همراه خود را وارد کنند. در این مرحله همچنین به مشتری تذکر داده می‌شود که با فعال‌سازی رمز پویا، رمز ایستا یعنی همان رمز یکبار مصرفی که به شکل دائمی مورد استفاده قرار می‌گرفته، غیرفعال می‌شود.
در صورتی که شماره همراه وارد شده صحیح بوده و منطبق با شماره ثبت شده در سیستم اطلاعات مشتریان بانک باشد، پیغامی مبنی بر تایید عملیات نمایش داده شده و یک شماره سریال در رسید چاپ می‌شود. همچنین پیامکی حاوی لینک دانلود نرم‌افزار و کد فعال‌سازی تخصیص رمز پویا به شماره مشتری ارسال می‌شود. به این ترتیب اگر کسی از طریق مراجعه به سایت، نرم‌افزار رمزنما را نصب نکرده باشد، می‌تواند در این مراحله از طریق مراجعه به لینک پیامک شده، آن را روی گوشی تلفن همراه خود نصب کند.
پس از دریافت رمز پویا، مشتریان می‌توانند از آن در تمام تراکنش‌های حضوری و غیرحضوری خود استفاده کنند. فراموش نکنید این رمز تا یک دقیقه و فقط برای یک تراکنش قابل استفاده است؛ هر چند ممکن است بر اساس نیاز مشتریان، در آینده این زمان تغییر کند که در این صورت اطلاع‌رسانی لازم صورت خواهد گرفت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا