اخبار برگزیدهبازار ایران

در جستجوی جعبه سیاه اخلالگران ارزی

بازار ایران؛ علیرضا شاکر – هرچند که به‌ظاهر از دوران ارباب_ رعیتی و خان‌سالاری، به دوران مدرن گذر کرده‌ایم، اما گاهی بنظر می‌رسد که برخی از مناسبات آن روزگار همچنان پابرجاست. حداقل این است که ماجرای فرار سالار آقاخان!‍ مشکوک است.
سالاری 28 ساله؛ در حالی که عنوان متهم ردیف اول اخلال در نظام ارزی کشور را یدک می‌کشد؛ هیچ عکسی از او در سرچ گوگل پیدا نمی‌شود. با نام سالار آقاخان تنها تصاویری از احمد عراقچی به نمایش در می‌آید. یکی دو عکس هم که احتمال می‌رود مربوط به آقاخان باشد، دهه هفتادی نیست و سن بالاتری دارد. به هر حال چنین آدمی به جعبه سیاه یا شاه‌کلید یک پرونده بزرگ ملی تبدیل شده است. آنطور که در خبرها آمده، او در سال گذشته برای مدت کوتاهی در زندان می‌ماند و بعد از آن از زندان آزاد می‌شود و با خیال راحت همه اموال خود را فروخته و سپس گفته می‌شود که به خارج از ایران می‌رود. چراکه سالارخان حتی به نیروهای شرکت خود هم توصیه می‌کند که ایران را ترک کنند. بنظر شما آیا این فرد بدون حمایت خان و ارباب پشت پرده‌اش می‌توانست به این راحتی مانند امثال خاوری از کشور خارج شود؟!
برخی معتقدند با خروج وی، پرونده اخلال ارزی هم آرام‌آرام بسته می‌شود و همه گناه‌ها گردن این جوان 28 ساله مجهول‌التصویر! خواهد افتاد.
طبق کیفرخواستی که در دادگاه قرائت شد، سالار آقاخان فاقد سابقه کیفری بوده است.
او «به مشارکت در اخلال در نظام ارزی و پولی کشور از طریق قاچاق عمده ارز به صورت شبکه‌ای و سازمان‌یافته در حد کلان به میزان 159 میلیون و 800 هزار دلار و بیست میلیون و 500 هزار یورو و دو پرداخت رشوه به میزان ۱۱۸ هزار دلار به متهم میثم خدایی و نیز پرداخت رشوه به متهم سید رسول سجاد مدیر بین‌الملل معاونت ارزی بانک مرکزی و مواردی دیگر متهم است.
این پرونده مربوط به دوران اوج‌گیری بحران ارزی در کشور نیست، بلکه به آغاز بحران در زمستان سال 96 بازمی‌گردد. زمانی که ولی‌الله سیف رییس کل بانک مرکزی بود و احمد عراقچی در سمت معاون ارزی او فعالیت می‌کرد.
پای ده‌ها مدیر بانک مرکزی به این پرونده باز شده است. سالار آقاخان 20 اسفند سال گذشته یعنی دقیقاً زمانی که اوج برخورد با دلالان بازار ارز بود، توسط پلیس آگاهی شناسایی و دستگیر می‌شود.
بعد از دستگیری، براساس آنچه پیشتر معاون اول قوه‌قضائیه اعلام کرده، بازپرس وقتی می‌بیند بانک مرکزی و معاونت اقتصادی وزارت اطلاعات، آقاخان را تأیید می‌کنند و می‌گویند اقداماتش با هماهنگی آنها بوده است، او را آزاد می‌کند.
این متهم که از او به عنوان متهم ردیف اول اخلال در نظام ارزی کشور یاد می‌شود در حالی متواری شد که محمدرضا مظلومین پسر وحید مظلومین معروف به سلطان سکه سال گذشته محاکمه و به اعدام محکوم شد.
پرونده فساد سه هزار میلیارد تومانی، با فرار خاوری عملا مختومه شد و درست یا غلط همه تقصیرها به گردن او افتاد که امکان دفاع از خود را نداشت چون فراری است، شاید پایان سریال سالارخان تغییر کند!

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا