عوارض سگ‌کشی

بازار ایران؛ علیرضا شاکر – جنایتی که حدود دو سال، مجری آن به این کار مشغول بوده و پس از انتشار فیلم این اقدام غیرانسانی شهرداری مجری آن را توبیخ و با وی قطع همکاری شد. خدا می‌داند در این مدت این پیمانکار و امثال او چه جنایت‌هایی کرده‌اند که از چشم مردم و دوربین‌ها پنهان مانده است.

 

چاه نفتی به نام «تهران من»

در همین ایامی که روح مردم تهران و دیگرانی که فیلم سگ‌کشی مأموران شهرداری در کهریزک را دیده‌اند، جریحه‌دار است، محسن پورسیدآقایی با حضور در سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری، رسیدن تعداد کاربران سامانه «تهران من» به 2 میلیون نفر را جشن گرفت. «تهران من» سامانه اینترنتی است که توسط معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران به منظور افزایش درآمد شهرداری تهران راه‌اندازی شده است. همه شهروندان تهرانی مجبور هستند اطلاعاتشان را در این سامانه ثبت و حساب اعلام‌شده در این سامانه را شارژ کنند. ازاین‌رو سامانه اینترنتی «تهران من» به‌مثابه چاه نفتی برای مدیران حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران است.

 

تأکید پلیس راهور بر درآمدزایی صرف طرح ترافیکی جدید تهران

پلیس هم مانند بسیاری از کارشناسان بر این موضوع صحه گذاشته است. تا جایی که در یکی از آخرین مورد سردار هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا طی مصاحبه‌ای ضمن مخالفت با اقدامات شهرداری در زمینه طرح جدید ترافیک تأکید کرد: «اجرای طرح کاهش آلودگی، بیشتر با هدف کسب درآمد توسط شهرداری تهران صورت گرفته و تأثیری در کاهش بار ترافیکی تهران نداشته است.» با این وجود شهرداری تهران همچنان اصرار دارد که این اقدام به منظور کاهش آلودگی و ترافیک انجام می‌شود. تا جایی که پیروز حناچی طی مطلبی با عنوان «تهران دیگر با پاکیزگی و سلامت غریبه نیست» مدعی شد که اقدام شهرداری؛ «راهکار اساسی برای یک معضل همیشگی» است. او بدون اینکه پاسخی به اظهارات سردار هادیانفر بدهد، به بیان این جمله بسنده کرد.

 

 آموزش درآمدزایی به دیگر کلان‌شهرها

با این حال شهرداری تهران به اقدامات خود ادامه داده و درصدد است که این مدل را به دیگر کلان‌شهرها هم آموزش دهد. روز دوشنبه همین هفته پیروز حناچی بعد از اینکه درباره کشتن سگ‌ها در کهریزک موضع گرفت، میزبان شهرداران 17 کلان‌شهر بود تا بعد از ارائه اقدامات شهرداری تهران در زمینه درآمدزایی از طریق طرح ترافیک جلسه‌ای هم با معاون اول رئیس‌جمهوری داشته باشند.

 

جهانگیری غافلگیر کرد

اما برعکس تصویری که شهرداری تهران به افکار عمومی ارائه داده و راهکار نجات شهر تهران از ترافیک و آلودگی هوا را استفاده از دوچرخه و دریافت عوارض عنوان کرد؛ معاون اول رئیس‌جمهوری به راهکار واقعی این موضوع اشاره کرد.

اسحاق جهانگیری در مجمع شهرداران کلان‌شهرها  با اشاره به مصوبه‌ای برای تأمین 2 هزار دستگاه واگن قطار شهری برای کلان‌شهرها،‌ اظهار داشت: بر اساس گزارش‌های ارائه‌شده میزان جابجایی شهروندان در صورت افزایش واگن با زیرساخت‌های موجود به دو برابر افزایش می‌یابد که با توجه به آثار فراوان آن در کاهش آلودگی هوا، صرفه‌جویی در زمان و سوخت و تأمین رفاه شهروندان هرچه سریعتر باید موانع اجرایی شدن این مصوبات دولت برطرف شود.
معاون اول رئیس‌جمهور همچنین نوسازی و گسترش ناوگان حمل‌ونقل شهری را ضروری دانست و گفت: نوسازی اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها از اصلی‌ترین اولویت‌های گسترش حمل‌ونقل عمومی و زیباسازی شهری است و لازم است که با توجه به شرایط کشور در این زمینه راهکارهای جدیدی دنبال شود.

جهانگیری ادامه داد: یکی از دلایل افزایش استفاده از وسایل نقلیه شخصی به دلیل وضعیت نامناسب حمل‌ونقل عمومی است که در این زمینه باید اجرای برنامه جامع نوسازی ناوگان حمل‌ونقل که از سوی رئیس محترم جمهور ارائه شد، در اولویت کار شهرداران کلان‌شهرها قرار گیرد.

در این جلسه که وزرای اقتصاد و دارایی و راه و شهرسازی هم حضور داشتند، گزارشی از نحوه اجرای 11 بند ابلاغیه یکصدمین جلسه شهرداران کلان‌شهرها در خصوص نحوه جذب فاینانس قطار شهری و واگذاری اوراق مشارکت به شهرداری‌ها گزارشی ارائه شد؛ و وزیر راه و شهرسازی نیز در این جلسه در خصوص توان داخلی برای ساخت و تأمین اتوبوس درون‌شهری گزارشی ارائه و بر همکاری بیشتر همه دستگاه‌های مرتبط در شرایط کنونی برای اختصاص اتوبوس و تاکسی به کلان‌شهرها تأکید کرد.

تعارض در نگاه شهرداری و کابینه

همانطور که از اظهارات معاون اول رئیس‌جمهوری و وزیر راه و شهرسازی و همچنین موضوعاتی که در جلسه کلان‌شهرها مطرح شده برمی‌آید، نوع نگاه کابینه و دیگر کلان‌شهرها به مقوله مدیریت ترافیک و آلودگی هوا با نگاه معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران کاملاً در تضاد است. در تهران شخصی مدیریت ترافیک و حمل‌ونقل را عهده‌دار است که به دنبال درآمدزایی از این مقوله است و متأسفانه شهردار تهران هم از اقدامات معاون خود حمایت می‌کند و بجای اینکه مجموعه شهرداری تهران به دنبال تأمین نیاز واگن برای مترو و اتوبوس برای حمل‌ونقل عمومی پایتخت باشند، به دنبال دریافت عوارض از مردم و فشار و تشدید تنش در جامعه هستند. به همین دلیل است که وقتی فیلم کشتار سگ‌های پایتخت در کهریزک منتشر می‌شود، مردم واکنش تندی نشان داده و شهرداری را مورد بازخواست قرار می‌دهند. گرچه شهرداری همچنان با فرافکنی به برنامه‌های خود ادامه می‌دهد اما کاملاً مشخص است که دقیقاً یک‌ماه دیگر و در هفته نخست بازگشایی مراکز علمی، اثرات و دستاوردهای طرح‌های تنش‌زای یک مدیر بازنشسته در تهران خودنمایی خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا