بازارچه

جریمه میلیاردی شهرداری تهران

بازار ایران؛ علی خرسندی کرباسدهی – این پرونده به دلیل افزایش غیرقانونی قیمت بلیت مترو و عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک، در سازمان تعزیرات حکومتی گشوده شد.

آنطور که یاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی کشور اعلام کرد شهرداری تهران برخلاف نظر دیوان عدالت اداری اقدام کرده و به پرداخت یک‌هزار میلیارد و ۳۵۲ میلیون ریال محکوم شده است.

اردیبهشت‌ماه سال گذشته سیدجواد احمدی، مدیرکل نظارت بر خدمات سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد: در صورت تخطی از ضوابط قانونی، پرونده شهرداری به تعزیرات حکومتی ارسال می‌شود.

وی اضافه کرد: هرگونه افزایش قیمت بلیت و طرح ترافیک باید محمل قانونی داشته باشد و سازمان حمایت؛ در مورد قیمت تمام‌شده آن بررسی‌های لازم را به عمل آورد.

این مقام مسئول بیان داشت: متأسفانه شهرداری تهران بدون اخذ نظر کارشناسی این سازمان و تأییدیه ستاد تنظیم بازار، از دوم اردیبهشت امسال اقدام به افزایش نرخ حمل‌و‌نقل درون‌شهری تهران شامل نرخ بلیت اتوبوس، مترو و تاکسی به میزان ۲۰ درصد و عوارض صدور پروانه ساختمانی تا سه برابر کرده است.

احمدی با تأکید بر اینکه هرگونه افزایش قیمت باید با رعایت ملاحظات قانونی انجام شود، خاطرنشان کرد: این اقدام شهرداری در حالی صورت می‌گیرد که طی مکاتبات متعدد و مکرر علاوه بر اطلاع‌رسانی و تذکر ضرورت طی فرآیند قانونی، هشدار لازم مبنی بر ارسال پرونده به تعزیرات حکومتی در صورت تخطی از ضوابط قانونی داده شده است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری آنقدر در پاسخ به سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تعلل کرد که پرونده تخلفات شهرداری به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال شد. اما گویا شهرداری به سازمان تعزیرات هم پاسخ نمی‌دهد. آنطور که اسفنانی رئیس سازمان تعزیرات استان تهران اعلام کرد: متأسفانه مسئولان مربوطه در حوزه معاونت حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران با وجود ۱۴ مکاتبه صورت گرفته در این زمینه با شهرداری تهران، پاسخی ندادند.

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی هم قبلاً تأکید کرده بود: سازمان تعزیرات بیش از این منتظر پاسخ معاونت حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران نمی‌ماند و به‌صورت غیابی حکم پرونده را صادر می‌کند.

رایگانی با این‌حال گفته بود: البته ما دوست داشتیم این موضوع در سایه تعامل به سرانجام برسد، اما چون سازمان تعزیرات حکومتی به‌عنوان بازوی اجرایی دولت موظف به احقاق حقوق مردم است در شرایطی که هزینه طرح ترافیک دو برابر و دو ساعت هم به زمان آن اضافه شد باید مسئولان ذیربط می‌آمدند و در خصوص نحوه قیمت‌گذاری‌شان توضیح می‌دادند و دفاعیاتشان را مطرح می‌کردند که در شعبه حاضر نشدند.

و نهایتاً سازمان تعزیرات چنین کاری را هم کرد و حکم علیه اقدامات معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران صادر شد و این معاونت که به نامه‌نگاری‌های سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و همچنین سازمان تعزیرات حکومتی بی‌توجه بود، بعد از صدور حکم بیانیه صادر کرد و سازمان تعزیرات را به بازی رسانه‌ای متهم کرد.

غافل از اینکه افکار عمومی قانونی و غیرقانونی بودن اقدامات را متوجه می‌شوند و می‌فهمند که کدامیک از طرفین این دعوا سنگ حقوق مردم را بر سینه می‌زنند و کدامیک بدنبال افزایش درآمد هستند؟

در حالیکه شهردار تهران و تیم همراهش همه تلاش خود را برای ارتقای سطح زندگی در پایتخت معطوف داشته‌اند، یکی از معاونان شهردار که از برخی مراکز قدرت حمایت می‌شود بصورت خودمختار عمل کرده و دردسرهایی را هم برای شهرداری تهران ایجاد کرده است.

ماه گذشته 161 نماینده مجلس شورای اسلامی با امضای طوماری از دستگاه قضایی خواستند تا هر چه سریعتر پرونده تصادف قطارهای مسافربری در سمنان را که در زمان مسئولیت همین آقای معاون تحمیلی شهردار تهران رخ داده است را به جریان بیاندازند و پلیس راهور نسبت به پولی شدن ورود به حلقه دوم ترافیکی تهران بدون توجه به نبود زیرساخت‌های حمل‌ونقلی لازم به دستگاه قضایی شکایت کرده است.

انتظار می‌رود طی هفته‌های آینده بویژه با آغاز سال تحصیلی جدید نتایج شاهکارهای مدیریتی این مدیر بازنشسته راه‌آهن در شهرتهران بیشتر خودنمایی کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا