بازار خودرو

تاثیر طرح ها بر بازار مسکن

بازار ایران – رسانه های نزدیک به جریان اصلاح طلب؛ اگر طرح مالیات بر عائدی سرمایه، تاکنون تصویب و به مرحله اجرا رسیده بود، خروج تقاضاهای سرمایه‌ای و سوداگرانه از بازار مسکن سرعت می‌گرفت و امکان صاحب خانه شدن اقشار مختلف افزایش می‌یافت. رسانه های نزدیک به جریان اصولگرا؛ مالیات بر عایدی مسکن یکی از طرحهای مالیاتی است که از سالهای قبل بر اجرای آن برای جلوگیری از دلالی زمین و مسکن در کشور تاکید شده است. این رسانه ها آورده اند: یکی از مهم‌ترین راهکارهای مدیریت بازار مسکن، طرح مذکور است.

به گزارش گروه نشریات خبری؛ بررسی‌های روز ۱۲ شهریور نشان می دهد که در حوزه مسکن، موضوع تاثیر پذیری این بازار از مالیات بر عایدی مسکن، را در کانون توجه خود قرار داده اند.

رسانه های منتسب به جریان اصلاح طلب در مطالب خود به محورهایی همچون تاثیر تعلل در تصویب و اجرای مالیات‌های تنظیمی بازار مسکن؛ رکود بازار مسکن؛ خرید مسکن آری یا خیر؟؛ سخنان سخنگوی دولت مبنی بر افزایش ۵ هزار میلیارد تومانی منابع مسکن؛ مسکن اجتماعی؛ سخنان رییس جمهوری؛ افزایش تقاضای خرید خانه در مناطق جنوبی تهران و کنفرانس مطبوعاتی مشترک مدیران عامل سایت‌های دیوارو آی‌هوم در حوزه خرید و فروش آنلاین و مسکن ؛ اشاره کرده اند.

رسانه های منتسب به جریان اصولگرا نیز به محورهایی هم چون مالیات بر عایدی مسکن؛ سخنان سخنگوی دولت مبنی بر اتخاذ تصمیم های جدید در زمینه مسکن؛ جزئیاتی جدید از پرداخت وام اجاره مسکن و آغاز مقدمات ثبت‌نام مسکن طرح اقدام ملی؛ پرداخته اند.

رسانه های اصلاح طلب

تاثیر تعلل در تصویب و اجرای مالیات‌های تنظیمی بازار مسکن

مهدی غلامی کارشناس مسکن به تعلل در تصویب و اجرای مالیات بر عائدی سرمایه اشاره کرد و گفت: اگر طرح پیشنهادی نمایندگان مجلس در سال گذشته تاکنون تصویب و به مرحله اجرا رسیده بود، خروج تقاضاهای سرمایه‌ای و سوداگرانه از بازار مسکن سرعت می‌گرفت و امکان صاحب خانه شدن اقشار مختلف از جمله اقشار حقوق بگیر مورد نظر وزیر راه و شهرسازی از مسکن افزایش می‌یافت.

غلامی درمورد عرضه خانه‌های خالی به بازار مسکن گفت: اگر روند عرضه مسکن ادامه پیدا کند و واحدهای خالی از سکنه به بازار عرضه شوند، همین کاهش قیمت‌ها می‌تواند ادامه پیدا کند.

 رکود بازار مسکن

روزنامه مردم سالاری در گزارشی با عنوان “سرپوش بر دردهای بازار مسکن” نوشت: پس‌اندازهای چند ساله کفاف خرید مسکن را نمی‌دهد.

بازار مسکن به اوج قیمت خود رسیده و از آنجا که بازدهی مورد نظر را تامین نمی‌کند، بخشی از تقاضاهایی که به دنبال سودهای کوتاه‌مدت هستند، گزینه خروج از بازار را در پیش گرفته‌اند. افزایش شدید قیمت مسکن سبب شده تا پس‌انداز چندساله بسیاری از متقاضیان کفاف خرید مسکن را ندهد، در نتیجه بسیاری از متقاضیان به ناچار از این بازار خارج شده و مدت‌هاست قید خانه‌دار شدن را زده‌اند. علاوه بر آنکه خالی شدن بازار مسکن از تقاضاهای مصرفی، کاهش شدید و بی‌سابقه معاملات مسکن را درپی داشته، در چند ماه اخیر سرمایه‌گذاران هم از ورود به بازار مسکن خودداری کرده و این بازار با کاهش شدید تعداد معاملات مواجه شده است.

بنابر گزارش بانک مرکزی، تعداد معاملات انجام شده در سه ماه مرداد، تیر و خرداد در شهر تهران مجموعاً ۱۴ هزار معامله انجام شده، در حالی که در مدت مشابه سال قبل از آن (خرداد، تیر و مرداد ۹۷) حدود ۴۲ هزار فقره معامله مسکن به ثبت رسید. ضمن اینکه متوسط تعداد معاملات در هر ماه از سال ۹۶، ۱۵ هزار و ۱۰۰ معامله در ماه بوده است.

 خرید مسکن آری یا خیر؟

تابناک در گزارشی با طرح سوال مبنی بر اینکه “آیا با پیشنهاد وزیر مسکن که الآن وقت خرید مسکن است، موافقید؟” آورده است: محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی اخیراً در حاشیه هفدهمین اجلاس سالانه و جشنواره برترین‌های پارک فناوری پردیس در جمع خبرنگاران با اشاره به کاهش قیمت مسکن اظهار داشت: افزایش حباب گونه قیمت مسکن تقریباً متوقف‌شده و قیمت‌ها روند نزولی گرفته است و کسانی که حقوق‌بگیر هستند و می‌خواهند منزلی تهیه کنند در این شرایط می‌توانند خانه بخرند.

این سخن وزیر در حالی بیان شده است که ایشان در میانه تیرماه امسال، به مردم توصیه کرده بود: فعلاً خانه نخرید تا شرایط آرام شود و در شرایط هیجانی تصمیم نگیرید.

اما حالا به فاصله کمتر از ۲ ماه، نظر خود را تغییر داده و مردم را به خرید خانه توصیه می‌کند و معتقد است که افزایش حباب گونه قیمت مسکن تقریباً متوقف‌شده و قیمت‌ها روند نزولی گرفته است و کسانی که حقوق‌بگیر هستند و می‌خواهند منزلی تهیه کنند در این شرایط می‌توانند خانه بخرند.

شاید مهم‌ترین دلیل وزیر برای یک خرید تابستانی در بازار مسکن، به گواه آمار بانک مرکزی، کاهش نسبی قیمت مسکن باشد. زیرا گزارش معاملات مسکن در مرداد ماه ۹۸ نشان می‌دهد که قیمت هر مترمربع مسکن در این ماه به حدود ۱۳ میلیون تومان رسیده که این قیمت در مقایسه با تیرماه ۹۸ حدود ۲.۴ درصد یا ۳۲۵ هزار تومان کاهش داشته است.

 سخنان سخنگوی دولت مبنی بر افزایش ۵ هزار میلیارد تومانی منابع مسکن

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان ” افزایش ۵ هزار میلیارد تومانی منابع مسکن و کاهش تورم نقطه به نقطه” به طرح سوال مبنی بر “علی ربیعی در نشست هفتگی سخنگوی دولت چه گفت؟” و نوشت: علی ربیعی، سخنگوی دولت دیروز در نشست خبری هفتگی‌اش گفت: دیروز تصمیم مهمی در راستای برنامه‌های مسکن دولت اتخاذ کردیم. ۵ هزار میلیارد تومان به منابع بخش مسکن اضافه کردیم. این مورد به صورت وام، تکمیل مسکن مهر و سیاست‌های حمایتی مسکن دولت خواهد بود. علاوه بر این ۱۵۰۰ میلیارد تومان از محل دارایی دولت تصویب شد که در کنار این وام قرار بگیرد. این موضوع برای زیرساخت‌هاست و نه وام. الان ۳۵ درصد از مقدار بودجه‌ای که اعلام کردم در اختیار زیرساخت آب و برق قرار گرفته است.

 مسکن اجتماعی

“تأمین مسکن اجتماعی برای اقشار کم درآمد در پایتخت” عنوان گزارشی است که در تارنمای تابناک منتشر شده است. به گزارش این رسانه، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در جلسه‌ای که به منظور بررسی طرح تأمین مسکن اجتماعی در پایتخت برگزار شد، از افزایش نرخ حاشیه نشینی در پایتخت و انتقال ناگزیر برخی از گروه‌های اجتماعی و اقتصادی شاغل در تهران به سکونتگاه‌های پیرامون شهر خبر داد.

کاوه حاجی علی اکبری در جلسه بررسی طرح تأمین مسکن اجتماعی در شهر تهران، عنوان کرد: در حالیکه رشد جمعیت در شهر تهران به حدود ۱درصد رسیده و در حالت تعادل قرار گرفته است، اما این امر در سکونتگاه‌های اطراف تهران از جمله اندیشه، پرند، هشتگرد، آبیک، رباط کریم، رودهن و بومهن رشد قابل توجهی داشته است.در این جلسه مقرر شد تدوین ضوابط جامع معماری (ازجمله پارکینگ، مساحت واحدها، الگوی استقرار)، تدوین ضوابط برنامه¬ریزی (کاربری و تراکم زمین‌های هدف طرح، پراکنش محدوده‌ها در شهر و …) و تهیه بسته‌های تشویقی جهت کاهش قیمت تمام شده واحدهای موضوع طرح (شامل عوارض، زمین و …) در طرح تأمین مسکن اجتماعی در شهر تهران مورد توجه قرار گیرد.

لازم به توضیح است مسکن اجتماعی به واحدهای مسکونی اطلاق می‌شود که در قالب برنامه‌های حمایتی تولید و عرضه مسکن برای گروه‌های کم درآمد و اقشار ضعیف جامعه احداث می‌شود و مسکن تملیکی، استیجاری و اجاره به شرط تملیک از انواع آن می‌باشد.

سخنان رییس جمهوری

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری در نشست علنی امروز مجلس (سه شنبه ۱۲ شهریور) و در معرفی وزرای پیشنهادی خود برای وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و میراث فرهنگی و گردشگری گفت:  اینکه ما در آغاز امسال کلید ساخت ۱۱۰ هزار مسکن شهری و روستایی را می‌زنیم و اعلام می‌کنیم که مسکن ما در بخش ترمیم، در بخش ساخت ظرف امسال و سال آینده ۹۰۰ هزار واحد خواهد بود به معنای حرکت مثبت اقتصادی جامعه ما است. این خانه‌سازی‌ها هم توسط دولت انجام نمی‌گیرد و توسط بخش خصوصی انجام می‌گیرد و دولت فقط تسهیلات لازم را فراهم می‌کند.

افزایش تقاضای خرید خانه در مناطق جنوبی تهران

به گزارش عصر ایران، همزمان با آغاز دوره رکود مسکن، تقاضای خرید خانه از مناطق شمالی شهر تهران به مناطق جنوبی تهران منتقل شده است.

بر اساس جدیدترین گزارش دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی که به صورت ماهیانه حجم و قیمت معاملات مسکن در هر ماه را اعلام می‌کند تمایل به خرید خانه در مناطق جنوبی شهر تهران نسبت به سال گذشته همین زمان افزایش یافته است.

کنفرانس مطبوعاتی مشترک مدیران عامل سایت‌های دیوارو آی‌هوم در حوزه خرید و فروش آنلاین و مسکن

عصر ایران مطلبی با عنوان “دیوار ۱۰۰ درصد سهام استارت‌آپ آی‌هوم را خرید/ اتفاقات جدید در حوزه نیازمندی‌های آنلاین مسکن!” منتشر کرده است.

به گزارش این رسانه، کنفرانس مطبوعاتی مشترک مدیران عامل سایت‌های دیوارو آی‌هوم با حضور خبرنگاران در دفتر آی‌هوم برگزاری شد. در ابتدای این نشست که با حضور مدیران دو کسب و کار پیش‌رو در حوزه خرید و فروش آنلاین و مسکن آغاز شد، از یک خبر ویژه رونمایی شد. خبر این بود: سهام شرکت آی‌هوم به صورت صد درصدی به شرکت دیوار منتقل شده و دیوار از این به بعد به عنوان سرمایه‌گذار در سایت آی‌هوم نقش دارد اما فعایت این سایت تخصصی حوزه مسکن کماکان به صورت مستقل ادامه دارد؛ دراین کنفرانس مطبوعاتی مدیران عامل این دو سایت از برنامه جدید و مهم خودشان برای تایید محتوای‌های آگهی‌های حوزه املاک و همچنین بهبود کیفیت آگهی‌ها در خرید و فروش و اجاره خبر دادند.

رسانه های اصولگرا

مالیات بر عایدی مسکن

– “مالیات بر عایدی مسکن، همچنان روی زمین مانده” عنوان گزارشی است که در تارنمای رجا نیوز منتشر شده است.به گزارش این رسانه، مالیات بر عایدی مسکن یکی از طرحهای مالیاتی است که از سالهای قبل بر اجرای آن برای جلوگیری از دلالی زمین و مسکن در کشور تاکید شده است. در ۸ سال اخیر مسکن با ۲ جهش سنگین قیمتی مواجه شده است و دولتها تنها به شعار اجرای طرح مالیات بر عایدی مسکن بدون هیچ گونه پشتوانه عملیاتی تاکید کرده‌اند. نمونه اخیر این موضوع به رفت و برگشت عجیب لایحه مالیات بر فعالیتهای اختلال زا بر می‌گردد که وزیر اقتصاد تحت تاثیر فشار افکار عمومی ناشی از جهش قیمت مسکن، اعلام کرد که این نوع مالیات در قالب لایحه مذکور به مجلس ارسال می‌شود. مدتی بعد وزیر از این پیشنهاد صرف نظر کرد و وعده گنجاندن مالیات بر عایدی مسکن در قالب لایحه اصلاحیه مالیاتهای مستقیم را مطرح کرد.

– روزنامه جوان در گزارشی به پیشنهاد یک نماینده مجلس برای کاهش قیمت مسکن پرداخت و به نقل از وی نوشت: رئیس‌جمهور دستور اجرای مالیات بر عایدی سرمایه و مسکن را صادر کند.

عرضه و تقاضا در بسیاری از بازارها، کارکرد تعادلی خود را در تعیین ارزش منصفانه و متناسب با قدرت خرید جامعه از دست داده‌است از این رو برای ایجاد تعادل در قیمت کالا و خدماتی، چون مسکن به اعتقاد نمایندگان مجلس شورای اسلامی زمان عملیاتی‌شدن مالیات بر عایدی سرمایه و مسکن رسیده‌است، منتها مشکل آن است که گویا برخی از دستگاه‌ها نسبت به اطلاعات اشخاص حقیقی و حقوقی در اختیار احساس مالکیت دارند و اطلاعات خود را در یک سامانه واحد به اشتراک نمی‌گذارند تا از این طریق مالیات بر مجموع دارایی و درآمد عملیاتی شود.

در همین رابطه نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: دولت معتقد به نقش تأثیرگذار و مثبت قانون مالیات بر عایدی سرمایه در مدیریت و سامان‌دهی بازار مسکن است، اما طبق گفته‌های وزیر راه و شهرسازی، ابزار اجرای این قانون موجود نیست.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سید ابوالفضل موسوی‌بیوکی با اشاره به ضرورت اجرای قانون مالیات بر عایدی مسکن گفت: یکی از مهم‌ترین راهکارهای مدیریت بازار مسکن، اجرای این قانون است، اما متأسفانه تاکنون این مسئله محقق نشده است.

موسوی‌بیوکی ادامه داد: قطعاً اجرای قانون مالیات بر عایدی سرمایه مسکن موجب کاهش تلاطمات بازار مسکن می‌شود، زیرا این قانون مانع اصلی برای فعالیت دلالان و سودلاگران بازار مسکن خواهد بود.

 سخنان سخنگوی دولت مبنی بر اتخاذ تصمیم های جدید در زمینه مسکن

علی ربیعی سخنگوی دولت صبح امروز در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه گفت: یک تصمیم خوب دیگر در هیات دولت روز گذشته گرفته شد مبنی بر اینکه پنج هزار میلیارد دیگر به بخش مسکن واگذار شد که این امر باعث رونق در این بخش می‌شود و ۱۵۰۰ میلیارد هم برای زیر ساخت است؛ نه اینکه به سمت وام دهی برود بلکه ۳۵ درصد آن برای گاز آب و برق اختصاص یافته و بقیه منابع هم برای دیگر زیر ساخت‌ها به وزارت راه ارائه شد.

 جزئیاتی جدید از پرداخت وام اجاره مسکن

روزنامه جوان در گزارشی به “جزئیاتی جدید از پرداخت وام اجاره مسکن” پرداخت و نوشت: مدیرعامل بانک مسکن ضمن طبیعی دانستن افزایش اجاره‌بها نسبت به سال گذشته، درباره وام اجاره مسکن توضیحاتی ارائه و اعلام کرد که این طرح به پایان تابستان نمی‌رسد؛ چراکه پس از بررسی بانک مرکزی، شورای پول و اعتبار نیز باید آن را تصویب کند.

رحیمی انارکی، درخصوص طرح بانک مسکن برای پرداخت تسهیلات اجاره بهای منازل مسکونی، اظهار کرد: طرح پیشنهادی خود را به بانک مرکزی داده‌ایم، اما برخی ابهامات در جریان اجرای طرح وجود داشت. به ویژه درباره نوع عقدی که برای پرداخت تسهیلات درنظر گرفته بودیم بانک مرکزی ابهاماتی داشت.

 آغاز مقدمات ثبت‌نام مسکن طرح اقدام ملی

به گزارش صراط‌نیوز، علی نبیان مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن روز گذشته(دوشنبه) در نشستی خبری در پاسخ به شرایط ثبت نام طرح اقدام ملی گفت: در استانها مجموعه بنیاد مسکن و اداره کل راه و شهرسازی استانها در راستای اقدام ملی شروع به ساخت و ساز می کنند. فعلا در حال فراهم کردن مقدمات ثبت نام هستیم. کسانی که به عنوان متقاضی می خواهند ثبت نام کنند نباید قبلا از مسکن دولتی استفاده کرده باشند و فرم «ج» آنها باید سبز باشد.

نبیان با بیان اینکه مزیت پروژه اقدام ملی نسبت به مسکن مهر، آماده بودن زیرساخت‌های این طرح است، گفت: برخلاف مسکن مهر زیرساخت‌ها مهیاست. هدف این است که با تولید مسکن از رکود خارج شویم؛ وگرنه وظیفه دولت، ساخت مسکن نیست. دولت وظیفه دارد که شرایط را فراهم کند. با این حال دولت ۴۰۰ هزار واحد را در نظر گرفت که بتوان به بخش مسکن رونق داد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا