بازارچه

بررسی طرح تأمین مسکن اجتماعی برای اقشار کم درآمد

بازار ایران – کاوه حاجی علی اکبری در جلسه بررسی طرح تأمین مسکن اجتماعی در شهر تهران، اظهار کرد: در حالی که رشد جمعیت در شهر تهران به حدود یک درصد رسیده و در حالت تعادل قرار گرفته است، اما این امر در سکونتگاه‌های اطراف تهران از جمله اندیشه، پرند، هشتگرد، آبیک، رباط کریم، رودهن و بومهن رشد قابل توجهی داشته است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران عنوان کرد: افزایش رشد جمعیت در سکونتگاه‌های حاشیه شهر تهران حاکی از پدیده مسکن نایابی و انتقال ناگزیر برخی از گروه‌های اجتماعی و اقتصادی شاغل در تهران به سکونتگاه‌های پیرامون شهر است و این امر تأثیر بسزایی در بحث حمل و نقل و ترافیک، آلودگی هوا، اتلاف وقت و ایجاد سایر پیامدهای اجتماعی و اقتصادی دارد.

علی اکبری متذکر شد: طبق آمار بانک مرکزی، نرخ اجاره در شهر تهران به حدود 50 درصد رسیده و به نظر می‌رسد جهش قیمت مسکن در یکسال گذشته موجب دشوار شدن خرید مسکن، افزایش تقاضا در بازار اجاره و در نتیجه حادتر شدن بحران افزایش جمعیت حاشیه نشین در شهر تهران شده است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با طرح این سؤال که آیا می‌توان به ایده‌ای برای تأمین مسکن برای گروه‌های اجتماعی مذکور در داخل شهر تهران رسید، تصریح کرد: با توجه به بند 21 ماده 55 قانون شهرداری‌ها مبتنی بر تأمین مسکن برای گروه‌های کم برخوردار، شهرداری تهران اعلام آمادگی کرده است که به عنوان پایلوت می‌تواند با همکاری وزارت کشور، پیشنهاد و طرحی را در این خصوص آماده کند تا در نهایت در قالب آئین نامه به تصویب هیئت محترم برسد.

علی اکبری با بیان اینکه مطالعات و پژوهش‌هایی در رابطه با تأمین مسکن اجتماعی در پایتخت توسط گروه‌های مختلف انجام شده، اظهار داشت: مطالعات و نمونه‌های مشابه جهانی در این خصوص گردآوری و بررسی شده‌اند و همچنین مصاحبه و گفت‌وگوهایی نیز در این باره صورت گرفته که بر مبنای آن پیشنهاد اولیه‌ای تهیه شده است.

در ادامه این جلسه گزارشی از طرح پیشنهادی تأمین مسکن اجتماعی در شهر تهران ارائه شد و مورد بحث و بررسی کارشناسی قرار گرفت.

گفتنی است این جلسه با حضور عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، حامد مظاهریان معاون برنامه-ریزی، توسعه شهری و امور شورا و سرپرست معاونت توسعه منابع انسانی شهرداری تهران، سید مناف هاشمی مشاور شهردار در امور منابع مالی پایدار، لعل رحیمی مشاور شهردار در امور دولت، حاجی‌علی‌اکبری مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران و خانی معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری سازمان نوسازی شهر تهران برگزار شد.

در این جلسه مقرر شد تدوین ضوابط جامع معماری ( ازجمله پارکینگ، مساحت واحدها، الگوی استقرار )، تدوین ضوابط برنامه‌ریزی (کاربری و تراکم زمین‌های هدف طرح، پراکنش محدوده‌ها در شهر و غیره ) و تهیه بسته‌های تشویقی برای کاهش قیمت تمام شده واحدهای موضوع طرح (شامل عوارض، زمین و غیره ) در طرح تأمین مسکن اجتماعی در شهر تهران مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش تسنیم، مسکن اجتماعی به واحدهای مسکونی اطلاق می‌شود که در قالب برنامه‌های حمایتی تولید و عرضه مسکن برای گروه‌های کم درآمد و اقشار ضعیف جامعه احداث می‌شود و مسکن تملیکی، استیجاری و اجاره به شرط تملیک از انواع آن است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا