استفاده از ظرفیت فناوری های هوشمند و دیجیتال برای تبدیل تهران به «شهری برای همه»

بازار ایران – پیروز حناچی با حضور در میزگرد ویژه شهرداران در اجلاس یونیدو سخنرانی خود را با عنوان «استفاده از ظرفیت های فناوری های دیجیتال در تحقق شهری برای همه» ارائه کرد.

متن سخنرانی شهردار تهران بدین شرح است: «در میزگرد شهرداران از کشورهای مختلف جهان هستم و امیدوارم بتوانیم با تبادل نظر و انتقال تجارب راه، گامی در جهت توسعه پایدار و بهبود زندگی در شهرها برداریم. وقتی درباره انقلاب صنعتی چهارم و اثرات آن در شهرها صحبت می کنیم، باید توجه کنیم که صرف بکارگیری فناوری ها و تجهیزات و خدمات نوین، نمی تواند ما را به نتایج مطلوب برساند بلکه استفاده گسترده فناوری های دیجیتالی باید برمبنای چالش ها و اولویت های شهر و با هدف افزایش کیفیت زندگی شهروندان و حرکت به سمت شهری پایدار و تاب آور باشد.

با این نگاه در برنامه تهران هوشمند که به عنوان یکی از نمونه های موفق تحول دیجیتالی و انقلاب صنعتی چهارم در منطقه خاورمیانه و غرب آسیا است، بیش از هر چیز به دنبال به خدمت گرفتن فناوری های نوین در جهت کسب نتایج قابل توجه در حوزه هایی مانند افزایش ایمنی عمومی، پایداری محیط زیست، سهولت در جابه جایی و افزایش کیفیت زندگی و سلامت شهروندان بوده ایم.

در حوزه خدمات دیجیتال، بستر دیجیتال و یکپارچه خدمات شهروندی را با نام تهران من (My Tehran) ایجاد کردیم و ضمن این که برای هر یک از شهروندان یک حساب شهروندی الکترونیک ایجاد کردیم، خدمات متعددی را به صورت دیجیتال ارائه کردیم که با استقبال بسیار خوب شهروندان تهرانی همراه بود به نحوی که امروز که با شما صحبت می کنم، رتبه دامنه اینترنتی شهرداری ( tehran.ir ) از نظر حجم مراجعه در بین کل دامنه های اینترنتی دنیا حائز رتبه 1895 است که از این لحاظ بالاتر از بسیاری شهرهای دنیا مانند لندن، توکیو، بارسلونا، برلین، نیویورک، آمستردام و ملبورن قرار دارد. در حال حاضر بیش از 2 میلیون شهروند تهرانی در این بستر ثبت نام کرده و از خدمات آن استفاده می کنند. این ها همه نشان از سطح بالای آمادگی الکترونیکی شهروندان دارد.

همانطور که می دانید، ترافیک و آلودگی هوا دو معضل جدی در کلانشهرها محسوب می شود که شهر تهران نیز از این موضوع استثنا نیست. در موضوع آلودگی هوا، بیش از 90 درصد آلودگی هوا در تهران ناشی از ذرات معلق زیر 2.5 میکرون و با منشاء عمدتاً خودروها است. برای حل این موضوع، تغییرات جدی در قوانین تردد خودروها در شهر (طرح مدیریت ترافیک) را بر یک بستر تمام الکترونیکی از آوریل 2018 ایجاد کردیم. برای مثال، مقررات تشویقی نظیر اعمال تخفیف 25 درصدی برای خودروهای با آلایندگی کمتر و تخفیف 90 درصدی برای خودروهای برقی و هیبریدی وضع کردیم. همچنین قوانین سخت گیرانه ای برای تردد خودروهای آلاینده در شهر اعمال کردیم. تمام این موارد را براساس شبکه گسترده ای از دوربین های شهری و به کمک ابزارهای پردازش تصویر و هوش مصنوعی کنترل کردیم. در نتیجه این اقدامات حجم ذرات معلق در هوای تهران به شدت کاهش یافت به نحوی که بر خلاف سال های پیش، در سال گذشته حتی یک روز تعطیلی ناشی از آلودگی هوا نداشتیم.

در موضوع مدیریت ترافیک هم، علاوه بر تقویت حمل و نقل عمومی با محوریت راه اندازی خطوط جدید مترو، به کمک همین ابزارهای هوشمند و تعرفه گذاری های هدفمند توانستیم الگوی سفرهای درون شهری شهروندان را از خودروی شخصی و تک سرنشین به استفاده از حمل و نقل عمومی، به طرز قابل توجهی تغییر دهیم. به نحوی که در محدوده های دارای محدودیت ترافیکی تعداد مسافرین مترو (ورودی) تا 17 درصد و مسافرین اتوبوس تا 23 درصد افزایش داشته است. همچنین ترافیک در این محدوده ها بین 30 تا 50 درصد کاهش داشته و سرعت حرکت خودرو ها نیز 5 درصد افزایش یافته است.

همچنین برای اولین بار در ایران، اولین سرویس اشتراکی جابجایی مبتنی بر دوچرخه در کلانشهر تهران راه اندازی شده است و پس از یک سال از آغاز فعالیت، 200 هزار شهروند تهرانی از این خدمات استفاده می کنند. در حال حاضر، روزانه 3500 سفر به وسیله دوچرخه های اشتراکی در تهران انجام می شود، اما امیدواریم که در آینده نزدیک، حداقل یک درصد سفرهای درون شهری تهران از این طریق صورت پذیرد.

در طرح مدیریت هوشمند پارک حاشیه ای که از جولای 2019 عملیاتی شده است، شهروندان زمان کمتری را برای پیدا کردن جای پارک صرف خواهند کرد و تمامی پرداخت های مربوط به هزینه جای پارک از طریق کیف پول الکترونیکی انجام می شود.

در اقدام دیگری با محوریت توسعه خدمات الکترونیک شهری، در تابستان سال جاری و برای نخستین بار در سطح شهر تهران انتخابات تمام الکترونیکی شورایاری محلات شهر تهران را در 1631 شعبه ، با صندوق های الکترونیک و بدون استفاده از برگ رأی کاغذ ی انجام دادیم.

در پایان امیدوارم که دستاوردها و درس آموخته های برنامه تهران هوشمند در حوزه تحول دیجیتالی و حرکت به سوی نتایج انقلاب صنعتی چهارم برای سایر مدیران ارشد شهری در اقصی نقاط جهان مفید و موثر بوده باشد.

از همین جا، من به عنوان شهردار کلانشهر تهران و رئیس شورای راهبردی تهران هوشمند، آمادگی خود را برای همکاری در زمینه های مختلف هوشمندسازی و تحول دیجیتالی به تمامی شرکت کنندگان در این نشست اعلام می کنم.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا