بازارچه

شمارش معکوس برای انفجار ترافیکی در تهران

اخبار بازار؛ ابوالفضل شاکری – بیشتر کارشناسان، ترافیک تهران را مصداقی از یک بحران شهری قلمداد می‌کنند که با تصمیمات نسنجیده ممکن است به یک بحران ملی هم تبدیل شود؛ اما چرا و چه کسی بر روی بحران مذکور سماجت می‌کند؟
محسن پورسیدآقایی همان شخصی است که به لطف هم‌حزبی‌هایش این روزها در رأس تصمیمات تأمل‌برانگیز شهرداری تهران قرار دارد. هنوز کسی نمی‌داند آیا تصمیمات بحران‌ساز معاون شهردار تهران تعمدی و مغرضانه است؛ یا از روی ندانم‌کاری پایتخت را دچار بحران کرده است؟‍! پرسش دیگر این است که چرا حناچی سکوت کرده؟ چرا شهردار تهران چشمش را به روی تصمیمات معاون خود بسته است؟ آن‌هم در شرایطی که بسیاری از کارشناسان، مسئولان و حتی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا نیز از اجرای طرح جدید ترافیکی در پایتخت انتقاد کرده‌اند.
همان‌طور که می‌دانید طرح ترافیک جدید پایتخت از تیرماه امسال (باوجود اشکالات متعددی که داشت) اجرایی شد. این طرح از همان ابتدا بدلیل عدم توسعه و فراهم نبودن زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی مناسب با مخالفت‌ کارشناسان و مسئولان ‌همراه بود و حالا با نزدیک شدن به زمان بازگشایی مراکز آموزشی کشور، خیلی‌ها نگران بروز یک بحران و معضل ترافیکی در پایتخت هستند.
طرح جدید ترافیک قرار بود مرهمی بر درد خیابان‌های شلوغ و ترافیک سرسام‌آور پایتخت باشد، ولی ازآنجایی‌که صرفاً نتیجه سماجت بی‌جهت پورسیدآقایی و یک طرح غیر‌علمی بود، خیلی‌ها از همان ابتدا پیش‌بینی می‌کردند، باید منتظر شکست آن ماند.
پیش‌بینی می‌شود این اقدام معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در تغییر قوانین ترافیکی پایتخت باعث شود تا بار ترافیکی بزرگراه‌ها و اتوبان‌های مهمی نظیر همت، بابایی، صدر، شیخ فضل‌الله و نواب به شکل قابل‌توجهی سنگین باشند. ازآنجایی‌که شهروندان برای رسیدن به مقاصدشان مجبور به رفت‌‌و‌آمد هستند، تلاش خواهند کرد حلقه طرح‌ ترافیک جدید را دور زده و عملاً از طریق دسترسی‌های جایگزین به مقصد برسند.
در این بین اتوبان‌هایی نظیر همت، صدر، بابایی، شیخ فضل‌الله و نواب به‌خودی‌خود با چند برابر بار ترافیکی معمولشان مواجه خواهند شد و در صورت سرازیر شدن خودروهای دیگر، قطعاً با یک گره‌کور ترافیکی مواجه خواهیم شد؛ گره کوری که خیلی زود به خیابان‌ها و اتوبان‌های دیگر شهر هم سرایت خواهد کرد.
هر شهروندی که اطلاعات محدودی از ترافیک کلان‌شهری نظیر تهران داشته باشد هم می‌داند اجرای چنین طرحی چه تبعات جبران‌ناپذیری برای شهر و شهروندان دارد. از همین رو از همان ماه نخست اجرای طرح جدید ترافیک، صدای مخالفان این طرح بلند شد، هرچند هیچ‌کدام از مدیران شهرداری توجهی به نقد و نظرات مطرح‌ شده نکردند، و حتی صدای پلیس هم در انتقاد از این طرح به گوش کسی نرسید، انگار کسی عزم خود را جزم کرده تا یک بحران حقیقی و جدی برای تهران بوجود آید!
شهرداری تهران در پاسخ به انتقادات صورت گرفته، مدعی شده که آلودگی هوا از طریق اجرای این طرح کاهش می‌یابد. این در حالی است که پس از اجرای این طرح در ابتدای فصل تابستان، آلودگی هوای تهران به طرز معناداری افزایش هم یافته است!
شرکت کنترل کیفیت هوا(وابسته به شهرداری)، شاخص هوای پایتخت را در بیشتر روزهای تیرماه ناسالم اعلام کرد و همین موضوع نیز سبب شد تا منتقدین، دلیل بیشتری برای مخالفت با طرح پولی شدن حلقه دوم ترافیکی که به نام کاهش آلودگی هوا نامیده شده، داشته باشند. فراموش نکنیم که، شهروندان تهرانی کمتر به‌یاد دارند همه فصل تابستان را با آلودگی هوا سپری کرده باشند.
سردار هادیانفر رئیس پلیس راهنمایی‌ و ‌رانندگی ناجا از جمله مخالفان این طرح اعلام کرد: «اجرای طرح ترافیکی موسوم به کاهش آلودگی هوا، بیشتر باهدف کسب درآمد توسط شهرداری تهران اجرایی شده است.» یعنی شهروندان تهرانی برای تأمین هزینه‌ها و پرداخت‌های خاص در معاونت حمل‌ونقل شهری باید هم ترافیک سنگین را تحمل کنند و هم با آلودگی هوا کنار بیایند.
امیدواریم روزهای آینده با تدبیر مسئولان و بویژه پلیس راهور برای شهروندان تهرانی به روزهای پاک و آرامی تبدیل شود.
ان‌شاءالله

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا