بازارچه

اصلاح‌طلبان پایتخت را به چشم صندوق پول می بینند؟

اخبار بازار – آیا اصلاح‌طلبان به مدیریت شهری تهران به مثابه یک قلک پول و بنگاه مالی نگاه می کنند؟ این سئوالی است که این روزها با طرح های مختلفی که از شورای شهر تماما اصلاح طلب پنجم خارج می شود، به ذهن افراد جامعه متبادر می شود. اصلاح طلبان چند طرح را معرفی و به اجرا گذاشته اند که در حوزه نتیجه بیشتر پول آوری برای شورای شهر و پایتخت تهران بوده است تا از لحاظ شهری مشکلاتی را حل و فصل کند.

البته اصلاح طلبان خصوصا از زمانی که شهردار اول شورای شهر پنجم «محمد علی نجفی» سکاندار هدایت مدیریت شهری تهران شد تا به امروز که «پیروز حناچی» شهردار تهران است بیان می کردند که مردم و شهروندان تهرانی بایستی هزینه شهر را بپردازند. به نظر می رسد که اصلاح طلبان به طور عملیاتی سعی در اجرایی کردن این ایده خود دارند.
324a9ca3 d3e8 4e80 a1d8 8f72b7f17ce5جایگزین پولساز طرح زوج و فرد 
طرح زوج فرد که چندین و چند سال بود در پایتخت اجرا می شد با تغییراتی به همراه و نامی تازه گرفت. نام این طرح جدید «محدوده آلودگی هوا» بود. طرحی که در آن خودروها به جای اینکه با رقم آخر پلاک خود که زوج و فرد بود در بخشی از محدوده مرکزی شهر تهران تردد کنند، مدت محدودی در سال اجازه ورود در این محدوده را دارد و مابقی آن را بایستی با پرداخت پول به این محدوده وارد شود.
«ابوالفضل قناعتی»، عضو سابق کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درباره یکی از مشکلات اصلی این طرح می گوید: «ایراد سومی که می‌توان به این طرح وارد کرد و از جهتی می‌توان اصلی‌ترین آسیب اجرای چنین طرحی دانست، بی‌عدالتی اجتماعی است. تا به امروز افراد با هر طبقه اجتماعی و میزان درآمد و دارایی مجوز ورود به طرح را نداشتند، یعنی این‌گونه نبوده که «خب من کارت می‌کشم و وارد طرح می‌شوم» یعنی میزان هزینه مهم نیست و محدودیتی وجود ندارد اما حالا هرکسی که پولدار است بدون توجه به سایرین و بدون وجود محدودیت خاصی وارد طرح می‌شود و درنهایت پولش را می‌دهد. ایجاد چنین فضایی در نهایت به افزایش فاصله طبقاتی دامن خواهد زد.»
موضوع اینجاست که آیا واقعا این طرح به کمتر شدن آلودگی هوا منجر می شود یا اینکه بیشتر برای شورا و شهرداری تهران پولساز است.
عضو سابق شورای شهر تهران با اشاره به سنت‌های قبلی در رابطه با ارائه طرح ترافیک به شخصی سوار‌ها خاطرنشان کرد: «در دوره‌های قبلی و در زمان شورای چهارم شهرداری، آماری مبنی‌بر تعداد اتومبیل‌ها و میزان آسیب‌هایی که تردد آنها در شهر ایجاد می‌کند در اختیار شورا می‌گذاشت و شورا با توجه به آن سقفی تعیین می‌کرد که شهرداری با نگاه به آن به فروش طرح به مردم اقدام می‌کرده است. شهرداری فعلی متاسفانه ‌فقط به کسب درآمد می‌اندیشد و حتی راه صحیح این کسب درآمد را هم نمی‌داند، بر همین اساس درصدد درآمدزایی از هر حفره‌ای است.»
20a45593 07bf 427b a7f4 542ff09d4bdeطرح ممنوعیت تردد خودرو‌های پلاک شهرستانی در تهران کلید می‌خورد
خودرو‌های پلاک شهرستان عامل نیمی از ترافیک موجود در تهران هستند، بر این اساس طرح ممنوعیت و محدودیت تردد پلاک شهرستانی‌ها در پایتخت بررسی می‌شود. این موضوع استدلالی برای ایجاد یک طرح جدید از سوی اعضای شورای شهر تهران است.
حالا «محمود میر لوحی»، عضو شورای شهر تهران معتقد است که این طرح باید به منظور جلوگیری از ورود بی ضابطه خودروهای شهرستانی که هر روز وارد شهر تهران می شوند، با در برگیری تمام شهر تهران اجرا شود.
به این معنا که آنچنان که خودروهای تهرانی برای ورود به حلقه دوم ترافیکی دارای سهمیه‌ای مشخص (20 روز) در هر فصل هستند، خودروهای شهرستانی هم برای ورود به تهران دارای سهمیه ای مشخص در هر فصل یا ماه باشند.
وی در خصوص سهمیه بندی روزهای مجاز ورود خودروهای شهرستانی به شهر تهران گفت: حتما باید چنین طراحی داشته باشیم و خودروهایی که از بیرون تهران می آیند چنانچه بخواهند بیشتر از یک حد مشخص در تهران تردد کنند، باید هزینه‌ای مضاعف نسبت به شهروندان تهرانی پرداخت کنند.
«مهدی جمالی نژاد»، معاون عمرانی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌های کشور در مورد طرح مذکور گفت: نظر ما نسبت به این موضوع مساعد است و برای عملی شدن آن هم همکاری می کنیم.
وی افزود: این موضوع پیشنهاد خوبی است، خیلی از خودروها از شهرستانهای اطراف به تهران می آیند و به آلودگی و ترافیک آن می افزایند.
البته این طرح در داخل شورای شهر تهران منتقدانی نیز دارند و برخی از اعضا بیان می کنند که بایستی این طرح چکش کاری و زیرساخت های لازم در آن ایجاد شود.
ff7a882a 4fcc 4941 b084 1eb3366a364bتبعات طرح نحوه تردد خودروهای شهرستانی
به نظر می رسد که بازهم مانند طرح های دیگر برخی از اعضای شورای تهران به دنبال ایجاد طرحی برای کسب درآمد برای شهرداری پایتخت هستند؛ چراکه اگر مانند طرح های قبلی با موضوع هزینه ای که میرلوحی بدان اشاره کرد اجرا شود، نه تنها کمک شایان توجهی به ترافیک تهران نمی کند بلکه باعث می شود که برخی از افراد متمول تنها در شهر تهران تردد کنند.
از سوی دیگر ممکن است در شهرهای دیگر نیز این موضوع کلید بخورد و منجر به مشکلاتی میان استان های مختلف شود. به نظر می رسد نوعی دوقطبی گرایی در این طرح وجود دارد که باعث ایجاد دوقطبی تهرانی و شهرستانی می شود که این موضوع از تبعات ماجراست.
از سوی دیگر بایستی بیان کرد که در شهرهای دیگر اغلب خودروهای پلاک تهران تردد می کنند که موجب کم شدن بحث گردشگری داخلی کشورمان می شود. به نظر می رسد بایستی طرح های شورای شهر با درایت بیشتری برنامه بریزی و مطرح شود تا مشکلات بیشتری ایجاد نشود.
 منبع: راه دانا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا