حرکت کودکانه و غیراخلاقی ایرنا درقبال پیشکسوتان خبرنگاری جنگ

اخبار بازار – پرسش:خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) تحت مدیریت کنونی با حرکات کودکانه و غیراخلاقی و به دست عوامل همسو با مدیریت خود، در گزارشهای خود از یک نشست علمی عمومی در باره رسانه ها در دوره جنگ تحمیلی، اقدام به حذف نام پیشکسوتان این سازمان در امرخبرنگاری جنگ و قلب واقعیت کرد.

گروهی از مدیران و خبرنگاران ایرنا فعال در جنگ تحمیلی و تعدادی مسوول نظامی این دوره به ابتکار و ایدۀ دکتر معظمی از پیشکسوتان این سازمان و خبرنگاری جنگ، در میزگردی گرد هم آمدند تا در نشست های تحلیلی در نوع خود بی سابقه در کشور به بحث در مورد معیارهای نشر رسانه ای اطلاعات در دوره جنگ تحمیلی بزنند.

در این نشست ها حسین علایی رییس اسبق ستادمشتررک سپاه و موسس نیروی دریایی این نهاد، حسین نصیری مدیرعامل اسبق ایرنا و مدیربین الملل دوره جنگ این رسانه، حسن هانی زاده نماینده ستاد تبلیغات جنگ در جنوب و رییس دفتر ایرنا در اهواز، غلامعلی رجایی از مسئولان تبلیغات جتگ سپاه، همچنین بهرام حسن زاده خبرنگار جنگ و نماینده ایرنا در شورای اخبار جنگ، محمد تنکست خبرنگار جنگ و سردبیر سیاسی دوره جنگ ایرنا ، محمود ظهیرالدینی و مجید کریمیان از عکاسان فعال جنگ حضور داشتند و ارائه نظر کردند.

برای این نشست ها (پنل ها)، طبق عرف جاری پیش خبرهایی تهیه شد و در اختیار رسانه ها قرار گرفت تا قبل از برپایی آنها اطلاع رسانی عمومی و به اطلاع علاقمندان رسانده شود.

اما عوامل ایرنا همسو با مدیریت کنونی آن به جای آنکه این اطلاعات را به عنوان یک واقعیت که وظیفۀ آنها نشر بی کم و کاست آن است و بعنوان تکلیف حرفه ای، مبادرت به نشر اطلاعات به طور کامل کنند، برخی اسامی را از این پیش خبرها حذف کردند.

کار به اینجا خاتمه نیافت و خبری هم که ایرنا از برگزاری این نشست ها منتشر کرد، دچار همین وضعیت و حذف نام برخی دست درکاران نشست و در واقع برخورد گزینشی با واقعیت، شد.

این نشان داد که آن پیش خبر ناقص اتفاقی نبوده بلکه سازمان یافته بوده و مطابق با خواست ابراز شده یا نشده مدیریت این سازمان حذف برخی اسامی و واقعیات صورت گرفته تا رضایت خاطر مدیریت ایرنا جلب و سبب پرهیز از عدم رضایت آن ( درصورت انتشار اطلاعات و واقعیات کامل نشست) شود.

بر خبرنگار و انتشاردهندگان این خبرهای ناقض و غیرواقعی شاید حرجی نباشد چراکه آنها سوداهایی در سر دارند و موقعیت شغلی خود را مد نظر دارند تا گزارش از واقعیت، اما برای مدیریت عالی این رسانه متعلق به عموم، که لاف تحمل منتقد و احترام به پیشکسوتان می زند، بابت این حرکات منافقانه باید تاسف خورد. نزول اخلاق تا کجا؟

آنها تصور نمی کنند که رسانه ابزاری امانت عمومی در اختیار آنهاست تا به عدالت و با کرامت انسانی و براساس وظیفه حرفه ای اقدام به انتشار اطلاعات کنند و وارد بازی های بچگانه نشوند نه اینکه با حذف بخشی از واقعیت، قلب واقعیت کنند. آیا اگر مثلاً مدیر سازمان آب با پیشکسوتی از کارکنان خود مشکل داشت باید شیر آب منزل او را ببندد؟ آیا این معیار حرفه ای و اخلاقی مدیریت ایرناست؟ آیا این به معنای شخصی سازی اختیارات و به معنای سوء استفاده از امکانات جهت منافع شخصی نیست؟

مدیریت ایرنا نشان داد که اولویت مسائل شخصی خود است تا پیشکسوتان و یا حتی گرامیداشت دفاع مقدس و نقش آفرینان در آن و بالاتر از همه کمک به تحلیل همه جانبه این دوران به عنوان یک واقعیت ملی و فراگیر.

آنها به جای بهره گیری از توانمندی با غنای پیشکسوتان ایرنا و خبرنگاری جنگ این سازمان و یاد و گرامیداشتی از آنها، همچون سلف خود؛ مدیریت دولت احمدی نژاد، امور را به دست عده ای خام کار سپرده اند تا با خودمحوری همۀ آنها را بپراکنند و یا حذف کنند.

مدیریت ایرنا با این گونه اطلاع رسانی گزینشی و سخیف، به جای حمایت و پشتیبانی معنوی و روحی، به تخریب انگیزه های غنابخش ادبیات تاریخی و تحلیلی جنگ تحمیلی (بعنوان واقعیتی با تاثیرات تاریخی برای جامعه ایرانی) و به منظور دانایی افزایی عمومی نسبت به آن، پرداخته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا