بازارچه

اپراتور اول تلفن همراه، دارنده بیشترین سایت‌های 3G و 4G در کشور

اخبار بازار؛ علی خرسندی کرباسدهی – جدیدترین آمار‌ها نشان می‌دهد بیش از 175 میلیون قطعه سیمکارت بوسیله سه اپراتور همراه اول، اپراتور چندملیتی ام.تی.ان-ایرانسل و رایتل به متقاضیان واگذار شده که در این میان همراه اول با بیش از 84 میلیون سیمکارت، بیشترین سهم بازار اپراتورهای تلفن‌همراه در کشور یعنی 52 درصد را به خود اختصاص داده است.

*********

photo 2019 04 05 19 52 50

بزرگترین اپراتور ایرانی

براساس آخرین گزارش‌های منتشر شده بوسیله سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، همراه اول بیش از 84 میلیون و 530 هزار سیمکارت به متقاضیان واگذار کرده است. تعداد قابل‌توجه سیمکارت‌های واگذار شده بوسیله نخستین اپراتور تلفن همراه کشورمان باعث شده تا این اپراتور ایرانی رتبه نخست «مجموع خطوط واگذار شده» را از آن خود کند.

پس از همراه اول به ترتیب اپراتورهای چندملیتی ام.تی.ان-ایرانسل و رایتل با اختلاف قابل‌توجهی قرار می‌گیرند.

یکی دیگر از آمارهای مهم در این بخش مربوط به «جمع خطوط واگذار شده» و «جمع خطوط فعال» در هر اپراتور است. هر چه خطوط فعال یک اپراتور نسبت به خطوط واگذار شده بیشتر باشد، می‌توان نتیجه گرفت اعتبار و جایگاه آن اپراتور نزد مشترکین بیشتر است.

بر این اساس بالاترین درصد خطوط فعال به‌کل خطوط واگذار شده متعلق به همراه اول است؛ به‌طوری‌که نزدیک به 70 درصد از کل خطوط واگذار شده اپراتور همراه اول فعال هستند، در‌حالی‌که این رقم در اپراتور دوم 61 درصد و در اپراتور رایتل فقط 53 درصد است.

photo 2018 12 09 13 42 53

بیشترین سیمکارت فعال دائمی متعلق به کدام اپراتور است؟

برای خیلی از افراد استفاده از خطوط اعتباری یا دائمی، رند بودن خط و حتی انتخاب اپراتور مهم است. به همین دلیل هم سیمکارت‌های کد یک و رند همراه اول بیش از نیم میلیارد تومان هم قیمت می‌خورد، اما اپراتورهایی نظیر ام.تی.ان-ایرانسل یا رایتل یا اصلاً مشتری ندارند و یا اینکه نهایتاً برای آندسته از شماره‌های رند یا به اصطلاح قشنگ بصورت موردی معاملاتی صورت می‌گیرد.

همین اقبال به خطوط دائمی همراه اول نسبت به سایر اپراتورهای موبایل در گزارش‌های منتشر شده توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز منعکس ‌شده؛ به‌طوری‌که بیشترین درصد خطوط دائمی واگذار شده در کشور متعلق به همراه اول است.

براساس آخرین گزارش‌‌ها، همراه اول 18 میلیون و 418 هزار و 714 شماره سیمکارت دائمی فعال در بازار دارد، در‌حالی‌که اپراتور چندملیتی ام.تی.ان-ایرانسل فقط دو میلیون و 316 هزار و 748 قطعه سیمکارت دائمی فعال دارد. در این میان آمار مربوط به رایتل نیز نشان می‌دهد، این اپراتور سهم بسیار اندکی از سیمکارت‌های دائمی فعال در بازار را به خود اختصاص داده، چرا‌ که فقط 92 هزار و 105 سیمکارت فعال دائمی از این اپراتور در بازار وجود دارد.

Simplification of tariffs for calls

نسبت سیمکارت‌های اعتباری به دائمی

یکی دیگر از نکاتی که نشان‌دهنده اعتبار بیشتر یک اپراتور نزد مشترکین است، مربوط به نسبت سیمکارت‌های اعتباری به سیمکارت دائمی است. در این بخش نیز دست برتر متعلق به همراه اول است، چرا که از کل خطوط واگذار شده بوسیله همراه اول 30.3 درصد خطوط فعال دائمی و 69.71 درصد نیز سیمکارت‌های فعال اعتباری هستند، درحالی‌که در ام.تی.ان-ایرانسل فقط 4.6 درصد از کل خطوط فعال این اپراتور دائمی هستند و 95.4 درصد از خطوط فعال این اپراتور از نوع اعتباری هستند.

photo 2019 08 10 13 19 35

اینترنت پرسرعت و با کیفیت

توسعه و گسترش نسل‌های جدید از جمله 4G یکی از مواردی است که هزینه‌های سنگینی بر اپراتورها تحمیل می‌کند. هزینه راه‌اندازی سایت‌های BTS با قابلیت پشتیبانی از نسل چهارم موبایل چالش‌های متعددی دارد، اما اپراتورهایی که بتوانند تعداد BTS موبایل بیشتری داشته باشند، کیفیت ارتباطات و اینترنت بهتری را به مشترکین خود ارائه می‌کنند.

مورد مذکور از این جهت حائز اهمیت است که به‌طور متوسط هر BTS موبایل پوشش نسبی تا 20 کیلومتر دارند و به همین جهت تعداد و فناوری استفاده در آن‌ها مهم است.

در حال حاضر 31 هزار و 268 سایت BTS نسل چهارم در سراسر کشور وجود دارد که از این تعداد همراه اول با 19 هزار و 172 سایت (حدود 61 درصد) بیشترین پوشش نسل چهارم موبایل در سراسر کشور را به خود اختصاص داده، این در حالی است که اپراتور چندملیتی ام.تی.ان-ایرانسل تنها 34 درصد از کل سایت‌های نسل چهارم موبایل را در کشور به خود اختصاص داده و رایتل نیز با یک هزار و 226 سایت، صرفاً 6.3 درصد از این تعداد را به خود اختصاص داده است.

به همین جهت مشترکینی که بخواهند اینترنت با سرعت و کیفیت بیشتری را تجربه کنند، بهتر است اپراتور همراه اول را انتخاب کنند، چراکه تعداد BTS های بیشتر، به معنا سرعت و کیفیت بهتر اینترنت است.

همراه اول به عنوان بزرگترین اپراتور خاورمیانه تا اول مهرماه 1398، در مجموع 84 میلیون و 520 هزار و 867 شماره شامل 19 میلیون و 956 هزار و 3 شماره سیمکارت دائمی و 64 میلیون و 564 هزار و 864 شماره سیمکارت اعتباری واگذار کرده و پیش‌شماره‌های 910، 911، 912، 913، 914، 915، 916، 917، 918، 919 از جمله مهمترین پیش‌شماره‌های این اپراتور محسوب می‌شوند.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا