مقاله

مقصرانی که در تاریکی‌ها می‌مانند

اخبار بازار؛ علی شمیرانی – مخالفان می‌گویند این نقض حریم نمایندگان است و برخی از آنها را وادار به دادن رای‌های پوپولیستی و غیرکارشناسی می‌کند. موافقان هم معتقدند این موضوع باعث افزایش توجه و دقت نمایندگان به مباحث مطروحه در صحن مجلس شده و از طرف دیگر رای‌دهندگان حق دارند که بدانند نماینده‌ای که به مجلس فرستاده‌اند، آیا اصلا فعال است یا نه و به چه چیزی رای مثبت یا منفی داده است.
به نظر می‌رسد اما مشابه چنین رویه‌ای باید در کمیسیون‌ها و شوراهای عالی و هیات‌های خارج از مجلس که شان مقررات‌گذاری دارند نیز مطرح شود، تا همگان بدانیم چه مسوولی با چه ادله‌ای به مخالفت یا موافقت با یک موضوع پرداخته یا عامل تاخیر در به سرانجام رسیدن مصوبات، مقررات و ساماندهی به مشکلات می‌شوند.
برای مثال یک نمونه‌اش را در مورد موضوع استخراج رمزارزها شاهد بودیم که هنوز هم مشخص نیست، چه مسوولانی در دولت و با چه توجیهی زمینه فعالیت غیرقانونی و طولانی عده‌ای را فراهم کردند، به نحوی که هنوز هم سرنوشت دقیق فعالان این عرصه و رابطه آنها با منافع ملی معلوم نیست.
در نمونه دیگری، هفته قبل و پس از سال‌ها تلاش و فشار و لابی و کارشکنی، شاهد تصویب و ابلاغ مقررات فعالیت تاکسی‌های اینترنتی از سوی وزیر کشور بودیم. جالب است که پس از گذشت این همه سال، سرانجام حدود 10 ضابطه برای شرکت‌ها و رانندگان تاکسی‌های اینترنتی در نظر گرفته شد که هر کدام از این ضوابط زمینه‌ساز مسایل متعدد اعم از رقابت ناعادلانه، رانت، از دست رفتن منافع عمومی، آلایندگی، بی‌نظمی و معضلات متعدد دیگری شده بودند.
این که مصوبه مذکور شکل اجرایی هم پیدا کند یا نه، چندان روشن نیست. چون ما قوانین و مقررات روی زمین مانده در کشور که تصویب می‌شوند اما اجرا نمی‌شوند، کم نداریم. البته این موضوع دیگری است که در زمان خود باید به آن پرداخت.
لیکن فعلا نکته اینجاست که مشخصا کدام مسوولان و نمایندگان آنها، در سال‌های قبل به اشکال مختلف مانع قانونمندی فعالیت تاکسی‌های اینترنتی شده بودند؟
آیا تمام آنچه که امروز و علی‌القاعده با رای اکثریت اعضا تصویب شده، غیرمنطقی و به زیان منافع ملی بوده است؟ پاسخ به این پرسش قطعا منفی است.
لذا همانطور که ملاحظه می‌شود، عده‌ای مقصر در سال‌های قبل با رفتارهای دوگانه، عوام‌فریبی و تلاش برای خوب جلوه دادن خود (با مقاصد سیاسی یا اقتصادی) سال‌ها منافع شخصی خود را به منافع ملی ترجیح داده و باز هم به راحتی در تاریکی و سایه‌ها پنهان شدند تا روزی دیگر و روزگاری دیگر که فرصتی دوباره پیدا کنند.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا