لزوم از بین بردن سیاه‌چالگی در تهران برای رونق گردشگری

اخبار بازار – محسن هاشمی رفسنجانی در مراسم بزرگداشت روز جهانی گردشگری که صبح امروز در برج میلاد برگزار شد با اشاره به اقدامات شهرداری در هفته گردشگری گفت: صنعت گردشگری یکی از صنایع بسیار مهم است که با گذشت زمان و به صورت تصاعدی رونق بیشتری پیدا می‌کند.
وی صنعت گردشگری را صنعتی خواند که با کمترین سرمایه‌گذاری، بیشترین شغل را ایجاد می‌کند و اظهار کرد: افزایش تبادلات فرهنگی، ایجاد شغل و دیپلماسی عمومی موجب شده که صنعت گردشگری جزو یکی از اولویت‌های دولت‌ها قرار بگیرد و به همین دلیل بیشترین حمایت‌ها و تسهیلات به این صنعت ارائه می شود.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه درباره صنعت گردشگری در ایران محدودیت‌هایی وجود دارد، توضیح داد: به دلیل برخی محدودیت‌ها نتوانستیم رتبه خوبی در صنعت گردشگری میان کشورها و به خصوص در منطقه داشته باشیم. درآمدهای نفتی و اتکا به این درآمدها اجازه نمی‌دهد وارد صنعت دیگری شویم. البته در نظام جمهوری اسلامی ایران محدودیت‌های ایدئولوژیک و ارزشی هم سبب کم‌رونقی گردشگری شده است. بنابراین لازم است در برخی از ارزش‌ها و محدودیت‌ها که کاذب هستند تجدیدنظر شود.
هاشمی با بیان اینکه باید بتوانیم صنعت گردشگری را در کشور گسترش دهیم، به رتبه 10 ایران در این صنعت اشاره کرد و گفت: ایران با 24 اثر ثبت‌شده در یونسکو رتبه دهم را دارد، اما از نظر درآمد و تعداد گردشگر مقام پایینی دارد. در سال 1396، ده میلیون گردشگر از کشور خارج شد و نصف این میزان به کشور وارد شد.
رئیس شورای شهر تهران یکی از موانع اصلی رونق گردشگری در کشور و به خصوص در تهران را وضعیت سیاه‌چالگی عنوان کرد و گفت: گردشگران به جایی می‌روند که امنیت و سیستم‌های بانکی درست و اینترنت مناسب داشته باشد. اما در کشور ما سیاه‌چالگی سبب شده رونق گردشگری کاهش پیدا کند. بنابراین مسئولان در هر رده وظیفه دارند این سیاه‌چالگی تهران را از بین ببرند. با توجه به اینکه تهران در ارتفاع 1200 متری از سطح دریا قرار دارد باید میزبان 70 درصد از سفرهای ترانزیتی غرب به شرق و شرق به غرب باشد، اما به دلیل برخی محدودیت‌ها از این درآمد بزرگ محروم هستیم.
وی با اشاره به قرار گرفتن فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) در اطراف تهران عنوان کرد: قرار است در این فرودگاه، شهرک فرودگاهی احداث شود. این عمل و انجام سفرهای ترانزیتی و برداشتن برخی محدودیت‌ها می‌تواند برای تهران مفید باشد. شورای شهر از وزارت راه، تسریع در روند احداث شهرک فرودگاهی را خواستار شده است.
هاشمی ادامه داد: به دلیل برخی محدودیت‌های ایدئولوژیک، مسئولان باید با مراجعه به فقها و صحبت کردن بدون رودربایستی به آنها توضیح دهند که با برداشتن برخی محدودیت‌های کاذب چه درآمدی می‌تواند نصیب تهران شود. به خصوص آنکه در فقه پویای شیعه راه‌حل‌های خوبی وجود دارد.
وی همچنین به مناسبت روز تهران اشاره کرد و ادامه داد: قرار است ساختار جدیدی برای ستاد گردشگری ایجاد شود اما اگر قرار است سازمانی جدید تشکیل دهیم نباید باری بر دوش شهرداری از لحاظ هزینه‌ها و نیروی انسانی باشد و باید وضعیت درآمدزایی آن مشخص شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا