مقاله

آژیرهای بی‌صدای پلیس

اخبار بازار؛ علی شمیرانی – روش کار آنها به این شکل بود که یک باند بزرگ با اکانت‌های متعدد در شبکه‌های اجتماعی ساخته‌اند که با دریافت سفارش و پول از متقاضیان، اقدام به تخریب یک شخص یا کسب‌وکار مبتنی بر این شبکه‌ها می‌کنند.
یکی از روش‌های آنها این است که به صفحه قربانی حمله کرده و با شایعه یا تحریک، او را وادار به واکنش و پاسخ‌هایی تند و اشتباه می‌کردند. سپس همان پاسخ‌ها را علیه خود او بکار گرفته و اقدام به ریپورت یا گزارش آن به مدیران شبکه‌های اجتماعی می‌کردند. در نهایت نیز علاوه بر حذف صفحات آنها، حتی با پرداختن بیش از حد به قربانیان و جلب توجه رسانه‌ها، آنها را روانه دادگاه‌ها نیز می‌کردند.
یکی از باندهای تبهکاری در نمونه‌ای از مزاحمت‌ها، با ایجاد صفحات جعلی برای قربانی، در نیمه‌های شب با پلیس تماس گرفته و اعلام می‌کردند که سوژه مورد نظر در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده که تا دقایقی دیگر دست به خودکشی خواهد زد. پلیس هم به خانه قربانی مراجعه کرده و سپس او را بازداشت می‌کردند تا فرایند بررسی‌های روانشناسی و غیره طی شود. به این ترتیب قربانی نیز باید زمانی طولانی را صرف اثبات سلامت روان خود و جعلی بودن صفحات منتسب به خود می‌کرد و تا آن زمان قطعا یک مظنون به شمار می‌رفت و تحت نظر بود!
این موضوع را گفتم تا بدانید مرز جرایم سایبری هیچ انتهایی ندارد و روز به روز هم گسترده‌تر می‌شود. در همین راستا، چند روز قبل اما فرمانده پلیس پایتخت کشورمان گفته: «متاسفانه در حوزه فضای مجازی روند رو به رشد جرایم را شاهد هستیم، چرا که بخش زیادی از مجرمان به فضای مجازی کوچ کردند و افزایش 130 درصدی جرایم در فضای مجازی را نسبت به سال گذشته داشته‌ایم.»
افزایش 130 درصدی جرایم سایبری مساله کوچکی نیست که به راحتی از کنار آن بگذریم. آن هم در کشوری که با جمعیت جوان، وضعیت بد اقتصادی و تبهکارانی مواجه است که روز به روز بیشتر جذب فضای مجازی می‌شوند. موضوعی که می‌توان آن را به مثابه هشدارها و مقدمات یک سونامی در جهش جرایم سایبری کشور تلقی کرد.
اگرچه بر خلاف فضای کوچه و خیابان، صدای آژیرهای پلیس که در تعقیب مجرمان سایبری است را نمی‌توان شنید، اما اگر امکانی برای شنیدن این آژیرها وجود داشت، فضای مجازی کشور به شدت پرهیاهو و ترسناک‌تر به نظر می‌رسید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا