شاخص بورس تا کانال ۳۰۰ هزار واحد ریزش دارد

اخبار بازار – شاخص بورس امروز معاملات خود را منفی آغاز کرد و تا لحظه تنظیم خبر با افت هفت هزار و ۶۴۳ واحدی همراه شده است، همچنین شاخص کل (هم وزن) تا این ساعت ۲ هزار و ۱۲۱ واحد کاهش داشت و بر روی کانال ۹۵ هزار و ۲۲۵ واحد قرار گرفت.

فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)، ملی صنایع مس ایران (فملی)، گروه مپنا (سهامی عام) (رمپنا)، مخابرات ایران(اخابر)، گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان)، سرمایه گذاری غدیر (وغدیر) و توسعه معادن و فلزات (ومعادن) بیشترین تاثیر منفی بر ریزش امروز شاخص بورس داشتند.

ریزش امروز شاخص بورس طبیعی است

مهدی طحانی امروز (یکشنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا به علت ریزش شاخص بورس از نخستین دقایق معاملات امروز بازار تا کنون اشاره و بیان کرد: ریزش امروز شاخص بورس طبیعی است و نمی توان آن را چندان جدی گرفت، در بازار سرمایه هر رشد چشمگیری با یک اصلاحی همراه می‌شود.

وی ادامه داد: روز گذشته در بازار سرمایه شایعه‌ای مبنی بر گرانی نرخ پتروشیمی مطرح شد که این شایعه درست نبود و باعث شد تا بازار تحت تاثیر قرار گیرد.

طحانی معتقد است، شاخص بورس در چند وقت اخیر رشد زیادی را تجربه کرد و این اصلاح باید رخ می داد.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه شاخص بورس تا کانال ۳۰۰ هزار واحد می‌تواند ریزش داشته باشد، افزود: علت این اصلاح دست به دست شدن سهام است که برخی از این طریق به دنبال ذخیره سود،اصلاح سبد سهام و شناسایی سود هستند.

وی به آرامش موجود در بازارهای موازی با بازار سرمایه تاکید کرد و گفت: در این بازارها هیجانی وجود ندارد بنابراین باید به تدریج منتظر کاهش تب و تاب و هیجان در بازار سرمایه بود و شاخص در یک مسیر منطقی قرار گیرد.

طحانی به علت ارزندگی بازار سرمایه تاکید و بیان کرد: کشور همچنان در یک مدار تورمی قرار دارد و این عامل باعث شد تا مردم برای حفاظت از سرمایه‌های خود به بازار سرمایه رو آورند.

این کارشناس بازار سرمایه با اعتقاد بر اینکه شاخص بورس تا کانال ۳۰۰ هزار واحد کاهش خواهد داشت: بعد از اصلاح رخ داده شاخص دوباره به دلیل انتشار گزارش شرکت‌ها در ماه مهر دوباره در مسیر صعود قرار خواهد گرفت.

وی با اعلام اینکه در جهت مثبت و منفی بازار سرمایه هیجان حاکم است، گفت: بعد از مدتی سرمایه‌گذاران تامل کافی را به دست می‌آورند تا بتوانند سهام مورد نظر خود را انتخاب و در بلندمدت در آن سرمایه‌گذاری کنند.

طحانی با بیان اینکه روند امروز شاخص بورس اصلاح بود و نمی توان اسم آن را ریزش گذاشت، اظهار داشت: ریزش زمانی رخ می‌دهد که جنگی در کشور رخ دهد و یا تصمیم آنی گرفته شود که زمینه ریزش شاخص بورس را فراهم کند و به نظر می رسد که بازار به ندرت زمینه ثبات را پیدا کند.

ادامه افت شاخص بورس باعث ریزش بورس می شود

محمود احترامی کارشناس بازار سرمایه نیز گفت: بازار سرمایه در چند وقت اخیر روند افزایشی را در پیش گرفت و اکنون بازار نیازمند اصلاح بود.

وی با بیان اینکه امیدواریم این اصلاح به صورت مقطعی باشد، افزود: به طور معمول کاهش هفت هزار واحدی شاخص بورس موقتی است، بازار به تعادل باز می‌گردد و ممکن است بازار تا پایان ساعات معاملات امروز به حالت نرمال باز گردد.

احترامی اظهار داشت: بانک ملت هفته گذشته لیدر بازار بود، خریداران زیادی را به خود اختصاص و صف چند میلیونی را تشکیل دادند اما امروز روند تغییر کرد و بازار مسیر دیگری را در پیش گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: امیدواریم شاخص به حالت عادی بازگردد و این بازگشت بدین معنا نیست که به روند صعوی با شتاب تند شاخص بازگردیم حال باید منتظر روند معاملات در بازار فردا و پس فردا باشیم.

به گفته وی، احتمال دارد این ریزش تا فردا متوقف شود و شاهد تعادل قیمت اکثر سهام باشیم.

احترامی در پایان گفت: در این مقطع شاخص وارد فاز اصلاحی شده است اما اگر ادامه داشته باشد باید اسم آن را ریزش گذاشت.

 منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا