رقم مالیات اخذ شده از شرکت‌ها در ایران کمتر از حد انتظار است

اخبار بازار – علی نصیری اقدم استاد دانشگاه علامه طباطبایی درباره مالیات شرکت‌ها گفت: مالیات شرکت در ایران مالیات زیادی نیست وکمتر از حد انتظار است. مشکلی که در ایران ما داریم این است که اگر شرکت بود راحت­تر از او مالیاتی می­گیریم اما اگر مشاغل بود معافیت دارد و نمی­توانیم بگیریم. در این صورت صاحب شرکت فکر می­کند وقتی صادقانه کار کرده مالیات بیشتری هم داده است ولی سایرین نه.

وی ادامه داد: نکته دیگر این است که در سایر کشورها هم که ممکن است نرخ مالیات را پایین بیاورند. ولی در ایران بالافاصله در individual income tax و personal income tax سرریز می­شود. در واقع دلیل مخالفت من با کاهش نرخ مالیات شرکت در ایران این است که ما هنوز personal income tax نداریم.

نصیری اقدم اظهار داشت: باید این اصلاحیه را حتماً بگوییم که این شرکت به واسطه استفاده از زیرساخت­های حقوقی، به واسطه پوشش ریسکی که نظام ورشکستگی ما به این شرکت می­دهد؛ مثلاً یک نرخ 10 درصد، یک نرخ 15 درصد از آن می‌گیریم؛ ولی آن چیزی که در قالب سود سهام می­آید حتماً باید از سهامدار بگیریم. این را ایجاد کنیم آن وقت دیگری هم کاملاً شدنی است.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: بحث بعدی من مقایسه این نوع مالیات با خمس است. در خمس ما می­گوییم هزینه­هایت را ما می­پذیریم، درآمدها را هم هر چه داشتی بگیر، تفاوت اینها را ما درآمد مشکوک مالیات خمس می­گوییم. پس اینها را با نرخ مثلاً 20 درصد پرداخت کن. یعنی داریم می­گوییم هزینه­‌هایت را می‌پذیریم، منتها هر هزینه‌­ای را نمی‌پذیریم، درآمدهای تو را هم جمع می­کنیم، مابه‌­التفاوت آن را در براکت­‌ها می‌­نشانیم. بنابراین خمس مالیاتی کاملاً تصاعدی با نرخ واحد است.

وی اظهار داشت: نکته کلیدی من این است که در ایران جا انداختن اینکه شما می­توانید با یک نرخ و با پذیرش هزینه­های مردم یا پردازش معافیت می­توانید سیستم را تصاعدی کنید، کمی سخت است. ولی به لحاظ فنی و به لحاظ اقتصادی کاملاً روشن است که شما با یک نرخ می­توانید این کار را بکنید، لازمه آن این است که هزینه­ها را بپذیرید یا معافیت بدهید.

*در اخذ مالیات درآمدی باید فکری به حال شناسایی درآمدها و هزینه‌ها کرد

نصیری اقدم در ادامه بیان کرد: این کمک می­کند که کسانی که در دهک­های بالای درآمدی هستند مشمول پرداخت مالیات شوند. البته همه باید اظهارنامه بدهند ولی فقط کسانی که در دهک بالا هستند در آن نرخ مالیات می­دهند، کسانی که در یک رنج پایین­تر قرار میگیرند نه معافیت می­گیرند نه مالیات می­دهند و کسانی که پایین آن رنج هستند یارانه هم می­گیرند.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: من چندان از خمس  سر در نمیاورم فقط برای قیاس آن گفتم. ولی در PIT یک سری دوستان هم هستند که می­گویند همه هزینه­‌ها را بپذیریم. اما ما به چند دلیل نمی­خواهیم این کار را بکنیم. یکی برای اینکه شما اگر همه هزینه‌­ها را بپذیری، این انگیزه ایجاد می­کند که افراد هزینه­‌هایشان را افزایش دهند در نتیجه، دیگر مالیاتی باقی نمی­‌ماند.

وی اظهار داشت: نکته بعدی این است که ما با پذیرش هزینه‌­ها سیاستگذاری هم می­‌کنیم. یعنی می­گوییم اگر هزینه درمانی را از شما می­‌پذیریم در واقع داریم سیاستگذاری رفاهی در مردم می­کنیم ولی مثلاً هزینه سفر را ممکن است نپذیریم یا ممکن است هزینه لباس را نپذیریم.

نصیری اقدم در پایان اضافه کرد: نکته بعدی این است که پذیرش این مستلزم تأیید هزینه‌­ها است، تأیید اسناد است که البته تایید کردن آن کار سختی است. نکته بعدی هم این است که شما وقتی هزینه را می­شناسید در واقع درآمد را هم می‌شناسی. من وقتی هزینه پزشکی را می­پذیرم مثل این است که درآمد پزشک را شناسایی کردم. بعد از آن طرف پزشک نمی­تواند کم‌اظهاری کند چون من می­دانم او چقدر درآمد به دست آورده است. به محض اینکه تفاوت فاحش گزارش شود، موتور جستجوی و موتور ریسک این استخراج می­کند.

 منبع: فارس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا