بازارچه

همه پرونده های تشخیص باغ و غیر باغ باید به شورا بیاید حتی پرونده های مزروعی

اخبار بازار – به گزارش اخبار بازار به نقل از معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران چندی می شود که موضوع تشخیص باغ یا غیر باغ بودن املاک و اراضی که پسوند مزروعی نیز دارند در شورای شهر مورد سوال و تذکر چند تن از اعضای شورا قرار گرفته است تا جایی که برخی بررسی پرونده املاکی که مزروعی هستند را در شور جایز نمی دانند. این در حالی است که ریاست کمیسیون شهر سازی و معماری شورا نظری خلاف این امر دارد.

محمد سالاری در این زمینه گفت: به موجب مفاد دستور العمل ماده 14 قانون زمین شهری که اخیرا با پیشنهاد شورای اسلامی شهر تهران در شورای عالی شهرسازی و معماری به تصویب رسید. املاک و اراضی باغ و مزروعی نمی توانند همانند گذشته بارگذاری داشته باشند ولی بحث ما این است که همه پرونده ها باید برای تشخیص باغ یا غیر باغ بودن به شورا بیاید. از جمله املاک و اراضی مزروعی.

وی در ادامه افزود: بر اساس قانون و به موجب آخرین مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال 89 اختیار تشخیص باغ و غیر باغ به شورای های شهر و روستا در سراسر کشور داده شده است و در تهران نیز این اختیار به شورای اسلامی شهر تهران تفویض شده لذا همه املاک و اراضی در سطح شهر تهران و در جغرافیای طرح تفصیلی که تقاضای صدور پروانه می کنند، شهرداری مکلف است برای تعیین نوعیت ملک از باغ و غیر باغ بودن این پرونده ها را بفرستد به کمیسیون ماده 7 ، این کمیسیون نیز در مناطق، املاک و اراضی که تا 2 هزار متر مربع مساحت دارند را مورد بررسی قرار می دهد و از 2 هزار متر مربع به بالا نیز توسط سازمان بوستان ها و نمیانده شورای شهر مورد بررسی قرار می گیرد.

سالاری تصریح کرد: البته بر طبق نظر قانون گذار کمیسیون ماده 7 و کمیسیون های دیگر صرفا باید نظر کارشناسی بدهند و تصمیم نهایی با شورا است. پرونده ها در کمیسیون تخصصی شورا که کمیسیون شهرسازی و معماری است نیز مورد بررسی قرار می گیرند و نظر کارشناسی داده می شود و در نهایت در صحن شورا تصمیم نهایی اتخاذ خواهد شد.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا گفت: نگرانی دوستان در کمیسیون سلامت و محیط زیست این است که اگر ملکی مزروعی بود و تشخیص غیر باغ داده شود در سطح منطقه به آن مجوز بار گذاری می دهند لذا این پرونده ها نباید مورد بررسی قرار گیرند.

سالاری ادامه داد: این در حالی است برخی املاک مزروعی هستند و شرایط احصا باغ هم دارند و آن وقت اگر این املاک برای بررسی به شورا نیاند تکلیفشان چه خواهد شد! لذا تاکید ما بر این است که همه املاک و اراضی باید برای تشخیص باغ ی غیر باغ بودن به شورا بیایند.

سالاری در ادامه و در خصوص ماهیت کار کمیسیون های ماده 7 نیز گفت: در آیین نامه شورای عالی استان ها به صراحت ذکر شده که کمیسیون های ماده 7 فقط باید نظر کارشناسی در تعیین باغ یا غیر باغ بودن املاک بدهند که از طریق بازدید های میدانی و بررسی عکس های هوایی املاک میسر می شود اما اشکالی که هم اکنون در فضای کیسیون های ماده 7 وجود دارد این است که پرونده هایی که می گویند غیر باغ است اگر مالک اعتراض نکند به شورا نمی آید در حالی که ممکن است ملکی باغ باشد و بگویند غیر باغ است. معلوم است در این شرایط مالک هم اعتراض نمی کند و لا پرونده به شورا ارسال نمی شود.

رییس کمیسیون شهر سازی و معماری شورا گفت: در این زمینه نیز در حال رایزنی و نامه نگاری هستیم تا از ریاست شورا بخواهیم همه پرونده هایی که موضوعشان تشخیص باغ و غیر باغ است باید به شورا بیاید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا