بازارچه

توسعه گردشگری در منطقه یک تهران

اخبار بازار – آقای سید حمید موسوی، شهردار منطقه یک تهران؛ افزود: منطقه یک ۴۳ کیلومتر رود دره و مسیل‌های در جریان دارد و بواسطه موقعیت بومی و فضا‌های طبیعی این منطقه، میل گردشگری در این منطقه بسیار بالاست بنابراین نیاز شهروندان به فضا‌های پذیرایی اجتناب ناپذیر است. این نیاز باعث شد تا در سنوات گذشته میل به تخلف و توسعه فضا‌های گردشگری و پذیرایی خلاف در این منطقه بیشتر شود.

وی گفت: هم اکنون در حاشیه رودخانه دربند ۱۰۲ واحد پذیرایی وجود دارد که بعضی در حریم و بعضی در بستر رودخانه قرار گرفته اند. شهرداری تهران بصورت مستمر وضعیت موجود را پایش می‌کند و با هر ساخت و ساز جدید برخورد و نسبت به رفع خلاف اقدام می‌کند. سال گذشته تعدادی از رستوران‌ها و پل‌هایی که روی رودخانه ساخته شده بودند و به لحاظ ایمنی در شرایط استاندارد قرار نداشتند، تخریب شدند.
آقای موسوی افزود: فعالیت رستوران‌های حاضر در این منطقه به ۵۰ سال پیش باز می‌گردد و عمده آن‌ها در حریم منطقه یک واقع شده اند و برخی از آن‌ها حتی در محدوده طرح هادی روستای پس قلعه واقع شده اند. با توجه به قوانین موجود (تبصره ۴ ذیل ماده ۲) و اهمیت رودخانه‌ها و تمهیداتی که در قانون توزیع عادلانه آب دیده شده است، سازمان آب منطقه‌ای با نظارت مقام قضایی و دادستان می‌تواند به این موضوع ورود کند و بستر و حریم رودخانه را از هرگونه ساخت و ساز پاکسازی کند.
وی گفت: ما به عنوان بخشی از مدیریت شهری قبلا هم آمادگی خود را در این خصوص اعلام کرده ایم و حاضریم در کنار نیروی انتظامی، سازمان آب منطقه‌ای، فرمانداری، بخشداری و دهیاری‌های مرتبط قرار بگیریم. زیرا این موضوع برای شهر حیاتی است و توجه نکردن نزدیکی به فصل بارش می‌تواند موقعیت شهر را به خطر بیاندازد و آسیب‌های جدی وارد کند. سال گذشته بارش‌های شدیدی داشتیم و اگر اقدام به موقع شهرداری نبود خطرات جدی شهر را تهدید می‌کرد.
آقای موسوی افزود: هیچ کدام از این رستوران‌ها دارای پروانه شهرسازی نیستند و از ۱۰۲ رستوران ۲۵ مورد دارای رای ماده ۱۰۰ هستند که بعضی با رای توقف دیوان اداری مواجه اند. امروز شعار مدیریت شهری استفاده از فضا‌های گردشگری است. ما تقویت عملکرد گردشگری را وظیفه خود می‌دانیم و تلاش می‌کنیم تامنطبق با قانون فضا‌های گردشگری منطقه را توسعه دهیم.
وی گفت: شهرداری تهران و شهرداری منطقه ۱ آماده است با هدف توسعه فضا‌های گردشگری سطح منطقه با طی تشریفات اداری و قانونی فضا‌های مربوطه را سامان دهی کند، زیرا این یک نیاز ضروری برای گردشگران است. فضا‌هایی امن منطبق با اصول بهداشتی در محصولات، آب و محیط زیست که زمینه حضور گردشگران را فراهم کند. این فضا‌ها نباید خطراتی مثل سیل و انسداد رودخانه‌ها را به همراه داشته باشد.
شهردار منطقه یک افزود: طبق گزارش‌های مستند، از سال گذشته تا به امروز هیچ ساخت و ساز جدیدی در این محور انجام نشده است، اما درباره تعیین تکلیف فضا‌های ساخته شده در گذشته هم جلسات بسیار مهمی با مقام قضایی، فرماندار و نیروی انتظامی داشتیم که همه به حل این مشکل با در نظر گرفتن حاشیه‌های اجتماعی آن تاکید کردند.
وی گفت: به هر حال در این مسیر از سالیان قبل تعداد زیادی از مردم ارتزاق می‌کنند و قطع کامل این فعالیت ممکن است در ارائه خدمات پذیرایی به گردشگران خلا ایجاد کند. ما همگی معتقد به سامان دهی این فضا هستیم و من امروز اعلام می‌کنم با هدف سامان دهی این فضا آماده ایم تا اقدامات لازم را انجام دهیم.
موسوی افزود: سابقه حضور این رستوران‌ها در منطقه دربند به واسطه نیازی که احساس می‌شد به نیم قرن پیش باز می‌گردد؛ بنابراین طبیعی است که همه ارگان‌های ذیربط دست به دست هم دهند تا فضایی ایمن، منطبق با قانون و متناسب با نیاز گردشگران ایجاد کنند. زیرا شعار ما تقویت کاربری گردشگری و خدماتی در منطقه یک است.
وی گفت: متاسفانه این رستوران‌ها و فضا‌های پذیرایی از آنجایی که غیرمجاز و فاقد پروانه هستند و بعضاً در حریم شهر تهران واقع شده اند کد‌های نوسازی ندارند و در گذشته هم هنوز مالکیت این فضا‌ها برای ما محرز نیست. تصورمان این است که آن‌ها در حریم و بستر رودخانه واقع اند و فاقد سند مالکیت هستند؛ بنابراین شهرداری هیچ سودی از این رستوران‌ها ندارد و آن‌ها هیچگونه مالیات و عوارضی پرداخت نمی‌کنند.
شهردار منطقه یک افزود: طبق قانون بجز بحث مربوط به تخلفات ساختمانی و پرداخت عوارض موضوع حیاتی‌تر مربوط به تامین آب است. این آب مصرف شرب و مصرف کشاورزی در سطح تهران دارد و با توجه به اینکه از ارتفاعات جاری می‌شود کیفیت بالایی دارد. حضور این رستوران‌ها در حریم رودخانه باعث آلوده شدن آب شده است. ایجاد سیل و حادثه‌هایی از این دست همانند سیل مرداد ۶۶ هم می‌تواند خطر ساز باشند. سیل سال ۶۶ آسیب‌های مالی و جانی بسیاری به همراه داشت.
وی گفت: نکته مهم قانون توزیع عادلانه آب است و طبق این قانون سازمان آب منطقه‌ای باید به وظیفه ذاتی خود عمل کند و ما هم در کنارش هستیم. درباره دغدغه‌هایی که کسبه این محل دارند هم آماده ایم با انجام مراحل قانونی و از اداره کل حریم مجوز فعالیت برای این رستوران داران دریافت کنیم و جای مناسبی برایشان در نظر بگیریم که به فضا‌های طبیعی آسیب نزنند و آب را هم آلوده نکنند و در عین حال خدمات مناسب تری عرضه کنند.
آقای موسوی افزود: هدف ما سامان دهی شرایط موجود است. ما و مسئولان مربوطه به دنبال برخورد قهری نیستیم. بدون همکاری و مشارکت همه دستگاه‌ها اعم از نیروی انتظامی، قضایی، فرمانداری، سازمان آب و آتش نشانی نمی‌توانیم درباره سامان دهی وضعیت موجود کاری از پیش ببریم. همه دستگاه‌ها در این باره باید همکاری کنند و شهرداری تهران هم از همه توان و ظرفیت خود و با درنظر گرفتن دغدغه‌های کسبه محترم منطقه در این خصوص استفاده خواهد کرد.
وی گفت: رویکرد شهرداری منطقه یک از سرمایه گذاری بخش مسکن به سرمایه گذاری در بخش خدمات و گردشگری است. افرادی که در این عرصه فعال هستند نگران نباشند. می‌توانند با رعایت همه اصول از فنی و ایمنی تا بهداشت با استناد به قانون اطمینان کامل پیش روند. قانون گذار برای همه این موارد تدبیر اندیشیده است.
موسوی افزود: ما در مدیریت شهری آماده ایم با همه دستگاه‌ها همکاری کنیم. با توجه به بقاع متبرکه و شرایط طبیعی خاص این منطقه، بحث گردشگری در آن جدی است. ما به دنبال ایجاد توریست مذهبی، توریست طبیعی، توریست سلامت هستیم و امیدواریم بتوانیم برنامه‌های مورد نظرمان را بدرستی اجرا کنیم.
وی درباره پلمپ رستوران‌های فعال در این منطقه گفت: این موضوع تکلیف سازمان آب منطقه‌ای است و اگر مسئولان مربوطه در سازمان آب به این جمع بندی برسند در این خصوص اقدام خواهند کرد. در خصوص فعالیت این رستوران‌ها در حریم رودخانه ما اعلام آمادگی و خطر کردیم. باید مراقب باشیم این ۴۳ کیلومتر مسیل در منطقه یک برای شهر بحران ایجاد نکند.
شهردار منطقه یک درباره زمین‌هایی که سال‌ها پیش در این منطقه واگذار شده اند و هنوز موفق به دریافت پروانه ساخت نشده اند افزود: همه اقدامات شهرداری مستند بر طرح‌های جامع و تفصیلی است. شهرداری به تنهایی نمی‌تواند جایی را از طرح خارج و یا طرحی بر پلاکی ثبت کند. همه اقدامات اگر در محدوده شهر باشد از طریق کمیسیون ماده ۵ و شورای عالی شهرسازی باید اتفاق بیفتد.
وی گفت: در سنوات قبل با توجه به ابهاماتی که در طرح تفصیلی بود برخی سازمان‌ها برخی املاک را به اشخاص واگذار کردند و این املاک بعد از سال‌ها دست به دست شد و حالا مردم در برخی نقاط حریم تصور می‌کنند که مالک هستند و می‌توانند هر بنایی بسازند. این در حالیست که درباره ساخت و ساز و نوع کاربری یک قطعه زمین طرح جامع و تفصیلی تعیین کننده است.
موسوی افزود: ۲ دسته پلاک در این منطقه داریم یک دسته متعلق به سازمانی است که بواسطه خطراتی که ریزش کوه برای مردم ایجاد کرده است با نظر کارشناسان دادگستری و اهل فن بخشی از سنگ‌ها برداشته شد تا خطر ریزش برطرف شود. ساکنان منطقه، چون اطلاعات دقیقی در این خصوص نداشتند نگران بودند که شاید در آن پدیده کوه خواری رخ داده است. اما این اطمینان را به شهروندان می‌دهم که اقدامات انجام شده جهت حفظ جان و مال مردم بوده است.
وی گفت: تعاونی‌های مسکن متعددی در سال‌های قبل در حریم شهر تهران زمین‌های زیادی را واگذار کرده اند که با توجه به تاکید مقام معظم رهبری و دیگر مقامات مسئول در حفظ از میراث طبیعی شهر به عنوان تنفس گاه، شهرداری تهران در همه نقاط حریم نظارت‌های شدیدی دارد تا از همه زمین‌ها حفاظت و از توسعه بی رویه شهر جلوگیری کند.
شهردار منطقه یک افزود: اداره کل حریم همکاری‌های بسیار خوبی دارد. در حریم فعالیت‌های مربوط به ساخت و ساز مسکن ممکن است که محدود و یا ممنوع باشد، اما بسیاری از فعالیت‌های گردشگری و تفریحی امکان پذیر است و امکان گسترش چنین فعالیت‌هایی وجود دارد تا مردم برای گذران وقت در تعطیلات نیازی به طی کردن مسافت‌های طولانی نباشند.
وی گفت: باید از این موهبت الهی استفاده و فضایی ایجاد کنیم تا با رعایت قوانین، حفظ طبیعت و نکات مربوط به محیط زیست، امکان سرمایه گذاری و توسعه گردشگری داشته باشیم و در عین اینکه به طبیعت آسیب نمی‌زنیم خدمات گردشگری، خدماتی و تجاری داشته باشیم.

 منبع: صدا و سیما 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا