هفته تهران فرصتی برای یادآوری داشته ها و ترسیم آینده ای روشن برای پایتخت است

اخبار بازار – پیروز حناچی در آیین نکوداشت روز تهران که با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سفرا و نمایندگان کشورهای خارجی و سازمان‌های بین‌المللی مقیم ایران، معاونین وزرا و معاونین شهرداری تهران، اندیشمندان، تهران‌شناسان، دانشگاهیان و فرهیختگان در مجموعه تاریخی کاخ گلستان برگزار شد ضمن خوش‌آمدگویی به حضار گفت: ممنونم که به خاطر این مناسبت به یکی از قدیمی‌ترین نقاط تهران آمدید؛ کاخ گلستان که تنها بنای ثبت جهانی یونسکو در تهران است.
وی افزود: آغامحمدخان قاجار در نوروز ١١٧۵ در همین مکان تاج‌گذاری کرد و تهران را به‌عنوان پایتخت برگزید. هم اکنون در حد شمالی حصار صفوی تهران قرار داریم؛ حصاری که منتسب به دوره طهماسبی است. در مجاورت محلات تاریخی دوره صفوی تهران مثل عودلاجان و سنگلج و بازار هستیم که بخش عمده‌ای از شهر را به خود اختصاص می‌دادند.
حناچی گفت: سرتیپ کریم آقا بوذرجمهری خیابان‌های زیادی را از این بافت تاریخی عبور داد؛ اتفاقی که در سال ١٨٨۵ در مرکز پاریس افتاده بود. سرتیپ کریم آقا بوذرجمهری و رضاشاه پاریس را ندیده بودند، اما محمدعلی فروغی دیده بود و این اقدامات با تجربیات پاریس به اجرا درآمدند. هرچند که اولین خیابان تهران لاله‌زار و مربوط به دوره قاجار است، اما موارد مذکور به‌عنوان اولین خیابان‌های دوره تجدد تهران شناخته می‌شوند.
شهردار تهران با بیان اینکه هم اکنون درکنار عمارت شمس‌العماره هستیم و ارزش‌های فرهنگی و تاریخی آن را گرامی می‌داریم، ادامه داد: ما در جای‌جای این محدوده می‌توانیم خاطرات چندصدسال اخیر تهران را جست‌وجو کنیم. روی همین تخت چند پادشاه تاج‌گذاری کردند؛ پشت سر میدان ارگ تاریخی تهران را داشتیم که الان محدوده کوچکی از آن باقی مانده؛ تکیه دولت و سردر نقاره‌خانه از جمله آثار این محل بودند.
وی اظهار کرد: روزهای نوروز در این محدوده سلام نوروزی برگزار می‌شد. در انتهای این حوض توپی قرار داشت که الان در حیاط وزارت خارجه است؛ توپی که مردم به آن معتقد بودند و دخیل می‌بستند؛ با شلیک این توپ بود که مردم از فرارسیدن مناسبت‌های مختلف مطلع می‌شدند.
حناچی تأکید کرد: مرحوم پیرنیا به درستی می‌گفتند «به احوال مردمی باید گریست که مسیر خانه پدری را نمی‌شناسند». با شناخت مسیر خانه پدری است که می‌ توان حس تعلق به مکان نیز ایجاد کرد؛ حس تعلق به مکان، ارزشی که امروزه در شهرسازی مورد تمرکز بسیار است. در دنیا مکان هایی هستند که وقتی واردشان می‌شویم، نمی‌خواهیم از آن خارج شویم؛ این یعنی طراحان آن مکان به زوایای تاثیرگذار بنا روی روان انسان توجه داشتند.
وی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: در همین محدوده کوچه دربندرون است که ورودی عمارت‌ پادشاهی کاخ گلستان در آن قرار داشت. این مجموعه در دوره‌های مختلف تغییرات جزیی دیده و وقایع تلخی نیز در آن اتفاق افتاده است. پادشاهانی بودند که برای خنک شدن دلشان بقایای اسکلت پادشاه قبلی را زیر پله‌های همین عمارت قرار می‌دادند تا با عبور از روی آن به پادشاه پیشین بی‌احترامی کرده باشند.
حناچی تصریح کرد: یکی دیگر از محل‌های مهم این محدوده، عمارت تکیه دولت است که روی بانک ملی شعبه بازار ساخته شد و در زمان خود یک پدیده بسیار تأثیرگذار بود. من هم مانند بعضی معتقدم تمام کارهای پادشاهان دوره قاجار بد نبوده است. این‌جا یکی از غنی‌ترین آرشیوهای عکس‌های تاریخی را داریم؛ عکاسخانه کاخ گلستان یکی از غنی‌ترین مجموعه‌هایی است که بسیاری از آثار نادر امروز، در آن دوران توسط عکاس سلطنتی یا حتی توسط خود پادشاه ثبت شدند.
وی ادامه داد: یکی از مهم ترین ویژگی های این محدوده وجود بازار تهران است؛ فضایی که حجم سرمایه‌های در گردش آن نشان می‌دهد هنوز هم قلب اقتصادی تهران و حتی ایران در آن می‌تپد.
حناچی با بیان اینکه بازار استانبول شاید آراسته‌تر از بازار تهران باشد اما مطمئنا زنده‌تر از بازار تهران نیست، تصریح کرد: بازار تهران علی‌رغم فرسودگی کالبدی بسیار زنده و واجد ارزش‌های تاریخی بسیار است؛ از قهوه‌خانه ٢٠٠ ساله تا قبر لطف‌علی‌خان زند که کنار امامزاده زید تهران قرار دارد.
شهردار تهران گفت: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بازار تهران ارزش‌های اجتماعی موجود در آن است که کم‌نظیراند. ارزش‌های اجتماعی را به‌صورت تئوری نمی‌شود خواند بلکه باید در عمل درک کرد. بازاریان تهران شبکه اجتماعی‌ای داشتند که اجازه نمی‌داد کسی در بازار زمین بخورد، چون اگر یک نفر زمین می‌خورد، در نتیجه دیگرانی هم شکست می‌خوردند. به همین خاطر بود که این شبکه اجازه نمی‌داد انسان‌های معتبر شکست بخورند؛ این یعنی پول تمام هویت بازار نبود. پول همه چیز نبود و این همان عصاره اخلاق بازار تهران است.
حناچی در پایان خاطرنشان کرد: هفته تهران فرصتی برای یادآوری داشته‌هایمان و ترسیم آینده روشنی است که باید با تأسی به گذشته و به بهترین شکل صورت پذیرد.
گفتنی است؛ در این مراسم با حضور پیروز حناچی شهردار تهران، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران از تمبر تهران با عنوان «تهران، شهر درختان چنار» و کتاب «تهران، شهری که دوست دارم» نیز رونمایی شد که شامل نقاشی‌های کودکان ۴ تا ١١ ساله از تصویر پایتخت ایده‌آل است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا