محسن هاشمی: نهاد شورای محله مویرگی‌ترین شریان مردم‌سالاری است

اخبار بازار – محسن هاشمی در مراسم آغاز به کار شورایاری محلات شهر تهران که در تالار وزارت کشور برگزار شد، اظهارداشت:‌ شاید نهاد شورایاری را بتوانیم حلقه انتهایی حاکمیت و حلقه ابتدایی جامعه مدنی بنامیم، چرا که پیوند نزدیکی جهت تحقق مردم‌سالاری دینی در جامعه ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه جامعه مدنی، یکی از تشکل‌های ریشه دار ایران است و هیات مذهبی از مهم‌ترین مصداق‌های آن هستند که عمری حدود هزار ساله در ایران و ۳۰۰ ساله در تهران دارند، افزود: مفهوم هیات در جامعه سنتی ایران، شکل‌گیری فضایی مشترک برای برگزاری مراسم مذهبی در یک محله بوده است که البته این مفهوم سنتی به نوعی دستخوش تغییر شده است

رییس شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: مدیریت شهری، پیش از تشکیل نهاد شوراهای شهر، ساختار و مفهومی متفاوت داشت که جنبه کاملا اجرایی بود و از ۲۰ سال قبل به این سو، با تشکیل شوراها و سپس شورایاری ها، جنبه مدنی و اجتماعی آن تقویت شد.

وی تصریح کرد: یکی از راهبردهای اصلی شورای پنجم، سیاست محله محوری در شهرداری تهران است که شهرداری در کنار پروژه‌های بزرگ و فرامنطقه‌ای، به اقدامات محلی و منطقه‌ای هم توجه کند و کیفیت خدمات محلی و منطقه ای را افزایش دهد.

هاشمی رفسنجانی تاکید کرد:‌ در این حوزه نقش نهاد شورای محله کلیدی است، چرا که این نهاد با جمع آوری و جمع بندی دیدگاه‌های شهروندان، اولویت‌گذاری مسائل و معضلات را انجام دهد و نقش بازوی مشورتی و عقل منفصل شهرداری نواحی را در اجرا ایفا کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: در بسیاری از محلات ما با کمبود یا نبود خدمات شهری مانند فضای سبز، پارک، سرویس های بهداشتی، پارکینگ، کلانتری، درمانگاه، ایستگاه تاکسی، اتوبوس، مترو، ایستگاه آتش نشانی، پمپ بنزین، فضاهای فرهنگی از اینگونه خدمات شهری است که متاسفانه در طرح تفصیلی فعلی به میزان استاندارد دیده نشده است.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه مجموع این فضاهای خدماتی در طرح تفصیلی فعلی حدود ۵ متر مربع است، خاطرنشان کرد: در حالی که استاندارد این فضاها سه برابر آن، یعنی حدود ۱۵ متر مربع است و یکی از برنامه های مدیریت شهری، تلاش در جهت جبران سرانه های خدماتی از طریق استفاده از اراضی ذخیره شهری یا تغییر کاربری سایر اراضی ممکن مانند پادگان ها یا زمین‌های دولتی و موات است.

وی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: بسیاری از گره‌ها و مشکلات مردم محل، با اقداماتی که نیاز به بودجه سنگین یا زمان طولانی ندارند، قابل برطرف کردن است و این موضوع می‌تواند به شوراهای محل، انگیزه فعالیت، مطالعه، مشورت و استفاده از خرد جمعی و نظرات همه اقشار و ساکنین محله را بدهد.

رییس شورای اسلامی شهر تهران، نقش دیگر شوراهای محله را مشورت به شورای شهر در جهت نظارت بر عملکرد شهرداری بر شمرد و افزود: یکی از کارکردهای اصلی شورای شهر، ایفای نقش نظارتی بر عملکرد اجرایی شهرداری تهران است که شورایاری ها در این بخش می‌توانند بازوی مشورتی توانمند شورای شهر باشند.

مراسم آغاز به کار شورای محلات شهر تهران امروز (پنج شنبه) با حضور شهردار تهران، اعضای شورای اسلامی شهر تهران و همچنین شهرداران مناطق و شورایاری های محلات شهر تهران در تالار وزارت کشور برگزار شد.

 منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا