بازارچه

مکانیزه کردن سیستم در شهرداری ها نظارت را تسهیل می کند

اخبار بازار – به گزارش اخبار بازار و به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل مجمع کلانشهرها ، عبدالحمید امامی اظهار داشت : اگر افرادی که در بدنه ی شهرداری ها و حسابرسی ها استفاده می شوند درست انتخاب و واجد شرایط باشند و فرآیندها به طور سیستماتیک کنترل شوند انضباط و سلامت  مالی در مجموعه تاحدود زیادی افزایش پیدا می کند.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران در ادامه تصریح کرد : با  مکانیزه و به روز شدن سیستم  موافق هستیم در این جهت نیز  سازمان فناوری و خدمات کامپیوتری(فاوا) از جمله مراکزی بود که با افزایش بودجه آن موافقت شد چرا که فرآیند سیستمی هر قدر توانمند تر باشد در نظارت مالی موفق تر هستیم.

رئیس کمیسیون مالی و اقتصاد شهری کلانشهرها در ادامه افزود: حسابرسی و ذی حسابی باید در کنار شهرداران و مدیران باشند.

امامی در ادامه با بیان اینکه سیاست مدیریت حال حاضر شهر تهران ایجاد محیط آرام در شهر علی رغم برخی شیطنت هاست  افزود : کاهش آلودگی هوا در حال حاضر محور اصلی شهردار تهران است ولی  علی رغم کاهش منابع درآمدی آن در حوزه ی ساخت و ساز ، موضوع توسعه ی حمل و نقل عمومی تا حدود مطلوبی  انجام شده است.

دبیر کل مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران در نشست تخصصی حسابرسی  :

مردم نسبت به عملکرد مدیریت شهری حساس ترند/آگاهی از هزینه ها و دخل و خرج ها در مدیریت شهری  حق شهروندان است

دبیر کل مجمع شهرداران کلانشهرها در ابتدای این نشست گفت: شفافیت  مالی و آگاهی مردم از هزینه ها در مدیریت شهری و وظیفه ی حسابرسی در این زمینه بسیار اهمیت دارد.

کمال مرادی در این نشست  اظهار داشت: همانگونه که دکتر حناچی رییس مجمع شهرداران کلانشهرها در برنامه هاى محورى کلانشهر تهران بارها تاکید دارد  شهر متعلق به همه مردم  است  و شهروندان  به عنوان صاحبان اصلی شهر حق پاسخ خواهی دارند و شهرداری به عنوان یک نهاد بزرگ عمومی وظیفه دارد در قبال مصرف و بکارگیری منابع عمومی برای انجام مسئولیتهای واگذار شده پاسخگو باشد در اینجاست که حسابرسی به عنوان ابزار نظارتی ضمانت پاسخگویی است.

مرادی  به پیشینه تشکیل کمیته حسابرسان کلان‌شهرها اشاره کرد و گفت: مجمع کلان‌شهرهای کشور که با هدف انتقال تجارب و هم افزایى شکل گرفته از سال ۷۷ فعالیت خود را آغاز کرده و در این مدت تجارب موفق و خوبی بین کلانشهرها مبادله شده است .

دبیر کل مجمع شهرداران با تاکید بر  اینکه امروزه در کشورهای پیشرفته حتی شهرهای کوچک با جمعیت کم نیز واحدهای حسابرسی ایجاد شده و روز به روز درجهت تقویت آن میکوشند افزود : این درحالیست که این امر در بعضی از کلانشهرهای کشور نیز جدی گرفته نشده است.

وی با اشاره به اهمیت  برگزاری اینگونه  جلسات در تعامل و انتقال تجارب کلانشهرها و ارائه راهکارهای واحد به نهادهای ذی ربط یاد آور شد: کمیته حسابرسی به عنوان یکی از مهمترین کمیته های کلانشهرهای کشور باید به جدیت این موضوعات را دنبال کرده ودر پی ارائه راهکارهایی جهت ارتقا حسابران داخلی و ارتقاء کیفیت پاسخگویی به مردم باشد.

مرادی در بخش دیگری از سخنان خود  اظهار داشت : بر اساس نظرسنجی‌ها، شهرداری به دلیل آنکه به طور مستقیم با مردم در ارتباط است و بخش بزرگی از درآمدهایش به دلیل عوارضی که مردم می‌پردازند تأمین می‌شود بیشتر زیر ذره‌بین و نظارت مردم قرار دارد و این خواسته به‌حقی از سوی مردم است که از نحوه هزینه‌کرد شهرداری آگاه باشند.

به گفته وی، مردم نسبت به پولی که به مدیریت شهری می‌دهند حساس هستند.

عضو شورای شهر تهران در نخستین نشست تخصصی کمیته حسابرسی کلانشهرها:

مکانیزه شدن فرآیندها تخلفات را کاهش می دهد

عضو شورای شهر تهران، معتقد است به میزانی که به سمت شفافیت، مکانیزه شدن و فرایندهای صحیح برای انجام کارها حرکت کنیم به همان اندازه از بروز تخلفات هم جلوگیری می‌شود.

مجید فراهانی، در نشست کمیته تخصصی حسابرسی کلان‌شهرهای کشور ، با بیان اینکه برخی مدیران حسابرسی را به عنوان مزاحم برای کارهای خود تلقی می‌کنند، گفت: این تلقی آنان به این دلیل است که برای آنان جا نیفتاده که حسابرسی به عنوان اصلاح فرایند و سیستم عمل می‌کند.

به گفته وی، بیشتر مشکلات در موضوعات مالی به دلیل مشکلات فرایندی گردش کار و خلأهای قانونی و مشکلاتی است که می‌شد از آن جلوگیری شود تا اساساً امکان تخلف وجود نداشته باشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران معتقد است به میزانی که به سمت شفافیت، مکانیزه شدن و فرایند صحیح برای انجام کارها برویم به همان اندازه از بروز تخلفات هم جلوگیری می‌شود.

وی توانمندسازی حسابرسان را دارای اهمیت ویژه‌ای دانست و عنوان کرد: چیزی که از آن غفلت می‌شود بحث آموزش است؛ حتی آموزش‌هایی که هم‌اکنون در مجموعه شهرداری و شورای شهر داده می‌شود کافی نیست. طبق آخرین گزارش‌ها، در مجموعه خودمان کمترین میزان توانمندسازی و آموزش‌دهی در بخش حسابرسی و مالی انجام می‌شود.

فراهانی به چالش‌های حقوقی حسابرسی اشاره کرد و گفت: ما در این زمینه چالش‌هایی داریم. مثل جایگاه حسابرسان مستقل و اینکه جایگاه شوراها و شهرداری هنوز مشخص نیست.

به گفته وی؛ مردم از ما توقع نظارت مالی دارند چرا که بخشی از درآمدهای شهرداری از عوارضی است که مردم پراخت می‌کنند. بنابراین همه نگاه‌ها به سمت شهرداری و نحوه هزینه‌کرد این نهاد است.

رئیس کمیته حسابرسی کلانشهرها تاکید کرد:

لزوم رفع دغدغه های حسابرسان داخلی

رئیس کمیته حسابرسی مجمع شهرداران کلانشهرها بر لزوم رفع دغدغه‌ها ی حسابرسان داخلی تاکید کرد.

زهرا احمدلو رئیس کمیته حسابرسی مجمع کلانشهرها در نشست تخصصی این کمیته تصریح کرد: حسابرسی داخلی با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل های موجود باید در یک دگردیسی جدید و با رویکردی نوین و در جهت اهداف مدیران شهری از طریق ارزیابی کنترل های داخلی اثربخش و کارا حرکت  نماید و چالش ها و دغدغه های مدیران شهری را مرتفع کنند.

احمدلو در ادامه افزود: به عبارت دیگر حسابرسان داخلی باید برای سازمان خود ارزش افزوده اقتصادی ایجاد کنند که این ارزش می تواند در قالب گزارشات بهنگام  و ارزیابی ریسک های کلیدی  عملیات شهری باشد و مدیرکل حسابرسی شهرداری تهران در ادامه به خدمات مشاوره ای به  منظور تسهیل گری، بازدارندگی،  آموزش اشاره نمود و در نهایت  انتقال تجارب به سایر مدیران و کارشناسان شهرداری ها را  نوعی اشتراک گذاری و تشریک مساعی عنوان نمود.

رییس کمیته حسابرسی در ادامه اظهار داشت :  با  عنایت به گسترش  و پیچیدگی فعالیتهای شهرداری‌ها مسلما مدیران شهری دربخشهای  مالی  با   چالشها و نارسایی های اساسی  مواجه هستند که به منظور رفع آنها پس از اعلام  فراخوان و اخذ نقطه نظرات  مدیران حسابرسی کلان شهرها بر اساس سطح اهمیت جلسات تخصصی برگزار خواهد شد .

 

وی در خاتمه ابراز امیدواری کرد با استفاده از خرد جمعی و برپایه راهکارهای علمی و عملی بتوان بخشی از چالشها و تهدیدهای موجود برای حسابرسان داخلی و مدیران شهری را مرتفع ساخت.

گفتنی است در این نشست مباحث آموزشی پیرامون حسابرسی داخلی با حضور اساتید حرفه ای و متخصصین ارائه و به پرسش های حاضرین پاسخ داده شد.

در این گردهمایی روسای ادارات حسابرسی 18 کلانشهر حضور داشتند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا