بازارچه

کاهش قابل توجه هزینه‌ استفاده از موبایل در مراسم اربعین

اخبار بازار؛ علی خرسندی کرباسدهی – با این وجود به‌دلیل اهمیت مراسم اربعین شهادت حضرت سیدالشهداء(ع) و یاران باوفای ایشان، اپراتورهای موبایل ایرانی در هماهنگی با وزارت ارتباطات تلاش کرده‌اند،‌ شرایط استفاده از اینترنت و مکالمه با موبایل را – در ایام عزاداری اربعین- برای مسافرانی که عازم کشور عراق هستند، تسهیل کنند. با تمام این شرایط چندی قبل یکی از گزارشگران صدا و سیما روی آنتن زنده یکی از برنامه‌های خبری مدعی هزینه‌ 700 هزار تومانی برای نیم ساعت مکالمه از ایران به عراق شد! براساس تعرفه‌هایی که پیشتر از سوی وزارت ارتباطات و اپراتورهای موبایل ایرانی منتشر شد، چنین هزینه‌ای برای نیم‌ساعت مکالمه نمی‌تواند منطبق با واقعیت باشد. اما چرا گزارشگر تلویزیون ایران در کنار برخی اکانت‌های توییتری به‌دنبال القای هزینه بالای استفاده از موبایل برای زائرین ایرانی هستند؟

e25e4c575c69fd5ce6c9f5b525dcc9a7 XL

****

پیش از هر چیز لازم است تعرفه استفاده از موبایل در کشور مقصد(عراق) را بررسی کنیم. بد نیست بدانید هزینه استفاده از موبایل در مسافرانی ایرانی در کشور عراق در ایام اربعین، حداقل 30 درصد نسبت به دیگر ایام سال کاهش یافته است.
براساس آخرین اطلاعیه همراه‌اول از روز سه شنبه ۱۶ مهر تا روز جمعه ٣ آبان ماه سال جاری، تعرفه مکالمه مشترکین همراه اول با ایران دقیقه‌ای ٣٢٠٠ تومان، مکالمه دریافتی و تماس با شماره عراقی دقیقه ای ۲۱۰۰ تومان، ارسال پیامک ٩٠٠ تومان و هر مگابایت اینترنت همراه ۸۵۰ تومان محاسبه می‌شود.
گفتنی است روشن کردن گوشی تلفن همراه هزینه نداشته و دریافت پیامک نیز رایگان است. حتی همراه اول از 16 تا 30 مهر ماه به مشترکینی که به عراق سفر می‌کنند، 20 مگابایت اینترنت رایگان نیز هدیه می‌دهد.
مشترکینی که نیاز به حجم بیشتری از اینترنت دارند، می‌توانند از چهار بسته پیشنهادی یکی را انتخاب کنند. بسته‌های متنوع یک روزه و هفت روزه با حجم ١٠٠ مگابایت تا یک گیگابایت ارائه شده که مشخصات بسته‌ها و نحوه فعالسازی در پرتال همراه اول قابل مشاهده است.
گفتنی است پیش از این، تعرفه هر دقیقه مکالمه با ایران ۴۵٠٠ تومان، دریافت مکالمه دقیقه‌ای ۳۰۰۰ تومان، ارسال پیامک ١۵٠٠ تومان و هر مگابایت اینترنت همراه ۲۳۰۰ تومان بود.
شرایط مذکور برای اپراتور دوم نیز حدودا به‌همین شکل است و تنها استفاده از اپراتور رایتل اندکی هزینه بیشتر دارد. با این شرایط اگر بخواهیم ادعای 700 هزار تومان برای نیم ساعت مکالمه قبول کنیم، باید بپذیریم هزینه هر دقیقه مکالمه بیش از 23 هزار تومان برای هر مسافر آب می‌خورد که کاملا دور از واقعیت است.
اگر ادعای گزارشگر صدا و سیما را با نرخ مصوب اپراتورها بررسی کنید، هزینه نیم ساعت مکالمه با کشور عراق در ایام اربعین حدود 96 هزار تومان می‌شود که 604 هزار تومان کمتری از ادعای گزارشگر تلویزیون است!
نکته دیگر که نشان می‌دهد اعداد و ارقام بیان شده از سوی فرد مذکور دور از حقیقت است، رقم پرداختی برای یک گیگابایت اینترنت است.
متاسفانه برخی اکانت‌های توییتری با هویت‌های نامعلوم تلاش کردند، مسافرین اربعین را نسبت به هزینه‌های موبایل نگران کنند، اما اینکه چرا گزارشگر رسانه ملی از تربیون رسمی اظهارات خلاف واقع را به افکار عمومی منتقل کرد، خود جای تامل‌ و بررسی دارد!
همان‌طور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، بخش قابل توجهی از هزینه‌های پرداختی برای رومینگ دیتا و مکالمه تلفنی، مربوط به هزینه‌ها و تعرفه‌های بین‌المللی مخابرات در کشور مبدا است، بنابراین لازم است مشترکین حتما تعرفه‌های اعلامی از سوی اپراتورها و وزارت ارتباطات را بررسی کرده تا با افزایش هزینه‌ مواجه نشوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا