بازارچه

مدیریت شهری تهران بعد از انقلاب در حفظ و نگهداری مجسمه های شهری موفق نبوده است

اخبار بازار – به گزارش اخبار بازار به نقل از معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران محمد جواد حق شناس در یکصد و هفتاد و دومین جلسه شورا با اشاره به اهمیت توسعه و نگهداری مجسمه های مفاخر هنری، ادبی و علمی کشور در شهر تهران گفت: مجسمه ها و المان های شهری از مصادیق بارزبکارگیری هنر و فرهنگ در کالبد و میراث شهر است که در ابعاد مختلف زیبایی شناختی ، معنایی و کارکردی حائز اهمیت ویژه است.

وی ادامه داد: المانها و مجسمه های شهر می باید بازتابی از ارزشها و نگرش های فرهنگی و اجتماعی جامعه و دارای ارزش هنری لازم بوده و به درستی در شهر جانمایی شده باشد. در عین حال این سازه های هنری به مثابه میراث هنری شهر در مرور زمان نیاز به حفاظت و نگهداری دارد.

حق شناس در ادامه افزود: به نظر می رسد مدیریت شهری تهران بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی آنگونه که باید در توسعه و حفظ و نگهداری المانها و مجسمه های شهری موفق نبوده و در اصل هیچگاه راهبردی معین و مدون در این حوزه شهری به کار نگرفته است.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: هنوز هم زیباترین و خاطره انگیز ترین و اثرگذارترین مجسمه ها و المانهای شهر تهران میراثی است که از پیش از انقلاب در شهر بجا مانده است و متاسفانه حتی در مراقبت و نگهداری همین میراث ارزشمند نیز هیچ راهبرد قابل اتکایی به چشم نمی خورد .

وی تصریح کرد: انتظار می رود تدوین راهبردی مشخص برای توسعه و حفظ و نگهداری مجسمه ها و المانهای شهری به عنوان بخشی از راهبرد هنری شهر در دستور کار مدیریت شهری قرار گیرد .

حق شناس گفت: چنین راهبردی از یک سو باید تقسیم کار ،هماهنگی وهمکاری کارامد حوزه های مختلف مدیریت شهری و از سوی دیگرحفظ ارزش ها و تنوع فرهنگی و عدالت اجتماعی شهری را در نظرداشته باشد.

حق شناس در ادامه از لزوم تدوین گزارشی از وضعیت مجسمه های شهر تهران گفت: همچنین انتظار می رود در اسرع وقت ضمن گزارش آخرین وضعیت ، اقدامات فوری در خصوص موارد ذیل در دستور کار قرار گیرد.

۱. مجسمه حکیم عمر خیام ، ساخته هنرمند برجسته و فقید ابوالحسن صدیقی ، مستقر در پارک لاله که از نظر حفظ و نگهداری و نیز جانمایی در وضعیت مطلوبی نمی باشد ودر معرض آسیب است.

۲. مجسمه حکیم عمر خیام ، ساخته استاد فخیمی ، بعد از گذشت چند سال ، هنوز جانمایی و مستقر نشده است.

۳. مجسمه قیصر امین پور شاعر بزرگ روزگار ما که پس از سرقت ، بازداشت سارقین و کشف مجسمه ، هنوز به محل استقرار بازنگشته است.

۴. وضعیت دروازه دولت که به نظر می رسد آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفته است .

۵.لزوم توجه و در دستور کار قرار گرفتن ساخت و بهره برداری از تندیس بزرگان شعر و ادب ، فلسفه و حکمت ، ریاضیات و نجوم ، دین و عرفان و شهیدان والا مقام ، به همت هنرمندان بزرگ و صاحب سبک ایرانی و جهانی ، تا نام و یادشان با هنر هنرمندان راستین در ذهن و خاطره کودکان و فرزندان این شهرو دیار برای همیشه مانا و جاودان بماند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا