اخبار برگزیدهبازارچه

دکه‌های سوپرلاکچری با قیمت نجومی ۳ میلیارد تومانی

اخبار بازار – سال‌ها است که کیوسک‌های مطبوعاتی به سیگار فروشی و تنقلات فروشی بیشتر شبیهند تا دکه روزنامه فروشی؛ کیوسک‌هایی که بسته به «پا خور» محل استقرارشان، بعضاً سودهایی نجومی برای مالکانشان دارند و مالکان، اجاره‌های بسیار سنگین 2 میلیونی، 3 میلیونی و حتی 8 میلیون تومانی از مستاجرانشان، دریافت می‌کنند. این در حالی است که به گفته حمیدرضا تحصیلی مدیر عامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل تهران، مالکان، تنها حدود 200 تا 300 هزار تومان به شهرداری اجاره می‌دهند.

یکی از مستاجران این دکه‌ها می‌گوید: بغیر از 35 میلیون تومان پول پیش، مبلغ 2.5 میلیون تومانی که من بابت اجاره ماهانه دکه‌ام پرداخت می‌کنم از خیلی از دکه‌های دیگر شهر پایین‌تر است؛ چون پاخور اینجا آنقدر نیست ولی با این همه برای پرداخت این مبلغ، باید حداقل 7 میلیون تومان درآمد داشته باشم که با احتساب حقوق شاگرد و هزینه برق و مالیات و غیره، بتوانم سرپا بمانم.

او درباره کرایه‌های 5 تا 8 میلیونی برخی دکه‌های دیگر نیز می‌گوید: موقعیت بعضی از کیوسک‌ها به شکلی است که هم پاخور بالایی دارند و هم فروش زیادی؛ خب طبیعی است که قیمت اجاره آن‌ها هم متفاوت باشد؛ مثلا من شنیده‌ام دکه‌ای میدان … و دکه خیابان … روزانه حداقل 7 میلیون تومان فروش دارند.

او درباره کرایه‌ای که صاحب کیوسک به شهرداری می‌دهد هم می‌گوید: صاحب قرارداد این کیوسک، ماهانه 200 هزار تومان به شهرداری می‌دهد.

خودش می‌گوید درآمد آن‌ها از همه چیز هست بجز فروش رزونامه و مجله؛ می‌گوید: سیگار، تنقلات، آب معدنی و … هزینه‌های دکه را تامین می‌کند و گرنه کسی این روزها روزنامه نمی‌خرد.

رئیس اتحادیه فروشندگان جرائد: دکه‌داران ماهانه 100 تا 300 هزار تومان به شهرداری اجاره می‌دهیم/ سیگار نفروشیم همین اجاره را هم نمی‌توانیم بدهیم

حسین فکری رئیس اتحادیه توزیع‌کنندگان و فروشندگان جراید در گفت‌وگو با تسنیم، در واکنش به مبلغ ناچیز اجاره 100 تا 300 هزار تومانی مالکان این کیوسک‌ها به شهرداری می‌گوید: مبلغ اجاره‌ای که به شهرداری داده می‌شود سالانه بر اساس الگوی تورم بانک مرکزی افزایش می‌یافت ولی امسال شهرداری، مبالغ سنگین‌تری را درخواست کرد که همین امر باعث گلایه ما به شهرداری شد.

وی با ابراز بی‌اطلاعی از اجاره بهای چند میلیونی برخی کیوسک‌های مطبوعاتی در سطح شهر تهران معتقد است که به دنبال اتفاقات اخیری که رخ داده، برخی دست‌هایی در کار است تا ماجرا را جور دیگری نشان دهند.

او البته درباره تخلف صنفی و قانونی دکه‌داران مطبوعاتی در فروش سیگار می‌گوید: موضوع سیگار همچنان بین شهرداری و ما مورد مناقشه است و به نظر می‌رسد مسئولان شهرداری، خودشان هم به این نتیجه رسیده‌اند که با حذف فروش عرضه سیگار و تنقلات، مالکان این دکه‌ها دیگر درآمدی نخواهند داشت و حتی توان پرداخت همان 100 تا 300 هزار تومان اجاره ماهیانه به شهرداری را هم ندارند.

فروش دکه سیگار فروشی در اندرزگو به علت مهاجرت/ قیمت فقط چند میلیارد تومان!

اما ماجرای دکه‌ها و درآمدهای آن‌ها به همین جا ختم نمی‌شود و قیمت خرید و فروش برخی از این کیوسک‌ها آنقدر نجومی است که شاید باورش چندان ساده نباشد. یکی از مشاوران املاک شمال شهر می‌گوید: «قیمت دکه‌هایی که بر خیابان‌های اصلی و پر رفت و آمد این منطقه قرار دارند به شدت بالا است چون درآمدهای بالایی هم دارند.»

این خانم در توضیح آگهی فروش یک دکه در شمال شهر می‌گوید: یک دکه شبانه‌روزی در خیابان فرمانیه هست که مالکش به دلیل مهاجرت قصد فروش آن را دارد؛ مالکش تضمین داده که روزانه 20 میلیون تومان فروش این دکه است و قیمت فروش این دکه 3 میلیارد تومان است.

13980802102235308187374010

او اضافه می‌کند: البته این دکه مجوز فروش شبانه روزی دارد و هیچ مشکلی از این جهت ندارد.

به گفته او، قیمت این دکه بدون سند 3 میلیارد تومان است و در صورت داشتن سند،‌ حداقل قیمتی بالغ بر 15 میلیارد تومان خواهد داشت.

13980802102322402187374310

به گزارش تسنیم، این تنها مورد از این دست دکه‌های لاکچری نیست و اگر صفحه‌های سایت‌های آگهی را بگردید، موارد مشابه اینچنینی باز هم پیدا می‌شود؛ از دکه‌های 250 میلیون تومانی در پاکدشت تا دکه 2.5 میلیارد تومانی در فرمانیه تهران.

 منبع: تسنیم

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا