وعده عرضه بنزین سوپر در جایگاه‌های تهران تا دو هفته آینده

اخبار بازار؛ سمیه سهیلی – عدم عرضه بنزین‌های باکیفیت بالا مانند بنزین سوپر در کلانشهرهایی از جمله تهران به اعتقاد کارشناسان نقش به سزایی در افزایش میزان آلودگی هوا دارد و مسئولان باید توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند.

در این راستا برخی از کارشناسان عرضه بنزین در بازار بورس انرژی را دلیل کم شدن آن در جایگاه‌ها می‌دانند زیرا متقاضیان خرید فرآورده‌های نفتی معتقدند در بازاری مطمئن و شفاف می‌توانند به دور از هیچ حاشیه‌ای این محصول را خریداری کنند.

همچنین برخی دیگر معتقدند که صادرات بی‌رویه بنزین سوپر موجب کمبود این فرآورده در کشور شده است این درحالی است که با توجه به صادرات بنزین سوپر از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، این شرکت برای مصرف‌کنندگان بنزین سوپر در داخل کشور پیشنهاد استفاده از بنزین یورو 4 و 5 به جای بنزین سوپر را دارد.

چندی پیش مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در مصاحبه‌ای از افزایش ظرفیت تولید بنزین ایران به حدود 115 میلیون لیتر در روز خبر داده بود و ایران را به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده بنزین در بین کشورهای عضو اوپک دانسته بود اما برخلاف این ادعا در حال حاضر بنزین سوپر چند ماهی است که در جایگاه‌های بنزین ارائه نمی‌شود و هیچ پاسخ قانع‌کننده‌ای نیز برای عدم استفاده مصرف‌کنندگان از این فرآورده نفتی اعلام نمی‌شود.

به دنبال اعتراضات مردمی و انتشار آن از سوی رسانه‌ها، مدیر تأمین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز بالاخره در گفت‌وگویی مشکل عدم توزیع بنزین سوپر در همه جایگاه‌های تهران و سایر کلانشهرها را تکذیب کرد و اظهار داشت: حدود 30 درصد جایگاه‌های تهران در این مدت توزیع و عرضه بنزین سوپر داشته‌اند و برنامه داریم تا دو هفته آینده این مشکل را به‌طور کلی رفع کنیم.

کرمی در ادامه بدون نام بردن از هیچ جایگاه خاصی از مجموع 220 جایگاهی که در تهران فعال هستند و ممکن است در ساعاتی از شبانه‌روز این نوع بنزین را در تهران عرضه کنند، مدعی شد که حدود نیم میلیون لیتر بنزین سوپر به‌صورت روزانه در برخی جایگاه‌ها در تهران عرضه می‌شود و تا پایان ماه جاری این میزان افزایش خواهد یافت.

وی درباره دلیل عدم توزیع بنزین سوپر در این مدت و موانع تولید آن افزود: در حوزه تعمیرات پالایشگاهی و تولید بنزین در پالایشگاه‌ها گاهی مشکلات و موانعی پیش می‌آید که باعث عدم تحقق برنامه‌های تدوین‌شده می‌شود.

این وعده‌هایی است که از سوی یکی از مسئولان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و در پاسخ به اعتراضات موجود بیان شده است؛ حال اینکه چقدر از این وعده‌ها محقق می‌شود و آیا مردم تا دو هفته آینده به بنزین سوپر دسترسی پیدا می‌کنند یا خیر در هاله‌ای از ابهام باقی خواهد ماند.

طی چند هفته اخیر مردم شاهد این بوده‌اند که میزان سوخت‌گیری مجاز خودروهای شهروندان، در جایگاه‌ها ابتدا به 30 و اکنون به 20 لیتر در هر سوختگیری در هر جایگاه محدود شده است که این رویه با ادعاهای وزیر نفت که مدعی است برنامه‌ای برای محدود کردن عرضه بنزین و یا گران کردن را نداریم در تناقض است.

 

افزایش سه برابری قیمت کپسول گاز مایع

همزمان با مشکل عدم توزیع بنزین سوپر در جایگاه‌های تهران و کلانشهرها و با آغاز فصل پاییز و فرارسیدن روزهای سرد سال، مصرف‌کنندگان کپسول‌های گاز نیز از مشکل عدم نظارت مسئولان وزارت نفت درامان نماندند و برای تهیه این کپسول‌ها در روزهای اخیر با مشکل مواجه شده‌اند.

درحالی‌که کپسول‌های گاز در حدود دو هفته پیش با قیمتی حدود 12 هزار تومان عرضه می‌شد در حال حاضر این کپسول‌ها که نیاز اصلی برخی از مردم و بویژه برخی کارگاه‌های ساختمانی در فصل سرما است با افزایش سه برابری بین 30 تا 35 هزار تومان در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد.

این در حالی است که بسیاری از کارگاه‌های ساختمانی که هنوز به مرحله تعیین‌شده نرسیده‌اند که بتوانند از گاز کارگاهی استفاده کنند. و باید از کپسول‌های گاز مایع استفاده کنند؛ در حال حاضر برای تهیه این کپسول‌ها با مشکل کمبود شدید مواجه شده‌اند و در صورت تأمین هم، باید هزینه سه برابری برای آن را پرداخت کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا