اخبار برگزیده

پورسیدآقایی و آخوندی متهمان اصلی تصادف قطارها در سمنان

اخبار بازار؛ صفورا طالب‌زاده – غلامحسین اسماعیلی هیچ اشاره‌ای به اسامی متهمان اصلی این پرونده نکرد ولی گفت که دستگاه قضایی بصورت خارج از نوبت در حال رسیدگی به این پرونده است.
خبرنگار پارلمانی روزنامه امروز پیش از صدور این کیفرخواست گفت‌وگویی با یکی از نمایندگان مجلس در این خصوص داشت که در پی می‌آید:
علیرضا بیگی؛ نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در این خصوص با بیان اینکه به دلایل مختلف، قوای سه‌گانه در به نتیجه رسیدن این پرونده تا کنون تعلل کرده‌اند، افزود: پس از وقوع این حادثه، حدود 3 ماه طول کشید تا آقای آخوندی به مجلس بیایند تا بتوانیم در رابطه با این موضوع از وی سؤال کنیم.

13920619125202221 PhotoL

وی اظهار کرد: حدوداً یک هفته پس از فوت آقای هاشمی رفسنجانی توانستیم وزیر راه و شهرسازی وقت، آقای آخوندی را به مجلس بیاوریم که این نشان‌دهنده حمایت آقای هاشمی از آقای آخوندی بود. در آن روزهایی که قطارها در استان سمنان دچار حادثه شدند، حادثه ساختمان پلاسکو نیز رخ داد که ما شاهد تبعیض در پوشش رسانه‌ای این 2 حادثه بودیم که حتی صداوسیما نیز در کمرنگ جلوه دادن حادثه قطار نقش به سزایی داشت.
بیگی گفت: در حادثه قطار حدوداً 50 نفر از هموطنانمان را از دست دادیم، ولی متأسفانه عزای عمومی هم اعلام نشد. زمانیکه که حادثه پلاسکو اتفاق افتاد یک هفته پس از آن، شهردار وقت آقای قالیباف و وزیر کشور به صحن علنی مجلس آمده و توضیحاتی در خصوص حادثه ارائه کردند، ولی در خصوص حادثه قطار 3 ماه بعد و بالاجبار آقای آخوندی به مجلس آمدند.

13920619125204888 PhotoL

وی تشریح کرد: تمام تلاش‌ها معطوف به این بود که قضیه کاملاً عادی جلوه داده شود. در حادثه پلاسکو با دستور رئیس‌جمهور گروه حقیقت‌یاب ملی تشکیل شد تا به بررسی علل وقوع آن پی ببرند در حالیکه در قضیه حادثه قطار رئیس‌جمهور آقای ترکان را رئیس گروه حقیقت‌یاب تعیین کردند که ایشان نیز 24 ساعت بعد از آن، اعلام کردند که علت حادثه اشتباه سوزن‌بان بوده که به قطار سمنان- مشهد، خبر توقف قطار تبریز را نداده است، که این خود بیانگر یک گسست مدیریتی است.
نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: پس از گذشت 3 سال از این حادثه نه دستگاه قضا رأی صادر کرده و نه مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون را بیان کرده است که همه این موارد به قبیله گرایی سیاسی مجلس بستگی دارد.
وی افزود: متهم و مقصر اصلی این حادثه آقای آخوندی است که متأسفانه آقای پورسیدآقایی که مدیرعامل وقت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بود با استعفای خود مانع از برکناری و استعفای وزیر راه و شهرسازی شد. پس از اینکه آقای پورسیدآقایی خود را مقصر اصلی حادثه قطار تبریز- مشهد می‌داند که در آن مقطع کار پسندیده‌ای بود، شاهد این بودیم که ایشان را همانند یک قهرمان تودیع کردند.
وی در ادامه افزود: در هیچ کشوری ما شاهد این نیستیم که وقتی مسئولی از وقوع حادثه‌ای خود را مقصر می‌داند و استعفا می‌دهد، مجدداً پست و مقام بگیرد، ولی در این مورد پس از گذشت 3 ماه این فرد را به‌عنوان معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران معرفی می‌کنند که این نیز جای سؤال دارد.
وی بیان کرد: تعداد مسافرانی که ماهانه با مترو جابجا می‌شوند بسیار بیشتر از تعداد مسافران راه‌آهن در طول یک سال هستند. ولی قبیله گرایی سیاسی سبب شد تا این فرد به این سمت دست یابد.

139509221351567389435384

بیگی خاطرنشان کرد: علیرغم اعتراض نمایندگان به عدم قرائت گزارش کمیسیون عمران در صحن علنی همچنان این موضوع به اتمام نرسیده و علت آن نیز این است که آقای آخوندی صرفاً یک وزیر نبوده، بلکه نماد هزار فامیل نظام است که همگی ایشان را حمایت کردند.
نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی افزود: کمیسیون عمران گزارش خود را در تاریخ 15 تیرماه 98 تقدیم هیات رئیسه کرد که این گزارش در تاریخ 27 شهریورماه چاپ شده است که این نشانگر این است که پس از اعتراض 162 نماینده برای تسریع در رسیدگی به این پرونده، مقاومتی برای به طول انجامیدن این موضوع وجود دارد زیرا مخاطب آن آقای آخوندی است.
بیگی اشاره کرد: در موضوعات مشابه مثل حادثه دانشگاه آزاد و یا آتش‌سوزی مهدکودک زاهدان کمیسیون عمران در عرض 5 ماه نتیجه گزارش را در صحن علنی قرائت کردند، ولی حاضر نیستند که گزارش حادثه قطار تبریز- مشهد را قرائت کنند.
وی در پایان تأکید کرد: سناریوی عجیبی پشت این قضیه است که پس از گذشت 3 سال، نه قوه مجریه با عوامل این حادثه برخورد کرده، نه قوه قضاییه تا بدین لحظه رأی صادر کرده و همچنین قوه مقننه نیز گزارش حادثه را قرائت نکرده است و هر 3 قوه متفق در حمایت از آقای آخوندی برآمده‌اند و ما نیز به‌عنوان نمایندگان مردم نمی‌دانیم جواب خانواده‌های داغ‌دیده را چگونه پاسخگو باشیم.
آذرماه سال 95 بود که قطار تبریز به مشهد در محور دامغان-سمنان دچار حادثه می‌شود که در این حادثه قطار سمنان به مشهد از پشت به قطار تبریز به مشهد که در همان ریل متوقف بود، برخورد می‌کند. در این حادثه که در ساعت ۷:۲۲ صبح روز جمعه پنجم آذر ۱۳۹۵ رخ داد. در پی برخورد دو قطار، چهار واگن از ریل خارج و پنج واگن نیز دچار حریق شدند. در این حادثه ۴۷ نفر از هموطنانمان جان خود را از دست داده و ۱۰۳ نفر نیز مصدوم شدند.
با توجه به صدور کیفرخواست متهمان این حادثه در هفته گذشته و قول سخنگوی دستگاه قضا برای رسیدگی خارج از نوبت به این پرونده طی ماه‌های آینده احکام متهمان این حادثه صادر شوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا