مقاله

وقت زنده باد، مرده باد نیست

اخبار بازار؛ علی شمیرانی – شخصا در جریان یکی از این جدل‌ها در یک گروه قرار داشتم که یک طرف لینک‌ها و اخبار و نظرات مخالف علیه آن‌سو ارسال می‌کرد و طرف دیگر در حال دفاع و حمله به سوی دیگر بود.
غربی‌ها اصطلاحی دارند با این عنوان که «شیطان در جزییات است.» به این مفهوم که یک کار ممکن است در ابتدا و در ظاهر ساده به نظر بیاید اما وقتی به جزییات می‌رسیم دشوارتر از چیزی است که تصور می‌شود.
ماجرای خدمات ارزش افزوده نیز از این جنس است که هر چه جزییات بیشتری ارایه می‌شود، سختی‌ها و ابهامات بیشتری نیز آشکار می‌شود.
من نیز به نوبه خود طبعا پیگیر این مساله هستم. در گروهی که عضو بودم وارد بحث شدم و حسب تجربه تاکید کردم وقتی ماجراهایی از این دست شکل می‌گیرد و هنوز جزییات کامل ماجرا روشن نیست، وقت زنده‌باد و مرده‌باد گفتن نیست و هرگونه طرفداری از یک سمت، اشتباه بوده و انگ تعصب، احتمال آلودگی، ساده‌لوحی، زد و بند یا جانبداری کورکورانه را به دنبال دارد.
در اینگونه مواقع باید با دقت جزییات آنچه طرفین می‌گویند را رصد کرد. اینکه بگوییم چون دزدی‌های برخی رو شده، حالا پرونده‌های جدید در حال رو شدن است و تمرکز روی این ارتباطات و افشاگری‌ها هم مساله اصلی محسوب نمی‌شود.
ما به درستی نمی‌دانیم در ماجرای معضل خدمات ارزش‌افزوده، چه کسی در حال حمله است، چه کسی با اشراف بر آنچه در پشت پرده می‌گذرد، اقدام به یک پیش‌دستی و فرار به جلو کرده تا مسایل روزهای آینده را تحت‌الشعاع قرار دهد و چه کسی در حال دفاع است. یافتن حقایق در این گونه موارد البته خیلی سخت نیست اما کار هر کس هم نیست.
لذا به دوستان و همکارانم توصیه کردم بدون هیچ تعصب و پیش‌داوری، در فاز فعلی، تمرکز و توجه خود را روی ارتباط و تقدم و تاخر طرح ابهامات و افشاگری‌ها نگذارند، بلکه بدون هیچ تعصبی و با دقت، پیگیر گردآوری و رصد تمام جزییات باشند. چه بسیار مواردی بوده‌اند که حقیقت در ابتدای ماجرا یک شکل داشته و در انتهای ماجرا به کل وارونه شده است.
فعلا این فوران اطلاعات است که مهم است و باید گردآوری شوند و اکنون وقت تحلیل و جانبداری نیست و هر گونه تحلیل و قضاوتی باید به تعویق بیفتد. مگر آنکه همچون برخی، قصد دیگری داشته باشیم و به جای یافتن و دفاع از «حقیقت»، وامدار زور و زر و تزویر باشیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا