مقاله

پرتماشاگرترین بازی لیگ هزینه سنگینی داد

اخبار بازار؛ نفیسه کرمی | کارشناس‌ارشد علوم ارتباطات – ماجرای تلخ این مسابقه از آنجا آغاز شد که تعدادی از تماشاگرنماهای حاضر در ورزشگاه حرکاتی خارج از عرف داشته و با سردادن شعارهای قوم گرایانه و نافرجام ضد ملی، ساحت ورزش را خدشه‌دار نموده و نظم ورزشگاه را مختل کردند که در نهایت پای مسئولان امنیتی و مقامات تصمیم‌گیر در برخی نهادهای اطلاعاتی و نظامی را نیز به میدان باز کرد.
در همین باره حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی وزارت کشور ضمن اعلام خبر دستگیری هفت نفر از تماشاگران، یادآور شد که چند فرد دیگر نیز به دلیل نوشتن مطالبی از سوی دستگاه‌های امنیتی، انتظامی و قضایی تحت پیگرد قرار گرفته‌اند.
همچنین مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان نیز با اشاره به وقایع اخیر در برخی استادیوم‌های ورزشی بر لزوم تشکیل هر چه سریعتر کارگروه صیانت از ارزش‌های اخلاقی و فرهنگی در محیط‌های ورزشی تاکید کرد.
حسن نوروزی نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در همین رابطه اظهار داشت: “این اتفاق را خیلی نباید حاد کرد. اما در عین حال مسئولان فرهنگی کشور از جمله صداوسیما، صداوسیمای استان آذربایجان و مسئولان ورزشی باید کار فرهنگی کنند تا آگاهی بخشی لازم صورت گیرد.”
با این وجود تب تند این رفتار مشمئز‌کننده بلافاصله با برخورد قاطع همشهریان ستارخان و باقرخان فروکش کرد.
اما چاره‌اندیشی برای جلوگیری از وقوع چنین رویداد‌های تأسف باری می‌بایست آسیب‌شناسی شود، چنانچه در اکثر کشورها بررسی و رصد رفتارهای جمعی و خارج از عرف تماشاگران و هواداران تیم‌های ورزشی توسط عوامل انتظامی با همراهی متخصصین روان‌شناسی اجتماعی و جامعه شناسان مورد بررسی و تجزیه‌وتحلیل قرار گرفته و راهکارهای پیشگیرانه و آموزش‌های لازم برای جلوگیری از این رفتارهای ضد اجتماعی اتخاذ می‌شود.
شایسته است جهت سیاستگذاری‌های فرهنگی و اجتماعی در چنین اتفاقاتی، مراجع ذیصلاح ضمن بهره‌گیری از توان فدراسیون فوتبال، عوامل باشگاه‌ها، بازیکنان، لیدرها و هواداران با کسب آگاهی و آموزش‌های لازم به مقابله صحیح و منطقی با چنین رفتارهایی اقدام نمایند، چه بسا سیاستگذاری سودجویان به صورت طولانی‌مدت هدفگذاری شده و حواشی پیش‌آمده مقدمه‌ای برای اقدامات ضدمیهنی هدفمند آتی باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا