۱۵ بار گرانی بنزین، با تورم چه کرد؟

اخبار بازار – در حالی که اقتصاددانان معتقدند که عامل کلیدی افزایش قیمت‌ها و تورم، افزایش قیمت بنزین نیست، اما گروهی موج‌سوار و سوءاستفاده‌کننده به هر بهانه‌ای متوسل می‌شوند تا با ایجاد تلاطم در بازارهای مختلف، قیمت‌ها را بالا ببرند.

این در شرایطی است که دولت بلافاصله بعد از تغییر قیمت بنزین، به بخش‌های مختلف اقتصادی اولتیماتوم داد که اجازه افزایش قیمت ندارند و حتی درخواستی برای گرانی کالاها نیز نداشته باشند.

رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت رضا رحمانی هفته گذشته در جلسه ستاد تنظیم بازار با تاکید بر این‌که هیچ افزایش قیمتی در کالاها نخواهیم داشت، گفت: باید با نصب بنر، متخلفین را به مردم معرفی کرد تا مردم از این طریق بدانند که که این فرد در حق آنها اجحاف کرده است.

بر این اساس، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد براساس مصوبه جلسه کارگروه تنظیم بازار در تاریخ ۲۴ آبان، هر گونه افزایش قیمت کالا و خدمات به خصوص به بهانه افزایش قیمت بنزین ممنوع خواهد بود.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت (صمت) استان تهران نیز از دو برابر شدن نظارت‌ها بر بازار خبر داده است. عزیزالله افضلی با بیان این‌که در پی اصلاح قیمت بنزین، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران مکلف شده گشت‌های بازرسی را تشدید کند، متذکر شد: مقرر شده سازمان صمت با همکاری سازمان تعزیرات حکومتی، پلیس امنیت اقتصادی، بازرسی اتاق اصناف تهران و دستگاه‌های مرتبط دیگر از واحدهای صنفی بازرسی کند.

قیمت‌ها تا شب عید تغییر نمی‌کند

در این میان، آن‌طور که مقامات دولتی اعلام کرده‌اند، تصمیم دولت این است که تا پایان سال هیچ افزایش قیمتی نداشته باشیم. عباس قبادی، معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت چندی پیش اعلام کرد: برنامه‌ای برای افزایش قیمت کالاها نداریم و بر همین اساس اقلامی که مدیریت آنها در اختیار دولت است، تا شب عید نیز ثابت خواهد ماند.

عباس قبادی در خصوص شرایط بازار و کنترل قیمت‌ها گفت: در حال حاضر با توجه به بازرسی‌هایی که در بازار انجام می‌شود، شرایط خوبی حاکم بوده و با توجه به فراوانی کالا و تکمیل بودن انبارهای ذخایر استراتژیک، با افزایش و یا تغییری در قیمت‌ها روبه‌رو نخواهیم شد.

تورم به کجا رسید؟

آخرین آمار از وضعیت تورم ماهانه، از نزولی شدن تورم حکایت دارد. بنا به گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه آبان ماه ١٣٩٨ برای خانوارهای کشور به ۴١,١ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ۰.۹ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

نرخ تورم نقطه‌ای گروه‌های عمده «خوراکی ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» نیز به ترتیب ٢٨,٨ و ٢۶.٢ درصد بوده و نرخ تورم نقطه‌ای هر دو گروه عمده در مقایسه با ماه قبل کاهش داشته است.

این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ۲۷ درصد است که نسبت به ماه قبل ١,٣ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٢٧,٣ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ١,٢ واحد درصد کاهش داشته است.

5288378

موج‌سواری دلالان روی قیمت بنزین

در این میان، دلالان که در سال ۹۸ به دلیل ثبات و تعادل بازار در اغلب بازارها، کمترین بازدهی را کسب کرده‌اند، همواره تلاش کرده‌اند که به بهانه مختلف، قیمت‌ها را جابه‌جا کرده و برای خود کسب سود کنند. حالا نیز افزایش قیمت بنزین بهانه خوبی بوده تا از این فرصت، برای به حداکثر رساندن سود خود اقدام کنند.

این در حالی است که به اعتقاد اقتصاددانان، عامل کلیدی افزایش قیمت‌ها، افزایش در حجم پول و تغییر متغیرهای وابسته به آن است. ضمن این‌که در سال‌جاری و سال آینده تنگناهای مالی دولت می‌تواند چندین برابر افزایش قیمت بنزین، تورم ایجاد کند.

به گفته مرتضی ایمانی‌راد، افزایش قیمت بنزین می‌تواند قیمت‌های نسبی را جابه‌جا کند، ولی خودش عامل افزایش قیمت‌ها نیست.

به باور وی، افزایش قیمت‌ها در برابر افزایش قیمت بنزین تنها یک مساله روانی است که اثرگذار هم هست، ولی اثر آن در کوتاه‌مدت است و در بلندمدت از بین می‌رود. ضمنا مطالعات نشان می‌دهد که افزایش سه برابری بنزین تنها کمتر از ۲۵ درصد روی کرایه حمل اثر دارد.

اثر مستقیم افزایش قیمت بنزین روی تورم چقدر است؟

تحلیل‌های موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد حداکثر اثر قیمت بنزین بر روی نرخ کالاها ۴ درصد دیده شده است؛ عددی که چندی پیش نیز رییس‌کل بانک مرکزی به آن اشاره کرد و گفت: وی افزود: محاسبات اداره بررسی‌های اقتصادی بانک مرکزی نشان می‌دهد که تاثیر افزایش امروز قیمت بنزین در تورم، در حدود ۴ واحد درصد در سال خواهد بود.

معاون وزیر اقتصاد نیز هفته گذشته در نشست خبری سخنگوی دولت با حضور مسئولان مرتبط با اجرای طرح اصلاح قیمت در پاسخ به خبرنگاران گفت: اثر مستقیم این افزایش قیمت کمتر از دو درصد است. نگرانی مردم ناشی از تجارب گذشته است و ربطی به این موضوع ندارد.

بر این اساس، به گفته حسین مدرس‌خیابانی، قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت، پس از پیروزی انقلاب اسلامی ۱۵ بار قیمت بنزین از ۱۰ تا ۴۰۰ درصد افزایش یافته است که ۶ بار موجب کاهش تورم و ۳ بار موجب افزایش تورم شده و ۶ بار نیز تورم تغییر نکرده است.

وی تاکید دارد: با کنترل‌هایی که انجام می‌دهیم، جلوی شوک حاصل از گرانی بنزین را می‌گیریم و پس از مدتی مردم مزایای حاصل از این طرح را می‌بینند. نقطه قوت اجرای طرح ستاد تنظیم بازار برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها، همکاری اصناف است.

 منبع: خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا