نقش خیّرین در تقویت منابع قرض‌الحسنه بانک مهر ایران

اخبار بازار – به گزارش اخبار بازار به نقل از روابط عمومی بانک قرض الحسنه مهر ایران، با وجود مزایای قرض‌الحسنه، بايد ديد چه عواملي خيّرين را به اعطاي اين قرض يا سپرده‌گذاري وجوه خود در بانک‌هاي قرض‌الحسنه، تشويق مي‌کند؟ اولين مشوق سپرده‌گذاراني که وجوه خود را در قالب سپرده‌هاي قرض‌الحسنه در اختيار بانك‌ها قرار مي‌دهند، انگيزه معنوي و اجر اخروي قرض‌الحسنه است. با اين حال، مشوق‌هاي ديگري نيز وجود دارند كه اين انگيزه معنوي را تقويت مي‌كنند.

جوایزی که کارساز نبودند
پیش از این، اعطای جوایز و قرعه‌کشي بين صاحبان حساب‌هاي قرض‌الحسنه، يکي از راه‌هاي رايج براي جذب اين نوع سپرده‌ها بود، ولي عملاً در سال‌هاي اخير، بر اساس آمارهاي بانک مرکزي، مجموع منابع قرض‌الحسنه شبكه بانكي كشور نسبت به كل منابع، كمتر از ۱۰ درصد بوده است. البته درباره جوايز و قرعه‌كشي، شك و شبهه‌هايي هم مطرح بود؛ به‌طوري كه برخي، افتتاح حساب‌ قرض‌الحسنه به شرط شركت در قرعه كشي را شبه‌ربوي مي‌دانند. به همين دليل، خيّرين نمي‌خواستند اين اجر معنوي را با چنين شبهاتي، از دست دهند.
در چنین شرایطی، یک بانک تخصصي قرض‌الحسنه، چگونه مي‌تواند منابع خود را افزايش دهد تا افراد کمتري در صف انتظار وام قرار گرفته و بانک بتواند به درخواست تعداد بيشتري از متقاضيان دريافت تسهيلات پاسخ دهد؟ در فعاليت‌هاي بانكي، جذب مشتري و منابع مالي وي اهميت زيادي دارد و دو دسته از عوامل، بر جذب منابع تأثير دارند.
دسته اول، عوامل برون‌سازمانی مانند شرایط اقتصاد کلان، نرخ تورم و نرخ سود سپرده‌های بانکی هستند که تعيين آن‌ها، خارج از اختيار بانک‌هاست. دسته دوم، عوامل درون‌سازماني بانك‌هاست كه رقابت بين بانك‌هاي مختلف را به وجود مي‌آورد.
این در حالی است که یکی از بزرگترين دغدغه‌هاي بانک‌هاي قرض‌الحسنه، جذب منابع و سپرده‌هاي جديد است. اين امر زماني دشوارتر مي‌شود که به ياد بياوريم بانك قرض‌الحسنه از مهم‌ترين عامل جذب مشتري در بانكداري رايج، يعني نرخ سود سپرده‌ها، استفاده نمي‌كند. پس وقتي از عوامل مؤثر بر جذب سپرده خيّرين در بانك‌هاي قرض‌الحسنه صحبت مي‌كنيم، بايد به عوامل ديگري غير از نرخ سود، توجه كنيم.

سود، تنها دلیل افتتاح حساب نیست
قبل از هر چیز باید به‌خاطر داشته باشیم که قرض‌‌الحسنه، رفتاری ناشي از انگيزه‌هاي ايثار و نوع‌دوستي است و انگيزه‌هاي مادي، تأثير چنداني بر آن ندارد. حال بايد ديد چه عواملي، اين انگيزه‌هاي خيرخواهانه را از حالت بالقوه، به حالت بالفعل در مي‌آوردند؟
بانک قرض‌الحسنه مهر ایران یکی از نمونه‌های موفق تبديل انگيزه‌هاي معنوي، به کنش‌هاي مثبت اجتماعي است و توانسته در دوره ۱۲ ساله فعاليت خود، بيش از ۷ ميليون سپرده‌گذار را جذب کند و به‌تنهايي، حدود يك‌چهارم كل تسهيلات قرض‌الحسنه كشور را به متقاضيان اعطا كند‌؛ به‌طوري كه تا كنون ۵ ميليون و ۸۰۰هزار نفر از تسهيلات اين بانك استفاده كرده‌اند.
عوامل متعددی در رابطه با جذب منابع خیّرین در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران وجود دارد، خيّريني که با گذاشتن وجوه مازاد خود در اختيار اين بانک، صف‌هاي انتظار وام قرض‌الحسنه را کوتاه‌تر و دامنه پوشش وام قرض‌الحسنه را گسترده‌تر مي‌كنند.

اعتماد مردم به مهر ایران
اولین عاملی که موجب اقبال این قشر جامعه به بانک قرض‌الحسنه مهر ایران شده، عملکرد شفاف بانک و جلب اعتماد آن‎هاست. در حالي كه طي سال‌هاي اخير در مجموع نظام بانكي كشور، به‌طور ميانگين تنها نيمي از منابع قرض‌الحسنه به محل قانوني و شرعي خود يعني وام قرض‌الحسنه تخصيص داده شده‌، بيش از ۹۰ درصد منابع بانك قرض‌الحسنه مهر ايران در قالب وام قرض‌الحسنه به متقاضيان اعطا شده است. در نتيجه خيّرين اطمينان دارند كه از انگيزه‌هاي معنوي‌شان سوءاستفاده نمي‌شود و بانك، فعاليتي بر خلاف ميل و خواسته آن‌ها انجام نمي‌دهد، خواسته‌اي كه در واقع همان خدمات‌رساني به متقاضيان قرض‌الحسنه و تأمين مالي آن‌هاست.

اطلاع‌رسانی، کیفیت خدمات و کارکنان شایسته
دومین عامل را می‌توان در اطلاع‌رسانی و بازاریابي صحيح و هوشمندانه خدمات بانکي دانست. ممکن است بخشي از خيّرين به دليل عدم اطلاع از خدمات بانکي مورد نظر خود، در بانک سپرده‌گذاري نكنند، اما بانك قرض‌الحسنه مهر ايران با اطلاع‌رساني مناسب، به‌روزرساني دائمي وب‌سايت و صفحات خود در فضاي مجازي و همچنين تبليغات محيطي توانسته در جذب منابع خيّرين، عملكرد موفقيت‌آميزي داشته باشد.
سومین عامل را می‌توان در کیفیت ارائه خدمات دانست. بانک قرض‌الحسنه مهر ايران کوتاه‌ترين مسير را براي تبديل انگيزه‌هاي معنوي به تلاش‌هاي واقعي در اختيار خيّرين قرار داده است. به‌طوري که افتتاح حساب در اين بانك، در كمترين زمان و با طي كمترين مسافت از منزل يا محل كار و به‌صورت آنلاين و غيرحضوري، امكان‌پذير است.
چهارمین عامل، برخورد کارکنان با مشتریان است. کارکنان آموزش‌دیده، صبور و آگاه نسبت به خدمات بانك می‌توانند نقش قابل توجهي در جذب سپرده‌گذاران جديد ايفا كنند. رفتار كاركنان بانك، به‌عنوان اولين بازخوردي كه مشتري از بانك مي‌گيرد، مي‌تواند در جذب يا عدم جذب او تأثيرگذار باشد. كاركناني كه با دقت به سؤالات مشتريان توجه كرده و پاسخ‌هاي دقيق و بدون ابهام را به آن‌ها ارائه مي‌دهند، تأثير مثبتي بر جذب منابع براي بانك و دستيابي به اهداف تعيين‌شده دارند. همان برخود اوليه، مي‌تواند در تصميم‌گيري مشتريان براي سپرده‌گذاري يا ترك بانك، دخيل باشد. اطلاع كامل از خدمات بانك، آشنايي با زبان بدن، حسن برخورد و اختصاص زمان كافي به مشتريان از ويژگي‌هاي مؤثر بر جذب سپرده‌گذاران جديد است.
علاوه بر مجموعه عوامل فوق، برخی نوآور‌ی‌ها می‌تواند به جذب منابع سپرده‌گذاران جدید و همچنين ترويج و توسعه سنت قرض‌الحسنه کمک کند که نمونه اين نوآوري‌ها در بانك قرض‌الحسنه مهر ايران، باشگاه خيّرين است.

باشگاه خیّرین مهر ایران، راهکاری براي تقويت انگيزه‌هاي معنوي
باشگاه خیّرین بانک قرض‌الحسنه مهر ایران برای برقراري ارتباط خيّرين با بانک راه‌اندازي شده و چهره‌هاي مردمي و بنگاه‌هاي اقتصادي، از اعضاي آن هستند. چهره‌هاي شناخته شده در سطح جامعه، مي‌توانند به‌عنوان الگويي براي ترويج و توسعه سنت قرض‌الحسنه فعاليت کنند. بنگاه‌ها اقتصادي نيز مي‌توانند در راستاي ايفاي نقش در زمينه مسئوليت‌هاي اجتماعي خود، تفاهم‌نامه‌هايي را با بانک در دستوركار قرار دهند.
عضویت در باشگاه خیّرین، کمک می‌کند تا منابع اين قشر از جامعه با راهکارهاي بانك قرض‌الحسنه مهر ايران به‌صورت هدفمند، هدايت شود. به‌عنوان مثال، بانك قرض‌الحسنه مهر ايران بسته‌هاي خدمات بانكي و اعتباري ويژه خيّرين مانند پرداخت تسهيلات قرض‌الحسنه از محل گردش مالي حساب آن‌ها به افراد معرفي‌شده را در طرح‌هاي خود دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا