ای ‌کاش بجای آذری جهرمی، روحانی در پیشگاه ملت عذرخواهی می‌کرد

اخبار بازار؛ ابوالفضل شاکری – اقدام ناگهانی دولت در افزایش قیمت بنزین به‌جای آنکه مرهمی بر هزاران درد اقتصادی کشور باشد، آن‌قدر بد عملیاتی شد که جای هیچ دفاعی از آن باقی نمی‌گذارد، به‌طوری‌که بحرانی که دولت دوازدهم در ماه‌های آخرش به وجود آورد را می‌توان در تاریخ چهار دهه اخیر کشور بی‌سابقه خواند!
جالب‌تر اینجاست که سخنگوی دولت بعد از اعلام ناگهانی سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین گفت که «من فکر می‌کنم رئیس‌جمهور خود را فدای مصالح مردم و کشور کرد؛ دولت تصمیمی که با تأیید سران قوا و کارشناسان اتخاذ شد را عملی کرد.» به‌نظر می‌رسد توصیفی که ربیعی از واژه فدا کردن داشته، کاملاً نظر شخصی‌اش باشد، چراکه مصادیق فدا شدن، فشار مضاعف به مردم و تخریب اقتصاد ملی نیست!
البته نباید فراموش کرد منطقاً قیمت سوخت باید با سایر کالاهای اساسی عرضه ‌شده در کشور، همخوانی داشته باشد، اما اینکه یک پولی را از جیب مردم درآورده و بخشی از آن را مجدداً با منت به مردم پرداخت کنند، شاهکار نیست. بماند که احتمالاً دولت از محل این جابه‌جایی‌های پول هم بی‌نصیب نمی‌ماند، وگرنه بعید است دغدغه کیفیت زندگی مردم، مسئولان را تا این حد به واکنش و تکاپو وا دارد.
دولت به ظاهر علت اصلی سهمیه‌بندی بنزین را مبارزه با قاچاق سوخت، کاهش مصرف بنزین و بهبود شرایط محیط‌زیست اعلام کرده، اما پس از فروکش کردن ناآرامی‌ها حسن روحانی در توضیح شرایط اقتصادی بحران‌زده دولت گفته «سالانه حدود ۴۵۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای اداره کشور در خزانه نیاز است، بالاترین مالیاتی که پیش‌بینی می‌شود سال آینده بتوانیم بگیریم ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است، ۳۰۰ هزار میلیارد تومان دیگر که برای‌ بودجه لازم است را از کجا بیاوریم؟ درآمد اصلی که کشور را اداره می‌کند پول‌ نفت است.» شاید جملاتی که از رئیس‌جمهور خواندید علت بسیاری از اقدامات روزهای اخیر را توضیح دهد، بله دولت از کجا بیاورد خرج کند!
نکته جالب اینجاست که دولت حتی نمی‌داند چطور می‌تواند در شرایط خراب اقتصادی دخل‌وخرجش را مدیریت کند. می‌آید طرحی می‌دهد که مثلاً خرج امور جاری را بدهد، اما صدها میلیارد تومان به اقتصاد شکننده کشور خسارت می‌زند. آقای روحانی انصافاً اگر هیچ کاری نمی‌کردید، اگر تمام مشاوران خبره و نوابغ اقتصادی که دوروبرتان هستند را به مرخصی می‌فرستادید، آیا امروز شرایط کشور بهتر نبود؟!
مثلاً هزینه‌های کشور را مدیریت کرده‌اید؟ مثلاً باری از دوش مردم‌ برداشته‌اید؟ الحق و‌ الانصاف چطور طرحی با این اهمیت را این‌قدر بد اجرا کردید؟ جالب اینجاست که این‌همه مردم را به‌زحمت انداختید و در آخر رئیس ‍پلیس راهنمایی و رانندگی چند روز پس از سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین اعلام می‌کند افزایش قیمت بنزین تاکنون منجر به کاهش مصرف سوخت نشده است! پس فایده این‌همه استرس و فشار به مردم چه بود؟
در برخی از گزارش‌ها مثل همانی که از قول رئیس پلیس راهنمایی خواندید، گفته شده افزایش قیمت و سهمیه‌بندی بنزین نه‌تنها باعث کاهش مصرف نشده، بلکه نتیجه آن باعث شده تا هزاران شعبه بانکی و صدها ساختمان دولتی و بی‌شمار اموال خصوصی مردم در سراسر کشور آسیب ببیند.
اگر قرار باشد با همین فرمان کشور را در ماه‌های باقی‌مانده از دولت دوازدهم مدیریت کنید که خدا به همه ما رحم کند! یک تصمیم گرفتید و کشور را برای روزهای متوالی دچار بحران و خسارات جدی کردید.
به همان مشاوران نخبه اقتصادی دفتر ریاست جمهوری مراجعه کنید ببینید خسارات اجرای فوق مدبرانه‌ دولت در سهمیه‌بندی و افزایش قیمت سوخت چه بوده است؛ مثلاً شاید بد نباشد نوبخت و نهاوندیان به‌عنوان دوقلوهای پشت پرده دولت از دلایل تصمیمات اخیر دولت رمزگشایی کنند! واقعاً عجیب است چرا روحانی اصرار دارد تحت هر شرایطی برخی افراد که نتیجه تصمیمات آن‌ها چیزی جز رها شدن تورم، منفی شدن رشد اقتصادی، سهمیه‌بندی بنزین و بازگشت به سیاست‌های توزیعی، افزایش شکاف بین فقیر و غنی در جامعه نبوده را در دولت همچنان حفظ کند و به‌هیچ‌وجه حاضر نیست دست به ترکیب هسته اصلی تیم اقتصادی خود زده و آن‌ها را کنار بگذارد. آیا بازهم قرار است مردم قربانی نوابغ اقتصادی شکست‌خورده‌ شما شوند؟
نتیجه تمام این تصمیمات شکست‌خورده زیان به جان، روان و جیب میلیون‌ها ایرانی است! آقای روحانی!‌ به‌جای آنکه با سیستم مانیتورینگ و دوربین‌های مداربسته سطح شهر برای مردم خط‌ونشان بکشید و در آخر وزیر ارتباطات را برای عذرخواهی جلو بفرستید، باید خودتان در محضر مردم بابت تمام نواقص و پیشامدهای روزهای اخیر عذرخواهی می‌کردید!
به‌این‌علت که نمی‌توانید مردم را قانع کنید، بیش از یک هفته اینترنت کشور را قطع کردید، می‌دانید با همین یک‌قلم قطعی اینترنت چه زیانی به اقتصاد کشور زده‌اید؟ می‌دانید چقدر از اموال عمومی و خصوصی کشور در این شلوغی‌ها نابود شد؟
هنوز آمار دقیقی پیرامون تعداد شعب و دستگاه‌های عابر بانک آسیب‌دیده بانک‌های کشور ارائه نشده، اما گفته می‌شود که در روزهای اخیر دست‌کم ۹۰۰ شعبه بانک در سراسر کشور دچار خسارت‌های جزئی و کلی شده‌اند. همچنین پیرامون تعداد خودپرداز‌های منهدم شده یا آسیب‌دیده نیز تخمین‌های اولیه حکایت از تخریب کلی یا جزئی دست‌کم سه هزار خودپرداز بانکی است. برآورد مالی این خسارت‌ها بالغ‌بر یک هزار میلیارد تومان است.
با توجه به تخمین‌های ارائه ‌شده می‌توان گفت در حوادث اخیر ۴.۲ درصد از کل شعبات بانک‌ها در سراسر کشور و ۵.۲ درصد از کل خودپرداز‌های بانکی آسیب دیدند.
برخی سازمان‌های بین‌المللی خسارات ناشی از قطعی اینترنت در ایران را بالغ‌بر 1.5 میلیارد دلار تخمین زده‌اند! بماند چه خانواده‌هایی داغدار عزیزانشان شده‌اند و چه شرکت‌هایی در این وانفسای اقتصادی از نفس افتادند.
در پایان این را هم بگوییم شما که حقوقدان هستید، چطور حاضر شدید بدون مصوبه مجلس برای قیمت بنزین (به‌عنوان یک کالای استراتژیک) تصمیم بگیرید؟ مگر نمی‌دانید هرگونه افزایش قیمت کالاهای اساسی باید به تصویب مجلس برسد؟ شما که می‌دانستید لایحه افزایش قیمت سوخت در مجلس تصویب نمی‌شود، چطور شد نمایندگان ۸۰ میلیون ایرانی را دور زدید تا طرح اقتصادی‌تان را عملیاتی کنید؟! نظام جمهوری اسلامی ایران قانون اساسی و ارکان مشخصی دارد، وقتی به هرکدام از این ارکان یا قوانین بی‌توجه باشید، نتیجه آن جز فاجعه چیز دیگری نخواهد بود. مطمئن باشید اگر از مسیر قانونی وارد می‌شدید و به افکار عمومی احترام می‌گذاشتید و شرایط را توضیح می‌دادید، مردم فهیم کشورمان شرایط را درک می‌کردند و امروز در چنین شرایطی به‌سر نمی‌بردیم. ای‌کاش به‌جای آذری‌جهرمی، روحانی در پیشگاه ملت عذرخواهی می‌کرد. ای کاش!

 منبع: روزنامه امروز

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا