بازارچه

کنارگذاشتن مجلس درزمینه تصمیم گیری برای افزایش قیمت بنزین نماد مشارکت زدایی ازحضورمردم است

اخبار بازار – در سیاست افزایش قیمت بنزین، همچون سیاست افزایش قیمت ارز، مسوولان عالی رتبه از عهده دار شدن مسوولیت طفره می روند، مرکز پژوهش های مجلس، دفتر اقتصاد کلان سازمان برنامه، مرکز تحقیقات اتاق بازرگانی مشوق سیاست افزایش قیمت بنزین بودند؛ اکنون حداقل انتظاری که از نظام تصمیم‌گیری عالی کشور و به طور مشخص سران سه قوه می رود این است که از کسانی که این سیاست را پیشنهاد داده اند، یک پیوست کارشناسی خواسته شود تا مشخص کنند به ازای هزینه‌های مادی و هزینه هایی که به پرستیژ کشور تحمیل می‌کنند، انتظار چه دستاوردهایی داشتند؟

آزمون مکرر سیاست های مخرب تعدیل اقتصادی و شوک درمانی کشوررازمینگیر
کرده، صمیمانه و مشفقانه نظام تصمیم‌گیری‌های اساسی کشور را به بررسی کارنامه‌ی این بسته‌ی سیاسی با تمرکز ویژه بر رویکرد شوک درمانی دعوت می‌کنم.

حاشیه نشین بودن یک سوم ملت ایران محصول سیاست های تعدیل اقتصادی است،گزارش‌های رسمی در درون حکومت می‌گوید طی فاصله‌ی سه دهه‌ی گذشته جمعیت حاشیه نشین کشور از مرز 19 میلیون نفر عبور کرده است. در همان گزارش‌های رسمی به صراحت گفته می‌شود پیش‌بینی می‌کنند تا سال 1400 با سیاست‌هایی که دنبال می‌شود حداقل بین 3 تا 4 میلیون نفر دیگر به جمعیت حاشیه نشین اضافه شود. چرا نباید بررسی کنیم و بدانیم کدام سیاست‌ها ما را به سمت چنین فاجعه‌ای کشانده که نزدیک به یک سوم جمعیت کشور حاشیه نشین هستند؟

مقامات رسمی کشور هر یک به نوعی در غیاب درک نظری بایسته از کاستی‌های این بسته‌ی سیاستی می گویند؛ به طور مثال رئیس وقت سازمان‌ها زندان‌ها می‌گوید، حاشیه نشین‌های شهرها سه چهارم زندانیان را تشکیل می‌دهند.

فقر قوی‌ترین و فراگیرترین مصیبت بشری است، طی چهار دهه‌ی گذشته در سطح دنیا گفته می‌شود هیچ بسته‌ی سیاستی در طول تاریخ بشر به اندازه‌ی برنامه‌ی تعدیل ساختاری نقش در گسترش و تعمیق فقر و نابرابری و فساد نداشته است.

طی سی ساله گذشته نظام تصمیم گیری کشور با یک بحران یادگیری مواجه است، آزمون مکرر سیاست های مخرب تعدیل اقتصادی دلیل این مساله است،سی سال است که می‌گویند قیمت ارز، قیمت حامل‌ها را افزایش دهید ایران گلستان می‌شود و دائماً طول و عرض بحران‌هایی که به کشور تحمیل می‌شود افزایش پیدا می‌کند ولی یادگیری اتفاق نمی افتد.

اگر مجال گفت وگوی سازنده و اعتلاء بخشی پدید آید؛ من از آقای رئیس جمهور می‌پرسم مگر شما چند ماه پیش نگفتید کسانی به ما می‌گفتند اگر نرخ ارز را بالا ببرید ایران گلستان می‌شود؟ ارز بسیار بالاتر از آنچه آن‌ها می‌خواستند بالا رفت اما ایران گلستان نشد و با بحران هم روبرو شد. اگر شما آن را یاد گرفتید پس دوباره آزمون مجدد همان سیاست چه معنی دارد؟

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا