روابط عمومی

حمایت های بی دریغ بانک مسکن از جشنواره انشانویسی با موضوع آب

اخبار بازار – با توجه به سرعت برداشت آب‌های زیرزمینی در کشور ما که سه برابر استاندارد جهانی است و همچنین اتمام سفره ‏های زیرزمینی تا 50 سال آینده در 12 استان ایران و با توجه به مصرف آب روزانه 190 لیتر آب برای هر شهروند ایرانی که از استانداردهای جهانی فاصله بسیاری دارد نگرانی های زیادی در خصوص بحران کم آبی برای نسل های آینده احساس می شود.

در همین راستا و با توجه به بحران کم آبی، بانک مسکن از اسفندماه 1396 تصمیم گرفت در کنار دیگر مسوولیت‌های اجتماعیش نسبت به اجرای کمپینی اجتماعی به منظور ترغیب به صرفه جویی و مصرف صحیح آب اقدام نماید و جشنواره انشانویسی را با موضوع “اگر آب نباشد” با همین هدف و به منظور جلب حمایت مردم در مصرف صحیح آب و درخواست یاری از دانش‌آموزان عزیز که آینده‌ سازان این مرز و بوم هستند و ویژه دانش آموزان دوره اول متوسطه طراحی و اجرا کند که آخرین مهلت ارسال آثار دانش آموزان 10 آذرماه سال جاری بود.که پس از جمع آوری آثار، در هفته دوم آذرماه اولین مرحله داوری جشنواره انشا نویسی با حضور اساتید این حوزه برگزار شد.

article 1

در حاشیه برگزاری مرحله مقدماتی این جشنواره که در دبیرستان نبوت استان تهران برگزار شد،میرزایی دبیر اجرایی این جشنواره و رییس انجمن جغرافیایی معلمان تهران و ایران، درباره ارتباط برگزاری همایش آب در کتاب های درسی و اولین جشنواره انشانویسی با موضوع اگر آب نباشد… به خبرنگار هیبنا گفت: انجمن جغرافیایی معلمان تهران و ایران از طریق شورای سیاست گذاری که متشکل از مسوولان میانی سازمان ها و وزارتخانه ها است، با امضای تفاهم نامه ای مسائل و مشکلات کتاب های درسی را رصد می کند. سال گذشته نیز در این شورا و در بهمن ۹۷، مصوب شد که مسائل و مشکلات آب در کتاب های درسی سال ۹۸ مورد بررسی قرار گیرد. به همین منظور پیگیری به انجمن جغرافیایی معلمان تهران و ایران واگذار شد. در ادامه متوجه این موضوع مهم شدیم که بانک مسکن نیز تلاش دارد در راستای مسوولیت اجتماعی خود در حوزه آب فعالیت کند‌. به همین منظور با برگزاری جلساتی با مسوولان بانک مذکور قرار شد، جشنواره انشا نویسی توسط بانک مسکن در کنار همایش آب در کتاب های درسی برگزار شود تا دانش آموزان بتوانند مباحث آب را رصد کنند.

وی در ادامه اظهار داشت: بعد از برگزاری جلسات متعدد و موثر با ابوالقاسم رحیمی انارکی مدیرعامل بانک مسکن، مسعود ایزدی مدیر امور ارتباطات و حوزه مدیریت و مهدی احمدی رییس اداره کل روابط عمومی بانک مسکن و دریافت مجوزهای لازم، اجرای این طرح را به مناطق ۱۹ گانه تهران بخشنامه کردیم. بانک مسکن پوسترهایی را تهیه کرد و به تمامی مدارس دولتی و غیر دولتی دخترانه و پسرانه ارسال کردیم.میرزایی به یکی از اقدامات مثبت و بسیار موثر بانک مسکن در اجرای این طرح اشاره کرد و گفت؛ بانک مسکن در یک اقدام بسیار مثبت سامانه ای را طراحی و اجرا کرد تا دانش آموزان و مسوولان بتوانند آثار را به سهولت از طریق سامانه بارگذاری کنند.

وی با اشاره به برگزاری مرحله اول داوری آثار دریافتی گفت: در اولین مرحله داوری از ۴۰۰۰ اثر ارسالی، ۲۰۰ اثر توسط معلمان و کارشناسان برگزیده خواهد شد. در مرحله نهایی از میان ۲۰۰ اثر برگزیده ۱۰ اثر به عنوان آثار نهایی انتخاب خواهد شد که بارگذاری صوتی و به صورت دی وی دی و سی دی در اختیار بانک و عزیزان قرار خواهد گرفت.
میرزایی در خصوص سازمان های حامی برگزاری این همایش و جشنواره نیز گفت: بانک مسکن، وزارت نیرو، شرکت مدیریت منابع آب ، آب منطقه ای تهران، وزارت آموزش و پرورش، نیروی دریایی ارتش، سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، سازمان جنگل ها و منابع طبیعی، سازمان حفاظت از محیط زیست و البته چندین شرکت خصوصی از حامیان برگزاری این همایش و جشنواره هستند.

رییس انجمن جغرافیایی معلمان تهران و ایران، در پایان اظهار داشت: از حمایت ها و تلاش های بی دریغ بانک مسکن در برگزاری این جشنواره تقدیر و تشکر می کنم. بانک مسکن در راستای ایفای هرچه بیشتر مسوولیت اجتماعی خود، قدم های مثبت و مهمی را برداشته است و امیدوارم در این مهم نیز موفق باشد.

صدیقه فتحی مسوول دبیرخانه انجمن های علمی و آموزشی شهر تهران نیز در خصوص چگونگی اطلاع رسانی و نحوه ارسال آثار گفت: پس از اخذ مجوز نصب پوستر در مدارس، نامه نگاری با هدف نصب این پوستر در اماکن به تمام مدارس مناطق استان انجام گرفت و توضیح داده شد که دانش آموزان باید آثار خود را تا 10 آذر ماه به مراکز نیروی انسانی در مدارس تحویل دهند.

وی ادامه داد: در حدود 5 هزار اثر از تمامی مناطق تهران ارسال شده است که پس از انجام داوری، 200 اثر توسط داوران برگزیده خواهد شد و از میان این 200 اثر؛ 10 اثر برتر و برگزیده در دی ماه سال جاری به عنوان آثار برتر معرفی خواهند شد.

در ادامه حسین زاده دبیر ادبیات و مدیر مدرسه و همچنین مسوول کمیته داوران جشنواره انشا نویسی گفت: پرداختن به موضوع مهم و حیاتی مانند آب و مهم تراز آن پرداختن به این موضوع از طریق مدارس کار بسیار ارزشمندی که توسط مجموعه بانک مسکن صورت گرفته است و امیدوارم تصمیم گیران و سیاست گذاران این بانک از برکات مادی و معنوی این کار بهره مند شوند.

حسین زاده در خصوص نحوه داوری آثار گفت: داوری براساس چندین مشخصه انجام می شود. اولین شاخص از نظر زبان و شیوه نگارش است.وی در این خصوص ادامه داد: مهارت استفاده از زبان فارسی باید به گونه ای باشد که به درستی مفهوم را منتقل کند همچنین قواعد زبان فارسی و استفاده از علائم نگارش باید به صورت صحیح در نوشته رعایت شده باشد.

حسین زاده تاکید کرد: ما در آثار به دنبال فارسی سره یا ناب گرایی نیستیم. بر همین اساس شیوه نگارش آثار باید به همان شکلی که در کتاب های درسی، روزنامه ها و اخبار استفاده می شود به کار گرفته شود.

وی ادامه داد: در خصوص محتوا نیز باید دقت شود که اثر به دنبال انتقال یک فکر و یک ایده باشد. باید توجه داشت وقتی از انشا نویسی صحبت می کنیم اثر باید دارای ویژگی های ادبی باشد. موضوع انشا یک موضوع علمی و اجتماعی است که استفاده از ویژگی های ادبی اثر را زیباتر می کند.حسین زاده وسعت خیال و پرداختن به اینکه صاحب اثر چگونه تصورات و تخیلات خود را وارد اثر کرده است را از دیگر شاخصه های داوری عنوان کرد و افزود: اثر باید منحصر به فرد باشد همه چیز باید از زاویه دید خود دانش آموز باشد و کپی برداری از سایت ها و اینترنت نباشد.

این گزارش حاکی است، اولین جشنواره سراسری انشا نویسی با موضوع «اگر آب نباشد» با کمک و همکاری وزارت نیرو، نیروی دریایی، انجمن جغرافیای معلمان استان تهران و وزارت آموزش و پرورش انجام شد.

همچنین اولین جشنواره سراسری انشانویسی در راستای مسوولیت اجتماعی، به همت بانک مسکن ۱۹ دی ماه در کنار برگزاری همایش آب در کتاب های درسی، برگزار خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا