افزایش قیمت بنزین، گرانی‌ها را تشدید کرد

اخبار بازار؛ صفورا طالب‌زاده – رئیس‌کل بانک مرکزی ادعا کرده که تورم ناشی از افزایش قیمت بنزین تنها ۴ درصد است، ولی مشاهدات میدانی بیانگر چیز دیگری است. وزیر صمت نیز در مجلس شورای اسلامی نیز اعلام کرد که این افزایش قیمت، در قیمت‌گذاری سایر کالا و خدمات بی‌تأثیر نیست؛ ولی تلاش خواهیم کرد که آن را کنترل کنیم.
محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار پارلمانی اخبار بازار در این باره گفت: در اقتصاد کشور ما همه کسانی که در حوزه مسائل بودجه‌ای، درآمدی و اقتصادی نظری دارند، بنزین را به عنوان کالای استراتژیکی که بر همه کالاها اعم از تولیدی و خدماتی تأثیر دارد را قبول دارند به همین دلیل باید در خصوص افزایش قیمت این حامل انرژی دقت بیشتر اعمال می‌شد.
وی ادامه داد: دولت بر اساس اجازه‌ای که از پیشتر داشت و مصوبه شورای هماهنگی سران قوا اقدام به افزایش قیمت بنزین کرد که از روزهای نخست پس از این تصمیم‌گیری شاهد افزایش قیمت بسیاری از کالا و خدمات هستیم و از روز اول تأثیر آن بر روی سایر کالاها برای همه کاملاً روشن بود.
عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت باید تأثیر این نوسانات قیمت را کنترل و سعی در به حداقل رساندن این تأثیر قیمتی در تمام سطوح می‌کرد. صرفاً با ورود سازمان تعزیرات حکومتی و تشدید موارد نظارتی هم نمی‌توان قیمت‌ها را کنترل کرد.
حسینی با بیان اینکه افزایش قیمت بنزین سبب افزایش بیش از 10 درصدی قیمت کالاها شده است افزود: بررسی‌های کارشناسی انجام شده نشان دهنده این است که این افزایش قیمت، تورم حداقل 10 درصدی را به دنبال داشته است؛ پس در نتیجه تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان کالاها و خدمات با افزایش حداقل 10 درصدی سطح قیمت‌های قبلی سعی دارند که سرمایه‌شان دچار آسیب نشود.
وی عنوان کرد: مردم گران شدن کالا و خدمات را چه در بحث حمل‌ونقل و چه در خصوص کالاهای مصرفی را عیناً دیده و لمس می‌کنند و باید منتظر وعده‌های دولت برای کنترل قیمت‌ها باشیم و خواسته‌مان از دولت این است که نسبت به این موضوع هم تدبیری داشته و هم ثباتی را به بازار بازگرداند.
این نماینده عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه با تأکید بر اینکه موج گرانی‌ها در کشور در جریان است گفت: با توجه به وضعیت کشور و وجود شرایط تحریمی که قیمت‌ها نسبت به سال‌های گذشته افزایش چشمگیری داشته الآن با افزایش قیمت بنزین شاهد گران‌تر شدن کالاها و خدمات هستیم؛ بدین معنا که با این مصوبه، کالاها گران بودند و افزایش قیمت بنزین این گرانی‌ها را تشدید کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا