همتی: ایجاد بانک توسعه متفاقض با استقلال بانک مرکزی است

اخبار بازار – عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در جلسه علنی امروز (سه شنبه، 26 آذر) مجلس شورای اسلامی در خصوص طرح بانکداری اسلامی اظهار داشت: من منکر نکات مثبت این طرح نیستم اما در این طرح ساختار بانک مرکزی را تغییر داده اند.

ویافزود: در شرایط تحریم هستیم و بانک مرکزی نیز عمود این خیمه است نباید اجازه دهیم این شوک به ساختار بانک مرکزی وارد شود.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: مگر می شود 205 ماده در خصوص سیستم بانکی آماده باشد و یکباره همه این تغییرات ایجاد شود بدون اینکه کارشناسان و بانک مرکزی در این زمینه اقناع شده باشند.

همتی گفت: اجازه بدهید لایحه دولت در این زمینه به مجلس ارائه شود، اگر می خواهید به استقلال بانک مرکزی کمک کنید مقررات بانک مرکزی را اصلاح کنید.

وی افزود: در حال حاضر باید شرایط اقتصادی کشور را ببینیم و متوجه باشیم که 50 درصد تکالیف قانون بودجه برعهده بانک مرکزی است.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: استقلال بانک مرکزی به این معنا نیست که با دولت هماهنگ نکنیم بلکه استقلال یعنی نظرات کارشناسی مبنای تصمیم گیری در بانک مرکزی باشد؛ در یک سال و نیم گذشته اگر تصمیمات کارشناسی نبود و دستوری عمل می کردیم ثبات ارزی ایجاد نمی شد.

همتی اظهار داشت: در شرایطی که همه چیز علیه بانک مرکزی است و بانک مرکزی تحت تحریم تروریستی آمریکا است نباید چنین طرحی تصویب شود.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: براساس این طرح بانک توسعه باید ایجاد شود که این طرح با استقلال بانک مرکزی تناقض دارد زیرا براین اساس بانک مرکزی باید پول چاپ کند و در اختیار بانک توسعه قرار دهد.

 منبع: فارس 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا