بازارچه

نتیجه معکوس اجرای طرح زوج و فرد بر آلودگی هوای تهران

اخبار بازار – طبق بررسی انجام شده توسط سازمان کنترل کیفت هوای شهر تهران که در قالب گزارش سیاهه انتشار به چاپ رسیده است، طی سال‌های اخیر آلاینده اصلی شهر تهران که موجب قرارگیری وضعیت هوا در شرایط ناسالم شده، ذرات معلق با قطر کمتر از 2.5 میکرون (PM 2.5) بوده است.

در سال‌های اخیر با افزایش آلودگی هوا تعطیلی مدارس و اجرای طرح زوج و فرد از درب منازل به عنوان اولین راهکار از سوی مسئولان شهر تهران اتخاذ می‌شود. از منظر پژوهش‌های صورت گرفته در حوزه شناسایی منابع آلاینده‌ها و همچنین بررسی نتایج عملی سیاست طرح زوج و فرد از درب منزل، می‌توان نشان داد که این سیاست نه‌تنها کارا نبوده، بلکه می‌تواند موجب ازدیاد آلودگی هوای شهر تهران هم بشود.

در مطالعات صورت گرفته توسط شهرداری تهران (نمودار1) برای خودروهای سواری حدود 1.4 درصد آلاینده Pm 2.5 و در پژوهش‌های دانشگاهی دیگر (نمودار 2) نهایتاً حدود 11 درصد برای خودروهای سواری در تولید آلاینده مذکور نقش دیده شده است.

13980927000463 Test NewPhotoFree

با توجه به پژوهش‌های انجام شده با کم شدن تعداد خودروهای سواری، مدت زمان استفاده از ناوگان عمومی افزایش خواهد یافت و این مسئله می‌تواند منجر به تشدید آلودگی هوا در شهر تهران شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، اگر روزهای ناسالم سال 96 و 98 که در آنها به علت افزایش غلظت آلایندگی سیاست «طرح زوج و فرد از درب منزل» اجرا شد را مورد بررسی قرار گیرد، مشاهده می‌شود که نرخ رشد آلاینده با اجرای این سیاست افزایش یافته و آلودگی هوا تشدید هم شده است.

13980927000464 Test NewPhotoFree

جدول بالا شاخص آلودگی هوا را با در نظر گرفتن سرعت و جهت باد و میزان دما را نشان می‌دهد. با توجه به جدول بالا از روز شروع سیاست طرح زوج و فرد از درب منزل، در شرایطی که سرعت باد نسبت به روزهای گذشته با ثبات بوده و دما نیز افزایش یافته است، نرخ رشد آلاینده‌ها به شدت افزایش یافته است، به نحوی که در روز شنبه(09/10/96) آلاینده به میزان 9 درصد نسبت به روز قبل(08/10/96) رشد داشته در حالی که با شروع سیاست مذکور آلاینده به میزان 28 درصد رشد می‌کند و روز سه‌شنبه(12/10/96) صرفاً با افزایش سرعت باد است که آلاینده شروع به کاهش می‌کند.

13980927000467 Test NewPhotoFree

بررسی روزهای اخیر نیز نتیجه مشابهی به همراه دارد. بر اساس جدول بالا میزان آلاینده‌ها پیش از شروع طرح زوج و فرد از درب منزل، 15 درصد رشد داشته است ولی با شروع سیاست مذکور و هم‌زمان با افزایش دمای هوا، میزان آلاینده‌ها با نرخ حدود 19 درصد رشد می‌کند.

بنا بر آنچه ذکر شد سیاست طرح زوج و فرد از درب منازل نمی‌تواند به عنوان ساز و کار صحیحی برای کاهش آلودگی هوا در نظر گرفته شود، هر چند نیاز به مطالعات پیچیده‌تر و در نظر گرفتن الگوهای دقیق حرکت هوا و تولید آلاینده‌ها نیز ضروری است.

محسن پورسیدآقایی معاون خودسر و جنجالی حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران که با پولی کردن ورود به حلقه دوم طرح ترافیک، نام این طرح را «کاهش آلودگی هوا» گذاشت و مدعی شد با اجرای این طرح مشکل آلودگی هوای پایتخت را حل کرده است، هفته گذشته و همزمان با اوج‌گیری و استمرار آلودگی هوای پایتخت اقدام به استعفا و نوعی فرار از پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری درباره طرح‌هایش کرد.

باید منتظر ماند و دید آیا سرنوشت اقدامات و تصمیمات غیرکارشناسی و خودسرانه پورسیدآقایی در شهرداری تهران نیز آیا همچون تصادف قطارهای مسافربری سمنان، برای رسیدگی در دستگاه قضایی چند سال به طول خواهد انجامید؟!

 منبع: فارس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا