وقتی حتی آسمان هم به حال ما نمی‌گرید

اخبار بازار؛ مریم عباسی – در این بحبوحه که هر نهاد ساز خود را می‌زند و هر مسئول تقصیر را به گردن دیگری می‌اندازد و هیچ‌کدام هیچ چاره‌ای برای رفع‌ورجوع معضل آلودگی هوا ندارند، سراغ منابع خارجی و متون سایت‌های آنور آبی برای یافتن لااقل راه‌حلی خانگی برای خانه‌نشین‌های شهر و کشورم می‌روم.
متنی می‌یابم با مضمون تأثیر گیاهان خانگی روی پاکیزگی هوای خانه‌ و شروع می‌کنم به خواندن؛ دانشمندان در تحقیق تازه‌ای که روی گیاهان و تأثیر آنها روی تمیز نگاه داشتن هوای خانه از مواد شیمیایی انجام داده‌اند، به این نتیجه رسیده‌اند که برای چنین تأثیری می‌بایست خانه را به جنگلی از گیاهان تبدیل کرد و…
می‌روم سراغ متن دیگری با مضمون چطور آلودگی هوای خانه را کمتر کنیم. متن را می‌خوانم، چندین بند دارد که هر کدام به توصیه‌ای می‌پردازد: صرفاً از مواد طبیعی برای تمیز کردن خانه و وسایل استفاده کنید؛ بجای تکاندن گردوغبار از روی وسایل، با یک دستمال مرطوب آنها را پاک کنید؛ …، …، … و می‌رسد به یک توصیه به قول نویسنده “پیش پاافتاده”! و می‌گوید: “پنجره‌ها را باز کنید”.
همه صفحات گوگل کروم را می‌بندم. چاره من و چاره ما چیست؟ وقتی پنجره خانه‌ام دریچه هجوم آلودگی و بوی تعفن شده است، وقتی گیاه خانه‌ام کارکردش آنطور که فکر می‌کردم نیست، وقتی یکی از مسئولین مستعفی شهرداری با جدیت می‌گوید رفع آلودگی هوا در حیطه مسئولیت شهرداری نیست، وقتی هیچکس مسئول بررسی کیفیت بنزین کشور نیست، وقتی خانه‌ها در غربی‌ترین نقطه شهرم سر به فلک کشیده و راه ورود هوای تازه را بسته‌اند، وقتی بادی نمی‌وزد و حتی آسمان هم به حال ما نمی‌گرید…
آری هموطن! در تنگنایی هستیم که گویی راهی و روزنی برای رهایی از آن نیست. نگاهمان به بالا دوخته شده بلکه فرجی از آسمان نازل شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا