بازار ایران

کاهش ۷۰ درصدی صید به واسطه افزایش قیمت بنزین

اخبار بازار – یعقوب دوجی مدیر عامل اتحادیه سراسری تعاونی صیادان کشور، درباره آخرین وضعیت تخصیص سوخت یارانه‌ای به صیادان کشور گفت: پس از سهمیه بندی سوخت تا به امروز جامعه صیادی به دلیل عدم تخصیص سوخت یارانه‌ای با مشکلاتی روبرو شدند به خصوص در بحث قایق به دلیل تغییرات قیمت بنزین برخی از صیادان موفق به صید و صیادی در مدت اخیر نشده اند.

وی افزود: با توجه به اینکه برخی از صیادان در مناطق مرزی و محروم کشور زندگی می‌کنند اگر مشکل آن‌ها در بحث تخصیص سوخت یارانه‌ای رفع نشود ممکن است در اداره امور زندگی با تنگنا مواجه شوند.

مدیر عامل اتحادیه سراسری تعاونی صیادان کشور با اشاره به اینکه افزایش قیمت بنزین و هزینه‌های تولید در قیمت آبزیان تاثیر گذار است گفت: در صورت افزایش قیمت آبزیان این تغییرات در روند قیمت دیگر مواد پروتئینی نیز اثرگذار است.

دوجی تاکید کرد: تا به امروز علی رغم پیگیری‌های صورت گرفته مورد مکتوبی در باره تخصیص سوخت به صیادان به دست ما نرسیده است.

وی افزود: به طور میانگین هر قایق اگر ۲۰ روز دریا روی استاندارد داشته باشد با توجه به نوع قدرت موتور و روش صید و همچنین مکان صید باید سوخت به آن تعلق گیرد و موارد ذکر شده جزء استاندارد‌های فائو در جهان است.

مدیر عامل اتحادیه سراسری تعاونی صیادان کشور با تاکید بر اینکه هنوز برای قایق‌های صیادی سهمیه‌ای در نظر گرفته نشده گفت: به طور معمول با بررسی شاخص‌ها می‌توان گفت که هر قایق به حدود ۲ هزار لیتر بنزین درماه نیاز دارد که بنا بر گفته‌های استاندار بوشهر تخصیص حدود ۴۰۰ لیتر سوخت به تصویب رسیده است.

دوجی با اشاره به اینکه ممکن است رقم ۴۵۰ هزار تومان به حساب مالک شناوری که در سامانه مربوطه ثبت نام کرده واریز شود گفت: ما به دنبال دریافت مبلغ نیستیم وجامعه صیادی باید مشمول بنزین ۱۵۰۰ تومانی با سهمیه ۲ هزار لیتر در ماه شود در غیر این صورت مطمئنا جامعه صیادی رو به تعطیلی خواهد رفت وتبعات خود را دربحث قیمت آبزیان خواهد داشت.

وی تصریح کرد: تا این لحظه برخی از صیادان با سوخت آزاد سه هزار تومانی به فعالیت پرداختند و حدود ۷۰ درصد از صیادان به دلیل هزینه‌های بالای سوخت نمی‌توانند به فعالیت صیادی بپردازند.

مدیر عامل اتحادیه سراسری تعاونی صیادان کشور درباره تغییرات قیمت آبزیان در مدت اخیر گفت: با توجه به افزایش قیمت بنزین در برخی از انواع ماهی تا حدود ۴۰ درصد افزایش رخ داده است.

دوجی تاکید کرد: ۲ هزار لیتری که صحبتش می‌شود برای حدود ۲۰ روز صیادان کافی است و اگر سهمیه به صیادان تعلق نگیرد با تعطیلی صیادی در برخی نقاط مواجه خواهیم شد.

وی در ادامه گفت: اتحادیه تعاونی صیادان کشور در ۷ استان ساحلی شمال و جنوب کشور درحال فعالیت است که حدود ۱۲ هزار فروند شناور شامل ۴ هزار فروند لنج با سوخت گازوئیل و ۸ هزار فروند قایق با سوخت بنزین را شامل می‌شود.

مدیر عامل اتحادیه سراسری تعاونی صیادان کشور تصریح کرد: باتوجه به اینکه صیادان عمدتا در جنوب کشور مشغول به فعالیت هستند، عمده مشکلات نیز در استان‌های جنوبی کشور وجود دارد.

 منبع: میزان 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا