آیا بنزین نفس مردم را می‌گیرد؟

اخبار بازار؛ علی خرسندی کرباسدهی – نیره پیروزبخت نگفت که اگر ادعایش درست است و بنزین‌ها مشکلی ندارند، چرا باید یکباره بیشتر شهرهای کشور حتی شهرهای کوچک همزمان دچار آلایندگی شدید هوا و تعطیلی پیاپی مراکز آموزشی شوند.

خبرنگاران روزنامه «امروز» با چند تن از صاحب‌نظران و کارشناسان درباره چرایی بروز این رخداد و اثرات مخرب آن گفت‌وگو کرده که نتیجه آن خلاف اظهارات رئیس سازمان استاندارد و مسئولان شرکت نفت می‌باشد.

یک استاد دانشگاه با انتقاد از شرایطی که شرکت پالایش و پخش برای شهروندان در تهران و کلان‌شهرها ایجاد کرده است گفت: این شرایط سالانه بالغ بر سه میلیارد دلار صرفاً به تهرانی‌ها خسارت وارد می‌کند.

آقایارزاده گفت: خودروهای سنگین گازوئیلی و بویژه اتوبوس‌ها اغلب از رده خارج هستند و باید حدود 25 هزار دستگاه اتوبوس خصوصی و دولتی در سطح تهران جمع‌آوری و اتوبوس‌هایی با تکنولوژی جدید جایگزین آنها شوند.

Auto inquinanti emissioni diesel parlamento europeo stop 780x405 1

یک کارشناس ارشد حوزه انرژی هم با اعلام اینکه بنزین ارائه شده در سطح کشور استاندارد نیست افزود: بنزین در کشورهای پیشرفته هم‌اکنون با استاندارد یورو 5 عرضه می‌شود اما در کشور ما حتی یورو 4 هم نیست.

دکتر محمدعلی احترام افزود: تولید بنزین یورو 4 صرفاً در دو پالایشگاه اراک و ستاره خلیج‌فارس در داخل کشور امکانپذیر است که متأسفانه در مواردی میزان آروماتیک موجود در این بنزین بیشتر از استانداردهای یورو 4 می‌باشد که این مساله موجب بروز این آلایندگی‌ها در سطح شهرهای بزرگ کشور می‌شود.

وی درباره تفاوت‌های بنزین یورو 5 با یورو 4 هم گفت: عدد اکتان بنزین، میزان گوگرد و بویژه میزان آروماتیک موجود در بنزین فاکتورهای اساسی تفاوت این دو نوع سوخت می‌باشند.

عضو هیات علمی دانشکده انرژی و مکانیک دانشگاه شهید بهشتی تأکید کرد که در بنزین‌های عرضه‌شده در سطح کشور میزان آروماتیک حتی بیشتر از یورو 4 می‌باشد که این فاکتور همزمان با تشدید سرما باعث ایجاد ذرات معلق آلاینده در سطح شهرهای بزرگ در مناطق سردسیر می‌شود.

دکتر احترام تصریح کرد: کسانی که مدعی هستند بنزین عرضه شده استاندارد است و آروماتیک آن را کاهش داده‌اند باید بگویند که پس چرا در شهرهایی مانند بندرعباس و بوشهر که قطعاً جمعیت بیشتری از کاشان دارند وارونگی هوا و آلاینده‌ها با همین سوخت بالا نرفته، که پاسخ آنها موقعیت جغرافیایی گرمسیری این شهرها می‌باشد، چرا که آروماتیک در کنار هوای سرد فعال و تبدیل به آلاینده معلق در هوا می‌شود.

معاون پایش و نظارت اداره کل محیط‌زیست هم با اشاره به اینکه ضرورت دارد بنزین عرضه شده به یورو 5 ارتقا یابد افزود: قطعاً بنزین و گازوئیل عرضه شده نسبت به سال‌های گذشته از کیفیت بالاتری برخوردار است، اما ضرورت دارد که به سمت استانداردهای جهانی حرکت کنیم.

محمد رستگاری گفت: هم‌اکنون میزان گوگرد موجود در گازوئیل حدود 50 پی‌پی‌ام است که باید این عدد به 10 پی‌پی‌ام کاهش یابد تا میزان آلایندگی کامیون‌ها و اتوبوس‌های شهری و بین‌شهری که نقش بزرگی در آلودگی دارند، به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش یابد.

طی روزهای اخیر بوی نامطبوعی در سطح شهر تهران، شهروندان را آزار می‌دهد که براساس آخرین یافته‌ها یکی از دلایل آن که به صورت رسمی نیز اعلام شده، وجود گوگرد در هوای پایتخت است.

در روزهای اخیر و همزمان با کاهش دما در اغلب شهرهای بزرگ میزان آلاینده‌ها به نحو چشمگیری افزایش یافته و این در حالیست که دولت ضمن رد استاندارد نبودن بنزین و گازوئیل مدعی استاندارد بودن سوخت عرضه شده است و برای بروز همزمان چنین رخدادی که منجر به تنگی نفس و شیوع انواع سرطان در کشور می‌شود هم هیچ پاسخ قانع‌کننده و علمی ارائه نمی‌کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا